Hírek

2005.04.27. 06:33

Felháborodtak a taxisok

Csaknem kétszer annyit kellene fizetni a taxizásért, ha a Fővárosi Közgyűlés holnap elfogadja az erről szóló javaslatot. A taxis társaságok farkasszemet néznek az önkormányzat politikusaival.

Vajta Zoltán

Tiltakoznak a taxisok a fővárosi közgyűlés rendelettervezete ellen. Tegnap valamennyi társaság vezetője és a szakmai szervezetek egyaránt kikeltek az önkormányzat ellen. Köztük volt Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxiskollégiumának elnöke. Szerinte az új rendelettel 60–80 százalékkal emelkednének a tarifák. Példaként elmondta, hogy egy három kilométeres útért az eddigi 860 forint helyett 1440 forintot kellene fizetni. Egy hét kilométeres távolság pedig az eddigi 1820 forint helyett 3080 forintba kerülne.

A Fővárosi Közgyűlés tervezete szerint ugyanis telefonos rendelés esetén a jelenlegi 160–180 forintos kilométerdíj 240 forintra nőne. A politikusok és nem a taxis társaságok szabnák meg ezentúl az árakat. A cégek szerint erre az Európai Unió országaiban is alig van példa. Sőt, egyes tagállamokban, köztük Svédországban épp most töröltek el minden ilyen korlátozást.

A taxisok úgy vélik, az utasokat is károsítja az új rendelet. Hiszen többet kellene fizetni a telefonos rendelésért, mint ha valaki a droszton ül be a taxiba. Az amúgy is kevés számú drosztok többségét elfoglalták a társasághoz nem tartozó autók. A szakmában csak hiénaként emlegetett vállalkozókat lényegében senki nem ellenőrzi. Ezzel szemben, ha az utas telefonon rendelt céges taxival utazik, panaszát utólag ki tudják vizsgálni. Hiszen a központban rögzítették, melyik autó szállította az utast. A „mezítlábas” sofőrt viszont nem lehet megfogni. A rendelet az ő érdeküket szolgálja. A taxisok nem a szabott árat kifogásolják, hanem a 240 forintos kilométerdíjat és a telefonos kiállási díjat. Szerintük ezt tönkreteszi a piacot, mert ennyit nem tudnak kifizetni az utasok.

Féltik a százmilliókat

Nevük elhallgatását kérő taxisofőrök szerint csak a cégvezetők érdeke a jelenlegi tarifarendszer fenntartása. A fuvarozók ugyanis havonta 225 millió forintot fizetnek a társaságoknak azért, hogy telefonos rendeléseket kapjanak. Az utasok kilencven százaléka így választ autót. A sofőrök épp ezért rá vannak kényszerítve, hogy befizessék a havi 60–70 ezer forintot. Ha egy árban lenne az utcai rendelés a telefonossal, a járművezetők kevésbé lennének kiszolgáltatva a társaságoknak.

Bajornál betelt a pohár

Bajor Imre színművész évekig járt taxival, mivel nincs jogosítványa. Ma már azonban saját autóval, saját sofőrrel közlekedik. – Naponta tízszer is kellett mennem ide-oda. A felét taxizásra költöttem annak a pénznek, amit kínkeservvel megkerestem. Kiszámoltam, hogy még mindig olcsóbban jövök ki, ha sofőrt alkalmazok. Ő ma már szinte családtag. A tervezett taxiáremelés nevetséges. Legalább annyira, mint az, hogy Európában nálunk a legdrágább a benzin.

Az utasok kilencven százaléka így választ autót. A sofőrök épp ezért rá vannak kényszerítve, hogy befizessék a havi 60–70 ezer forintot. Ha egy árban lenne az utcai rendelés a telefonossal, a járművezetők kevésbé lennének kiszolgáltatva a társaságoknak. Bajornál betelt a pohár Bajor Imre színművész évekig járt taxival, mivel nincs jogosítványa. Ma már azonban saját autóval, saját sofőrrel közlekedik.

– Naponta tízszer is kellett mennem ide-oda. A felét taxi-zásra költöttem annak a pénznek, amit kínkeservvel megkerestem. Kiszámoltam, hogy még mindig olcsóbban jövök ki, ha sofőrt alkalmazok. Ő ma már szinte családtag. A tervezett taxiáremelés nevetséges. Legalább annyira, mint az, hogy Európában nálunk a legdrágább a benzin. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!