Hírek

2005.03.23. 00:00

Vágó István emberi drámákkal hódít

Estéink egyik biztos pontja, amikor azon izgulunk, vajon a Vágóval játszó személy tudja-e, melyik torinói focicsapatra ragasztották rá az „öreg hölgy” nevet. A férfiak Juventust kiáltanak, a hölgyeknek meg nem igazán fekszik ez a kérdés, de a következőt már a férj nem tudja.

Körmendi Gábor

Önökkel előfordult már, hogy szemükkel szuggerálták a képernyő előtt a milliókért küzdő játékost? Hányszor fakadtak már ki, hogy „Ilyen egyszerű kérdésre még én is tudom a választ”? Ha a kereskedelmi tévék főműsoridős kvízjátékainak nézettségi adatait vesszük alapul, akkor az olvasók túlnyomó többsége a fenti első kérdésre azt mondja, igen, a másodikra azt, hogy sokszor.

A magyar kvíz piacon, ha a teljes lakosságra vetített nézettséget vesszük alapul, akkor a Vágó István nevével fémjelzett Legyen ön is milliomos! című produkció a piacvezető. Pár százezer nézővel lemaradva követi őt Jakupcsek Gabriella Multimilliomosa. Egy átlagos estén az RTL Klubon futó Vágó-műsornak 2–2,5 millió nézője van, míg a TV2-es konkurenciára nagyjából 1,5–1,8 millióan kíváncsiak. Az adatok ismeretében megállapíthatjuk, hogy minden harmadik magyar médiafogyasztó néz televíziós kvízműsort.

Jakupcsek Gabriella szerint a siker oka az információéhség: Egy Multimilliomost ugyanúgy meg lehet tölteni információkkal és adatokkal, mint például egy hírműsort, és a nézők a vetélkedők által közvetített információkhoz is ugyanúgy hozzászoknak, mint a híradók híreihez – mondta a Reggelnek Jakupcsek. Véleménye szerint a Multimilliomos esetében a játékos szemszögéből a szereplésnek sokkal nagyobb tétje van, mint annak, hogy jelentős összegeket is lehet nyerni. A játék maga egyfajta öntesztelés, azaz módot ad a megszerzett tudás ellenőrzésére.

– Minden olyan elemzés tévúton jár, amelyik az információközlésre építi a siker magyarázatát. Ugyanis a Legyen Ön is milliomos! inkább az emberi drámákra épül, ahol a tudnivaló csak egy hordozója a drámának. De alapvetően a néző színpadi érzékére van bízva, miért szeretik a műsort – fejtegeti a siker titkát Vágó István, az RTL Klub kvízmestere.

Az előbbiekben említett produkciók a show jellegű műsorok kategóriájába is beletartoznak. Sok hatásvadász elemmel dúsítják a külsőségeket, de tartalmukban megőriztek egy magasabb minőséget. – Ez azért jó, mert ezeken a műsorokban a tudás értékként jelenik meg főműsoridőben. A magas nézőszám rácáfol arra is, hogy a kereskedelmi tévék csak igénytelen  reality műsorokkal és komédiákkal (Való Világ, Big Brother, Győzike-show, stb.) érhetnek el kimagasló nézettséget – mondja Antalóczy Tímea médiaszociológus. A szakember szerint az RTL Klubon futó kvízműsor óriási sikerének titka a műsorvezető személye. – Vágó István vonzó személyiség, mondhati műfajteremtő műsorvezető. Róla már többször kiderült rendkívüli tudása és az is, hogy műveltsége széles látókörrel párosul. A nézők szemében egy ilyen ember  vonzó. Így hát a műsorát  szívesen nézik – szögezi le a média-szociólógus.

„Kiderült rólam, hogy nem vagyok tévedhetetlen.”

A Legyen Ön is milliomos! sem tévedhetetlen műsor. Több mint hárommilliós nézettség mellett a március 15-ei adásban csak hibás válaszok szerepeltek arra a kérdésre, hogy hol halt meg Lenin. Sőt, a bakiparádé még ugyanebben a műsorban folytatódott, amikor is a műkorcsolyában adható legmagasabb pontszámot tudakolta Vágó egy játékostól. A válaszlehetőségek közül ebben az esetben is hiányzott a jó megoldás. A műsorvezető és a stáb Pécsett kért elnézést a tévedésekért. – Egyszerűen nem lehet kikerülni, hogyha egy nagyon szűk területen, mint például a műkorcsolyázás szabályai, valami megváltozik. Most kiderült rólam, hogy ezen a területen nem vagyok naprakész, de úgy tűnik, a kérdéseknek sem tesz jót, ha évekig ott állnak a gépben – mondta lapunknak Vágó. A produkciónak egyébként három állandó kérdésírója van, ők egymást is ellenőrzik, de a szakirodalomban is utánanéznek az általuk a rendszerbe küldött kérdéseknek. Így csökkentik minimálisra a hibázás lehetőségét.

Dönteni kell, mint az életben

A tévénézők szeretnek azonosulni a médiában szereplő személyekkel, az általuk megélt valós vagy mesterségesen előidézett helyzetekkel. A játékok persze feltételeznek valamiféle csoportos tevékenységet (nem csupán passzív tévézést), kommunikációt. A Vágó- és a Jakupcsek-féle kvíznél a magas nézettségnek az is oka, hogy a nézők valamilyen szinten képesek bekapcsolódni a műsorba.

E-mailban figyelmeztetnek a nézők

– Nem tudok arról, hogy a tévedések miatt bárhol a világon csökkent volna a Legyen ön is milliomos! nézettsége – mondta lapunknak Kerényi Péter a műsor főszerkesztője. – 5 év alatt több mint 11 ezer kérdést tettünk fel, s csupán néhányszor fordult elő, hogy helyreigazítandó, hibás kérdés került adásba. Ilyenkor e-mailek ezrei érkeznek a nézőktől, hogy figyelmeztessenek bennünket – tette hozzá Kerényi.

igazán fekszik ez a kérdés, de a következőt már a férj nem tudja. Körmendi Gábor „Kiderült rólam, hogy nem vagyok tévedhetetlen.” A Legyen Ön is milliomos! sem tévedhetetlen műsor. Több mint hárommilliós nézettség mellett a március 15-ei adásban csak hibás válaszok szerepeltek arra a kérdésre, hogy hol halt meg Lenin. Sőt, a bakiparádé még ugyanebben a műsorban folytatódott, amikor is a műkorcsolyában adható legmagasabb pontszámot tudakolta Vágó egy játékostól. A válaszlehetőségek közül ebben az esetben is hiányzott a jó megoldás. A műsorvezető és a stáb Pécsett kért elnézést a tévedésekért. – Egyszerűen nem lehet kikerülni, hogyha egy nagyon szűk területen, mint például a műkorcsolyázás szabályai, valami megváltozik. Most kiderült rólam, hogy ezen a területen nem vagyok naprakész, de úgy tűnik, a kérdéseknek sem tesz jót, ha évekig ott állnak a gépben – mondta lapunknak Vágó. A produkciónak egyébként három állandó kérdésírója van, ők egymást is ellenőrzik, de a szakirodalomban is utánanéznek az általuk a rendszerbe küldött kérdéseknek. Így csökkentik minimálisra a hibázás lehetőségét. Dönteni kell, mint az életben A tévénézők szeretnek azonosulni a médiában szereplő személyekkel, az általuk megélt valós vagy mesterségesen előidézett helyzetekkel. A játékok persze feltételeznek valamiféle csoportos tevékenységet (nem csupán passzív tévézést), kommunikációt. A Vágó- és a Jakupcsek-féle kvíznél a magas nézettségnek az is oka, hogy a nézők valamilyen szinten képesek bekapcsolódni a műsorba. E-mailban figyelmeztetnek a nézők – Nem tudok arról, hogy a tévedések miatt bárhol a világon csökkent volna a Legyen ön is milliomos! nézettsége – mondta lapunknak Kerényi Péter a műsor főszerkesztője. – 5 év alatt több mint 11 ezer kérdést tettünk fel, s csupán néhányszor fordult elő, hogy helyreigazítandó, hibás kérdés került adásba. Ilyenkor e-mailek ezrei érkeznek a nézőktől, hogy figyelmeztessenek bennünket – tette hozzá Kerényi. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!