2018.02.03. 15:23
Kézműves termékek bevezetésével veszik fel a versenyt
Új szolgáltatásokkal és kézműves termékek bevezetésével szállnak versenybe megyénk kisboltjai az alkalmazottakat magasabb bérekkel elcsábító multikkal. A vevőknek számít a családiasabb légkör is, hiszen sokszor névről ismerik őket az eladók, és vásárlási szokásaikkal is tisztában vannak.
A multik által diktált bérversennyel nehezen tudják felvenni a versenyt a kisboltok és a kisebb üzletláncok. Ezt a harcot a magasabb minimálbér sem könnyíti meg.
Czibula Zoltán, az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület igazgatója elmondta, Békés megyében a kisvállalkozók jelentős részénél családtagok is dolgoznak, náluk a munkaerőhiány korlátozottabban jelentkezik. Az alkalmazottakat foglalkoztató kisvállalkozóknál léphetnek fel problémák, mert a béremelést nekik is végre kell hajtaniuk. Ezt néhány esetben a nyitvatartás csökkenésével próbálják megoldani, ami hosszú távon nem célravezető, hiszen amikor vevő várható, akkor egy boltnak célszerű nyitva tartani.
Mivel több vevője van egy kereskedőnek, mint alkalmazottja, a magasabb jövedelem, ha kiáramlik a lakossághoz, az forgalmat kell generáljon. Az áremelés mindig korlátozott, a költségek növekedésétől függetlenül is meglépik a vállalkozók, ezért ez sem jelent megoldást számukra. Véleménye szerint önmagában a minimálbér emelkedése miatt nem fog bezárni egy bolt sem, viszont a forgalom jelentős csökkenése már okot adhat erre.
– A kisebb üzleteknek a legtöbb területen nincs esélyük felvenni a versenyt a multikkal, de új szolgáltatások bevezetése segíthet talpon maradnunk – mondta el Barta István Zoltán, aki 1992 júniusa óta üzemeltet kisboltot Békésen. Hozzátette, a nagy láncok áraival nehéz konkurálniuk.
– A multik eleve lényegesen olcsóbban, közvetlenül a termelőktől vagy a nagykereskedőktől szerzik be az árucikkeket, és sokkal nagyobb tételekben vásárolnak, ami ugyancsak csökkenti az árakat – mondta. – A nagy bevásárlásokat ezért nem nálunk intézik az emberek. Sokaknak viszont számít, hogy névről ismerjük őket, és tisztában vagyunk a szokásaikkal, hogy miből mit keresnek. Több új szolgáltatást is bevezettünk az elmúlt években, posta, gázfutár és díszcsomagolás is elérhető nálunk.
Huszonhat éve működik folyamatosan Gyomaendrődön az Anna ABC, négy eladójuk van. Gschwindt Mónika üzletvezető elmondta, tavaly is emelkedett a minimálbér, akkor a házias, kézműves termékek nagyobb számú bevezetésével sikeresen növelték a forgalmat, valamint energetikai korszerűsítéssel csökkentették a költségeket, így tudták megoldani a többletkiadást. A mostani emelésről szólva azt nyilatkozta, több mint négy éve foglalkoztatják a jelenlegi eladókat, és nem terveznek létszámcsökkentést. Továbbra is azon gondolkoznak, hogyan tudnának még több vásárlót bevonzani az üzletbe. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem tart vissza senkit attól, hogy magasabb bérért multihoz menjen dolgozni, azonban – mint mondta – sokan nincsenek tisztában azzal, mennyi feladatot kell elvégeznie a munkavállalóknak egy nagyobb cégnél. A családias hangulatú, kisebb vállalkozásoknál rugalmasabban állnak a dolgozók munkaidejének beosztásához.
Fotó: L. P.