Békéscsaba

2023.05.06. 18:06

A függőség csapdájára is figyelmeztetett a generációkutató

Csaknem száz diáknak tartott előadást nemrég Bereczki Enikő generációkutató a megyei könyvtárban. A Z generációhoz, a mostani 13–26 évesekhez tartozó mezőberényi és békéscsabai középiskolások a videójáték-függőségről, a digitális kiégésről, az intimszféráról, a multitastingról és mindezzel összefüggésben az önismeret hasznosságáról, valamint a generációs kihívásaikkal való megküzdési stratégiákról kaptak átfogó képet.

Nagy Szilvia; [email protected]

Bereczki Enikő hangsúlyozta, a boldogság főként az emberi kapcsolatok minőségén múlik

Fotó: Bencsik Ádám

– A Z generációhoz tartozó tizen- és huszonévesekkel szemben gyakran élnek a sztereotípiák; nehezen motiválhatók, csak a telefonjukat nyomkodják, képtelenek a kitartásra, nem akarnak felnőni. Ezek abból is fakadnak, hogy keveset tudunk a világukról, pedig szülőként, pedagógusként, munkaadóként vagy munkatársként elengedhetetlen, hogy együttműködjünk velük, túllépjünk előítéleteinken, ne mélyítsük tovább a generációs szakadékot – sorolta Bereczki Enikő. A generációkutató hozzátette, az említett korosztály számára az egyik legnagyobb próbatételt a folyamatos online jelenlét képezi. "Always on" generációnak is nevezik őket, kifejezve, mennyire sok időt töltenek el a különféle közösségi oldalakon, applikációkon. Sajátos nemzedék, mert szüleiknek is újak a kihívásaik.

– A legtöbb fiatalt nem korlátozzák a szülei, hiszen őket sem készítette fel senki a digitalizáció hátulütőire. Saját felméréseim is rávilágítanak: a gyerekek több mint a fele nem kapott iránymutatást, holott szinte mindegyikük igényelné. Magukra utaltak, miközben az online világ applikációi, videójátékai felépítésüknek köszönhetően erős függőséget okoznak. A platformok közül kifejezetten addiktív a Tiktok, a csapda különösen azokat fenyegeti, akik valamilyen nehézséggel eleve küzdenek – sorolta a szakember, kiemelve, az "élmény" feloldódást ad, könnyű sikert, de a való élet nem ilyen, ott sok kudarccal kell szembenézni. Ráadásul a Covid óta a fiatalok is rosszabb mentális állapotban vannak, negyven százalékuk élt már meg depressziót, sokuknál egészen hamar jelentkezik a digitális kiégés. Minderre a szakértő a fiatalok nyelvén hívja fel a figyelmet, celebek, influenszerek "bevonásával".  

– Interaktív előadásaimon felsorolom, milyen életeseményeknél kell különösen odafigyelniük magukra, hogy elkerülhessék a függőség kelepcéjét – részletezte Bereczki Enikő, aki szerint nagyon sokat számít a háttér: egy jól funkcionáló családban beszédtémát képez, mi történik az online térben. Ha bizalmi kapcsolat áll fenn a szülő és a tinédzser között, arra lehet építeni: a közösségi médiában nyomot hagyó meggondolatlan lépés esetén is van kihez fordulni. A generációkutató rávilágított, a kamaszoknál életkori sajátosság az impulzivitás, a rövid távú gondolkodás. Agyuk prefrontális kérge még fejlődik egészen 25 éves korig.  Ha nincs kitől segítséget kérniük, akkor a kortársaikhoz fordulnak, akik viszont gyakran hasonló cipőben járnak. Jellemző, hogy túl tragikusnak, kilátástalannak élik meg tetteik súlyát, ami akár fatális következményekkel is járhat. 

– Tinédzserkorban zajlik a szülőről való leválás is, a gyerekek ekkor általában megkérdőjelezik a felnőttek értékrendjét. Fontos, hogy álljon mellettük idősebb rokon, vagy pedagógus, hiszen a jó kapocs akár életmentő is lehet  – hangsúlyozta Bereczki Enikő, aki videóiban influenszereket, játéktervezőket felvillantva az önismeret fontosságára is felhívta a figyelmet. Felidézte például egy videojátéktervező mérnök "üzenetét", akik nem volt hajnaldó kipróbálni a saját játékát, mert tudta, hamarosan a rabja lenne. 

– A kulcs az, hogy ismerte magát. Aki kellő önismerettel bír, az tisztában van a saját tulajdonságaival, szokásaival, erősségeivel, gyengeségeivel, és tud önmérsékletet gyakorolni. Eleve bele se megy olyan helyzetekbe, amivel nem birkózna meg – sorolta a szakember, kiemelve, manapság már az idősebbek is sokat telefonoznak. Bereczki Enikő könyvében, A rejtélyes Z generációban segítő szándékkal több mint húsz influenszerrel készített interjút, így világuk a szülők előtt is feltárul, akiket szintén szeretne elérni. 

– A szülőknek tudniuk kell, hogy gyermekükkel töltött minőségi idő nem létezik mennyiség nélkül. Az értő figyelem technikája visz előre, amikor megszakítás nélkül hallgatjuk a másikat. Gyakori hiba az azonnali állásfoglalás, véleményformálás, pedig sokkal fontosabb meghallgatni a gyereket. A cél, hogy lássa, érezze, érdekel a mondandója, bízhat – tette hozzá a generációkutató, hangsúlyozva, nemcsak "tűzoltásra", hirtelen felmerült problémák megoldására kell időt fordítani, hanem kirándulásokra, beszélgetésekre, egymás megismerésére, együtt gondolkozásra is. Tapasztalatai szerint a fiatalok is érzik, hogy jobban kellene tisztelniük az időseket, ami jó hír az X-eseknek. 

– Fontos, hogy az X generációhoz tartozók is önazonosak legyenek, hiszen ha erőltetetten fiataloskodnak, az mindig visszatetszést szül. A Z generáció tagjai jellemzően kisebb létszámú családokból érkeznek, főként városokban élnek, mobilisak, ugyanakkor távol laknak a nagyszülőtől. Kevesebb példát látnak a hiteles kommunikációra, ezért érdemes segíteni nekik; kitárni az intergenerációs kapcsolatok kapuit – összegezte Bereczki Enikő, arra buzdítva a szülőket, mutassanak jó példát, mutassák meg, hogyan lehet a tiszteletet kinyilvánítani, és már az első okoseszköz megvásárlásakor szabjanak határt a közösségi média használatában.

– Dolgozzanak ki a családok közösen szabályzatot, amihez mindenki tartja magát. Hibázni ér, de fontos a hitelesség, a hibák beismerése – tette hozzá.

Generációkra osztják a nemzedékeket a szakemberek

Bereczki Enikő elmondta, az 1920 után született nemzedékeket hat generációra osztják a szakemberek, a határok azonban nem élesek. Az első csoportot az 1920 és 1939 között születettek alkotják, ők az úgynevezett veteránok. A Baby Boom-korszakhoz tartoznak azok, akik 1940 és 1959 között látták meg a napvilágot. Az X generáció tagjai 1960 és 1979 között születtek, míg az Y generációé 1980 és 1995 között. A Z generációt erősítik az 1996 és 2007 között születettek. Utóbbi nemzedék a kommunikációs eszközök fejlődésével és gyorsaságával egyre több információhoz jut, és ezeket máshogy dolgozza fel, másképp is gondolkodik, mint az X vagy az Y generáció tagja. Megváltoztak a tanulási szokások, a fiatalok hozzászoktak a gyors információáramláshoz és annak befogadásához, képesek egyszerre több mindennel párhuzamosan foglalkozni. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában