kisboltok

2018.02.03. 15:23

Kézműves termékek bevezetésével veszik fel a versenyt

Új szolgáltatásokkal és kézműves termékek bevezetésével szállnak versenybe megyénk kisboltjai az alkalmazottakat magasabb bérekkel elcsábító multikkal. A vevőknek számít a családiasabb légkör is, hiszen sokszor névről ismerik őket az eladók, és vásárlási szokásaikkal is tisztában vannak.

Hírlap-összeállítás

A multik által diktált bérversennyel nehezen tudják felvenni a versenyt a kisboltok és a kisebb üzletláncok. Ezt a harcot a magasabb minimálbér sem könnyíti meg.

Czibula Zoltán, az ALFA ­KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület igazgatója elmondta­, Békés megyében a kisvállalkozók jelentős részénél családtagok is dolgoznak, náluk a munkaerőhiány korlátozottabban jelentkezik. Az alkalmazottakat foglalkoztató kisvállalkozóknál léphetnek fel problémák, mert a béremelést nekik is végre kell hajtaniuk. Ezt néhány esetben a nyitvatartás csökkenésével próbálják megoldani, ami hosszú távon nem célravezető, hiszen amikor vevő várható, akkor egy boltnak célszerű nyitva tartani.

Mivel több vevője van egy kereskedőnek, mint alkalmazottja, a magasabb jövedelem, ha kiáramlik a lakossághoz, az forgalmat kell generáljon. Az áremelés mindig korlátozott, a költségek növekedésétől függetlenül is meglépik a vállalkozók, ezért ez sem jelent megoldást számukra. Véleménye szerint önmagában a minimálbér emelkedése miatt­ nem fog bezárni egy bolt sem, ­viszont a forgalom jelentős csökkenése már okot adhat erre.

– A kisebb üzleteknek a legtöbb területen nincs esélyük felvenni a versenyt a multikkal, de új szolgáltatások bevezetése segíthet talpon maradnunk – mondta el Barta ­István Zoltán, aki 1992 júniusa óta üzemeltet kisboltot Békésen. Hozzátette, a nagy láncok áraival nehéz konkurálniuk.

– A multik eleve lényegesen olcsóbban, közvetlenül a termelőktől vagy a nagykereskedőktől szerzik be az árucikkeket, és sokkal nagyobb tételekben vásárolnak, ami ugyancsak csökkenti az árakat – mondta. – A nagy bevásárlásokat ezért nem nálunk intézik az emberek. Sokaknak viszont számít, hogy névről ismerjük őket, és tisztában vagyunk a szokásaikkal, hogy miből mit keresnek. Több új szolgáltatást is bevezettünk az elmúlt években, posta, gázfutár és díszcsomagolás is elérhető nálunk.

Huszonhat éve működik ­folyamatosan Gyomaendrődön­ az Anna ABC, négy eladójuk van. Gschwindt Mónika ­üzletvezető elmondta, tavaly is emelkedett a minimálbér, akkor a házias, kézműves termékek nagyobb számú bevezetésével sikeresen növelték a forgalmat, valamint energetikai korszerűsítéssel csökkentették a költségeket, így tudták megoldani­ a többletkiadást. A mostani emelésről szólva azt nyilatkozta, több mint négy éve foglalkoztatják a jelenlegi­ eladókat, és nem terveznek létszámcsökkentést. Továbbra is azon gondolkoznak, hogyan tudnának még több vásárlót bevonzani az üzletbe. Hozzátette­ ugyanakkor, hogy nem tart vissza senkit attól, hogy magasabb bérért multihoz menjen dolgozni, azonban – mint mondta­ – ­sokan nincsenek tisztában azzal, mennyi feladatot kell elvégeznie a munkavállalóknak egy nagyobb cégnél. A családias­ hangulatú, kisebb vállalkozásoknál rugalmasabban állnak a dolgozók munkaidejének beosztásához.

Fotó: L. P.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában