2018.01.29. 06:49
A tehetségeket segíti a pedagógus, és a hagyományokra épít
Tehetséggondozásban végzett kiemelkedő teljesítménye elismeréseként külön köszöntötték a múlt heti békési újévi fogadáson Dávidné Gyarmati Zsuzsannát. A Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola rajz-matematika szakos pedagógusát a közelmúltban a Bonis bona – A nemzet tehetségeiért díjjal ismerték el. A népi iparművészként is elismert szakembert munkássága alapján választottuk a hét emberének.
– Néhány évtizede a rajzra nagyon sokan melléktantárgyként tekintettek. Vélhetően, ha részben is, de ezek a sztereotípiák megmaradtak. Mennyire nehéz napjainkban a rajz tanítása?
– Nem könnyű. Heti egy órában kell a gyerekekhez a legközelebb hozni a rajzot, illetve felsőben a művészettörténetet. Soha nem ösztönzöm arra a diákokat, hogy az évszámokat bemagolják, arra viszont igen, hogy ismerjék meg a különböző irányzatokat, és amikor például elmennek kirándulni, akkor legyenek tisztában azzal, hogy egy-egy templom milyen stílusban épült. Éppen a napokban írattam fogalmazást a nyolcadikosokkal arról, hogy mi tetszik nekik egy-egy festő alkotásaiban. Egészen érdekes tapasztalatokkal gazdagodtam.
– Szigorú tanár?
– Azt gondolom, igen. Bár talán enélkül nem is menne másként a tanítás. Éppen azért, mert a rajzra jó néhányan valóban melléktárgyként tekintenek, szükség van a nagyobb odafigyelésre.
– Miért ezt a cseppet sem könnyű hivatást választotta?
– Dunántúli, mosonmagyaróvári vagyok. Az igazság az, hogy gyermekként jól rajzoltam ugyan, de egyáltalán nem kiemelkedően. Volt viszont egy fantasztikus rajztanárom, László Enikő, aki egész személyiségével megragadott. Ő volt, aki a szövést is megismertette velem, és a kézművesség irányába terelt. Ezután Szegedre kerültem, ahol rajz-matematika szakon végeztem.
– Tavaly a Bonis Bona – A nemzet tehetségeiért díjjal ismerték el a munkásságát, amit a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében Novák Katalin államtitkár adott át. Milyen érzésekkel vette át a kitüntetést?
– A tehetséggondozás csapatmunka. Gyakorlatilag minden kollégánk részt vesz benne. Az alsós pedagógusoknak jelentős szerepük van a kiválasztásban, a felsős tanároknak pedig a gyerekek fejlesztésében, abban, hogy éljenek a képességeikben rejlő eséllyel. Az iskola tehetséggondozó munkaközösségének vezetőjeként koordinálom ezt a munkát, szaktanárként pedig matematikai, rajzi, kézműves és természettudományos területen dolgozom a talentumokért, de ez csak közösen működhet. Éppen ezért úgy érzem, hogy az elismerés az egész iskolának is szólt. Csak együtt tudjuk a gyereket útját segíteni.
– Említette a szövést mint ami évtizedek óta közel áll Önhöz. Népi iparművészként és a népművészet ifjú mestereként számos elismerést érdemelt ki. A tanítás mellett mennyi ideje jut erre a tevékenységre?
– Az utóbbi időben jóval kevesebb, mint szeretném, és ez sok mindent megváltoztatott. Korábban még többször ültem le a parasztszövőszékhez, napjainkban kevésbé. Van viszont egy érdekes eszköz, a karmantyúfa, amivel egykoron érmelegítőt szőttek a favágóknak. Miután ilyesmire nincs igény, kicsit a karmantyúfát átalakították, és van olyan méretű is belőle, ami az ölben elfér. Így ha van egy-egy szabad félórám, ezzel dolgozom. Hátizsákokat, tarisznyákat készítek, amiket a visszajelzések szerint többen megkedveltek, köztük fiatalok is.
Cél a népi kultúra megmaradása
Dávidné Gyarmati Zsuzsanna vezetőségi tagja a békési Nefelejcs Hagyományőrző Egyesületnek és a Békés Megyei Népművészeti Egyesületnek.
– Mindkét helyen, más-más módon, de a népi kultúra megmaradásáért tevékenykedünk. Örülök, hogy tagja lehetek a két szervezetnek – mondta a szakember, akinek nemcsak szőttesei, de például a pogácsája is rendkívül népszerű, már több versenyen is ért el remek helyezéseket gasztronómiai különlegességeivel.