Békés megye

2020.03.12. 11:20

Árthat az új benzin a kerti kisgépeknek

Rövidesen megkezdődnek a kinti munkák. A kertben sokan használnak fűnyírót, fűkaszát, valamint kerti kapálógépeket. Ezek egy része benzinnel működik, ennek etanoltartalma idén januártól megváltozott. A kisgépek érzékenyek az üzemanyagra, ezért a szakemberek szerint nem árt mostantól jobban odafigyelni, hogy mit töltünk a tartályba.

Busi Ottó

Ahogyan arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, a 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-részaránya egy kormányrendelet szerint legalább 6,1 százalék lett ez év január elsejétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya pedig 6,4 százalékról 8,2 százalékra nőtt. Ez a szakértők szerint az idősebb autók mellett a kertben használt kisgépeknél is okozhat kellemetlenségeket.

Horváth László, a csabai Dobozi úti fűnyíróklinika képviselője elmondta, az új összetételű üzemanyag megtámadhatja a gumi alkatrészeket, azok megnyúlnak, és így nem zárnak megfelelően. Mindezek mellett a fémrészeket, így például az abból készült üzemanyagtartályt is korrodálja, azaz rozsdás lesz a tank.

Érdemesebb prémiumkategóriás üzemanyagot használni /Illusztráció: Shutterstock/

– A fűnyíróknál az üzemanyag-ellátó rendszerben fémből készül az úszóház, és az etanol belül megmarja. Kocsonyás üledék lesz, ami eldugítja a rendszert. Amikor ez megtörténik, a gép nem indul – részletezte. Ezért hiába készítik manapság már műanyagból a kisgépek üzemanyagtartályát, a karburátor alkatrészeit még megtámadja az etanol. A szakember kifejtette, az elmúlt években is gyakran jelentkeztek ilyen problémákkal a kisgéphasználók, de mivel az etanoltartalom a duplájára nőtt, így várhatóan még sűrűbben lesznek ilyen gondok.

Elmondása szerint az érintett benzines kisgépekből – többek közt fűnyíró, rotakapa, láncfűrész, motoros kasza – nagyságrendileg egymillió is lehet az országban, így igen sokakat érint a dolog. A szakember javaslata szerint a prémiumkategóriás 98-as vagy 100-as üzemanyagot érdemesebb használni. – Olyat kell a tankba tölteni ami E5-ös, amire nincs odaírva az E10. Egyébként a prémium-üzemanyagokban nincs etanol, ez ugyan valamivel drágább, de ez benne is maradhat a gépben. Ebben nincs károsító anyag. Meg kell nézni, mit tankolunk, vagy megkérdezni a kútkezelőt, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy melyik üzemanyag mit tartalmaz – fejtette ki.

Tanácsa szerint, amikor hosszabb ideig – egy-két hónapig – nem használjuk a gépet, öntsük ki az üzemanyagot a tartályból, és járassuk addig a motort, amíg az összes benzin el nem fogy a szűrőből, a csőből és a karburátorból. Ha ugyanis a gépben hagyjuk a magas alkoholtartalmú üzemanyagot, akkor garantáltan rozsdásodni fog.

A benzinkutasok szerint az új üzemanyag hamarabb megromlik. Tanácsuk szerint, ha valaki nem használja rendszeresen az autóját, akkor ne tankolja azt tele. Ezt Horváth László is javasolta: szerinte egy-két hónapnál régebbi benzint már ne használjunk a kisgépekbe.

Választhatunk akkumulátorosat is

Aki nem akar bajlódni az üzemanyaggal és szer­vizbe sem akar járkálni, annak azt javasolják a szakemberek, hogy vegyen akkumulátoros fűnyírót – írta a közelmúltban a Vaol.hu. Bár sokakban még az a kép él ezekről a gépekről, hogy csak alacsony teljesítményre képesek és csak pár négyzetméterrel képesek hatékonyan megbirkózni, ma már kompromisszumok nélkül lehet dönteni egy elektromos gép mellett. Igaz, az áruk még most is nagyjából harminc százalékkal meghaladja benzines társaikét, ez a többletráfordítás azonban pár év alatt megtérül. Ezer négyzetméter felett pedig már érdemes robotfűnyíróban gondolkodni – ezek az okosgépek emberi kéz érintése nélkül tartják rendben a kertet a hét minden napján, segítségükkel a fűmagasság állandóan akkora lesz, mint amekkorát szeretnénk, és nem csak háromhetente.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában