drón

2019.01.27. 15:10

Kevesebb tervezéssel jár ezután a reptetés

A tervek szerint hamarosan fellélegezhetnek hazánk drónhasználói, ugyanis a kormány elé került az új légügyi szabályozásról szóló törvényjavaslat. A szakemberek bevonásával megalkotott szabályozás egy elavult, 1998-as kormányrendeletet írhat felül. A felhasználók jelentős változásokra számítanak, várakozásuk szerint ez év közepétől életszerűbb feltételek mellett használhatják a pilóta nélküli légi járműveket.

Nagy-Laczkó Viktória

A drón néhány éve robbanásszerűen tört be a magyar piacra. A kezdetben idegen hangzású eszköz egycsapásra kedvenc lett, ma már elvétve találhatunk olyan üzletet, amely nem tart kínálaton a kopternek is becézett gépből. Népszerűségét az online adok-veszek oldalak is alátámasztják, több száz termék közül választhatunk kedvünkre az interneten. Beszerzése tehát nem okoz fejtörést, így napjainkra a felhasználók köre is egyre szélesebb lett. A jelenleg zűrzavaros szabályozás miatt a használatáról viszont már nem mondhatjuk el ugyanezt. Legalábbis év közepéig, ugyanis, ha a kormány elfogadja az új jogszabályt, jelentős változások léphetnek érvénybe.

Molnár Balázs tudomása szerint iOS-re és Androidra is kifejlesztik az alkalmazást /Fotó: Imre György/

– Egy, a pillanatnyilag érvényben lévő szabályozásnál jóval életszerűbb törvényről van szó. Például most, ha felszállni szeretnék az eszközzel, akkor 30 nappal a működtetés előtt köteles vagyok a Honvédelmi Minisztérium honlapján keresztül leadni egy eseti légi kérelmet. Az egy hónapos határidő sok bosszúságot okoz, hiszen kiszámíthatatlan, hogy milyen lesz az időjárás (esőben, szélben nem biztonságos a drónok használata), másrészt sokan üzleti lehetőségektől esnek el az eljárás hosszúsága miatt. A jövőben viszont elég lesz mindössze a repülés előtt fél órával jelezni a szándékot egy, a telefonokra letölthető applikáción keresztül – fogalmazott Molnár Balázs, drónfelvételek készítésével foglalkozó pilóta.

Az egyszerűbbé és rugalmasabbá váló engedélykérés tehát nagy könnyebbséget jelent majd a sport-, a szabadidős és az üzletszerű tevékenységet végző drónozók egy részének egyaránt. Még nem tisztázott, de jelenleg úgy tűnik, egyelőre csak az 1. kategóriás szerkezetek (2 kilogrammnál kisebb) esetében lesz használható az alkalmazás. A beküldött adatokat pedig megkapja a honvédség, a rendőrség, a TEK és a katasztrófavédelem is.

A javaslat elfogadásával arra is számíthatnak a tulajdonosok, hogy kötelező lesz felelősségbiztosítást kötni a kopterekre, arra az esetre, ha bármilyen balesetet okoznának. Ez nemcsak a 2 kilónál kisebb gépekre, hanem a 2. (2-25 kilogramm) és a 3. kategóriás (25-150 kilogramm) eszközökre is vonatkozik majd.

– A drónpilóta-jogosítványok terén nem várható számottevő változás: a sport- és szabadidős tevékenységkor továbbra is csak a belterületen való reptetéshez kell tanúsítvány, míg az üzletszerű felhasználáskor minden esetben. Fontos azonban, hogy a jelenleg nem akkreditált képzés hivatalossá válik – árulta el Molnár Balázs. Hozzátette, az ígéretek szerint a már érvényben lévő jogosultság konvertálható az új rendszerbe.

Harminc méter a vízválasztó

Gyakran felmerül a drón­hasz­ná­lat­tal kapcsolatban a magánszféra megsértésének kérdése, melyre a jogszabálytervezet azt a megoldást találta, hogy magánterület feletti repülés esetén 30 méteres repülési magasságig a tulajdonos, bérlő vagy a terület használójának engedélyével lehet csak reptetni a gépeket. Megjegyzi, a légtér a magyar állam tulajdona, tehát a tulajdonos elvileg nem korlátozhatja a felette áthaladó légi forgalmat. A tervezet a lakott területek feletti repülést nem köti külön hatósági engedélyhez, ám csak akkor lehet ezeken a területeken drónt reptetni, ha a kisrepülő rendelkezik olyan fedélzeti berendezéssel vagy jól látható festéssel, ami lehetővé teszi, hogy nappali fény mellett is megfelelően látható legyen. A reptetőnek megkülönböztető ruházatot kötelező viselnie (például láthatósági mellényt), ami egyértelművé teszi a lakosság számára, hogy ki irányítja az eszközt. Egy uniós szabályzat kötelezővé teszi az ütközésgátló és az automata landolási funkciót is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában