vendéglátás

2018.01.26. 14:02

Egyre inkább háttérbe szorítja a borravalót a cafeteria és a bankkártya

Az elégedettségünkön múlik, hogy jutalmazzuk-e a bennünket kiszolgálót pluszpénzzel vagy sem? Napjainkban az egyre divatosabb bankkártyás és utalványos fizetés háttérbe szorítja a borravalót.

Vásári Erzsébet

Vozár Márton, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke elmondta, azokban a szakmákban, ahol nem lehet robotokkal helyettesíteni az embereket, még jelen van a borravaló. Úgy gondolja, ez nem tűnik el teljesen soha, mert az emberek azt érzik, ha pluszpénzt adnak, magasabb szintű kiszolgálásban részesülhetnek. Körforgásnak nevezi ezt, amiben, ha a pincér borravalót kap és elmegy fodrászhoz, szintén adni fog, ugyanígy történik a többi szolgáltatáson alapuló szakmában is.

Hangsúlyozta, a bankkártyás fizetések nehezítik ezt. Korábban ezekben a szakmákban meg tudtak élni a dolgozók a borravalóból, és a fizetésüket félretették, ami által egy táppénz kisebb problémát jelentett, de a mostani kártyás és cafeteriás rendszer ezt nem teszi lehetővé. A pluszpénz fizetése még mindig jelen van, de jelentősebb összegeket csak nagyobb rendezvények – lakodalmak, keresztelők, családi vagy céges események – után adnak az emberek. Nem lehet arra építeni, hogy a borravalóból eltartsák a családot a felszolgálók, ehelyett inkább a fix fizetés lehetőségét keresik, amire a magasabb bérek adása lenne a megoldás.

Vozár Márton elmondta, hogy a közelmúltban készült egy törvénytervezet a borravalóval kapcsolatban, ami lehetővé teszi, hogy tíz-tizenöt százalék szervizdíjat számoljanak fel minden fizetésnél a vendéglátóhelyek. Ezt kevesen használják ki, mert továbbra is meg akarják tartani, hogy a pluszpénz adása elégedettség alapján választható legyen. Ha megszabják a vendégeknek, hogy mekkora összeget fizessenek ki az elfogyasztott ételen és italon felül, azt igazságtalannak tarthatja, mert akkor is ki kell fizetnie, ha nincs megelégedve a kiszolgálással.

Létezik olyan vendégkör, amely törzsvendég és borravalós vendég is egyben, ők már tudják, hogy az adott helyen milyen kiszolgálásban részesülnek, és ezt rendszeresen jutalmazzák, a kártyás rendszer ellenére.

A borravaló nem csak a pincérszakmára jellemző, adunk a mesternek is, ha soron kívül kijön hozzánk, és megjavítja a villanyt vagy a gázt. Ezeknél a szakmáknál még ugyanúgy jelen van a pluszpénz adása, mint régen.

Papp Zoltán: Úgy gondolom, hogy tíz százalék borravalót illik adni, ha az ember igénybe vesz egy szolgáltatást. Szerintem ez még mindig jelen van, bár én ritkán járok étterembe, de az ismerőseim körében az jellemző, hogy egyre magasabb összeget adnak.

 

Petrisor Jánosné: Minden esetben szoktam borravalót adni, általában egy ebédnél tíz százalékot, családi rendezvény esetében akár húsz százalékot is. Véleményem szerint eltűnőben van ez a gesztus a bankkártyás fizetések miatt, de legtöbben még mindig adják.

 

Madai Márk: A párom vendéglátásban dolgozik, én mindig adok borravalót. Szerintem jó dolog a pluszpénz adása, mert így értékelni tudom a felszolgáló munkáját. Az általam megszabott összeg attól függ, mennyit fogyasztottam, egy ebédnél két-háromszáz forintot fizetek pluszban.

Szakemberek szerint a borravaló nem tűnik el teljesen, az emberek a színvonalasabb kiszolgálásért adják. Illusztráció: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik