Békéscsaba/Lőkösháza

2021.06.15. 14:30

Nem marad több egyvágányú szakasz a legfontosabb hazai vasúti folyosón

A Békéscsabától Lőkösházáig tartó vonalszakasz bővítésével rég várt korszerűsítés valósulhat meg a Kelet/Kelet-Mediterrán európai törzshálózati folyosón. Az előkészületben lévő fejlesztésnek köszönhetően a korridor utolsó hazai egyvágányos szakaszán teljes hosszban második vágány épül. A beruházás a kényelmesebb, gyorsabb utazás feltételeinek megteremtésén túl a teherforgalmi igények színvonalasabb kiszolgálásával a helyi és országos gazdaságfejlesztést, munkahelyteremtést is segíti.

P. G.

Gyomaendrõd, 2012. október 19. Munkások síneket fektetnek egy gyorsátépítõ vonattal a Budapest-Lõkösháza vasútvonalat érintõ korszerûsítési beruházáson, Gyomaendrõd határában 2012. október 19-én. A vasútvonalat, amely az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. korridor része, az EU követelményeinek megfelelõen folyamatosan kétvágányú pályává kell alakítani. MTI Fotó: Rosta Tibor

Fotó: Rosta Tibor

A korszerűsítés sokkal több egy egyszerű felújításnál. A meglévő vasúti pálya átépítése mellett közel 30 kilométeren új második vágányt is építenek. A fejlesztett szakasz a nemzetközi fővonalakra vonatkozó uniós elvárásoknak megfelelően a jelenlegi 210 helyett 225 kN tengelyterhelésre, a mostani legfeljebb 100 kilométer/órás helyett 160 kilométer/órás sebességre lesz alkalmas. A menetidők a jobb pályaállapotoknak és a második vágánynak köszönhetően érezhetően csökkennek majd.

A fejlesztés az állomási hálózatokat is érinti, így összesen mintegy hetvenöt vágánykilométerre terjed ki /Illusztráció: MTI-archív/

A fejlesztés az állomási hálózatokat is érinti, így összesen mintegy 75 vágánykilométerre terjed ki. A pálya mellett korszerűsítik az állomási magasépítményeket, utasforgalmi létesítményeket, peronokat, lifteket, aluljárókat építenek. Megújulnak a biztosítóberendezések, a távközlés, a villamos felsővezeték. Több helyen zajvédő falat, állomási P+R rendszereket is létesítenek, számos egyéb, kisebb léptékű beavatkozást végeznek el.

A projekt eredményeként a belföldi távolsági és nemzetközi vonatközlekedésben egyaránt meghatározó jelentőségű vonalon csökken az utazási idő, mérséklődnek a baleseti kockázatok. A vonalszakaszt magába foglaló vasúti törzshálózati folyosó kapacitása megnövekszik, így nemcsak a térségben, hanem tágabb kitekintésben is javul a tőkevonzó képesség. A színvonalas közlekedési infrastruktúra munkahelyteremtő beruházások letelepítésére ösztönözhet, erősíti a magyar termékek világpiacra jutásának lehetőségét. A közlekedés-zöldítési törekvésekkel összhangban álló vasúti beruházás környezeti hatásai szintén kedvezőek. A károsanyag-kibocsátás, zaj- és rezgésterhelés csökkenése is hozzájárul a helyi életminőség emeléséhez.

A 120. számú vasútvonal Békéscsaba-országhatár szakaszának korszerűsítése érdekében több feltételes közbeszerzési eljárás zajlik. A pályaépítési, biztosítóberendezési és kapcsolódó munkák megvalósítására már májusban szerződést kötöttek az összességében legjobb ajánlatot tevő vállalkozóval. Eredményes közbeszerzési eljárások esetén 2021 második felében bízhatják meg a kiírások nyerteseit az ETCS L2 vasútbiztonsági rendszer telepítésével, a mérnöki és a tanúsítói feladatok ellátásával. A munkálatok megkezdése minden esetben a szükséges források biztosításához kötött. A szerződések automatikusan megszűnnek, ha e finanszírozási feltétel az aláírásukat követő egy éven belül nem teljesül.

Helyére kerül a korszerűsítések utolsó eleme

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a kormány az elmúlt évtizedben több ütemben újította fel a vasúti összeköttetés Szolnok-Szajol és Mezőtúr-Gyoma-Békéscsaba szakaszait, méltó módon állította helyre a megyeszékhely vasútállomását.

– Az előkészítés alatt álló fejlesztéssel a folyamatos korszerűsítések utolsó hiányzó eleme kerülhet a helyére a legnagyobb forgalmú délkelet-északnyugati irányban. Az országhatárig tartó szakasz átfogó megújítása, kapacitásbővítése nemzetpolitikai célt is szolgál. A 2010 óta megépült két autópályás kapcsolat után vasúton is kényelmesebben, gyorsabban és biztonságosabban utazhatnak a Romániába tartók, Erdélyből Magyarországra érkezők. A Viharsarok elérését hasonlóképpen mindkét módon javítjuk, idén a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44 újabb szakasza készül el – hangsúlyozta az államtitkár.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában