Közélet

2012.03.09. 17:41

Demonstrációra készülnek a vasúti járatritkítások miatt

Akár félszázzal kevesebb Békés megyét érintő vasúti járat közlekedhet április közepétől. A tervezett módosítások nemcsak a mellékágakat érintik, hanem például a Lökösháza—Békéscsaba—Budapest és a Békéscsaba—Szeged vonalakon is kedvezőtlen változást okozhatnak. Több településen demonstrációra készülnek.

K. E. - P. G.

— Békés az egyik olyan megye, amelyet az átlagosnál lényegesen erőteljesebben érintenek majd a vasúti járatritkítások — mondta el lapunknak Kiss László. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke megkeresésünkre kifejtette: átlagosan 10—13 százalékkal járhat kevesebb vonat, mint korábban.

Csakhogy — mivel a budapesti agglomerációban egyáltalán nem lesz csökkentés — az említett arányok egyes térségékben nagyobbak is lehetnek. Kiss László úgy vélekedett, egy tervezetnél sokkal többről van szó, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban már aláírták a menetrend-módosításról szóló elképzeléseket, amely április 15-én akár életbe is léphet.

Az Index.hu hírportálon megjelent értesülések szerint a járatritkítások nemcsak a mellék-, hanem olyan vonalakat is érinthetnek, mint a Budapest—Békéscsaba—Lökösháza, illetve a Békéscsaba—Szeged. Az érintett szerelvények közül azonban nem mindegyik közlekedik naponta, Mezőhegyes és Battonya térségét azonban kifejezetten, még a többi megyei helyszínnél is drámaiabban érintheti, ha végbe mennek a jövendölt változások.

Völner Pál államtitkár pénteken cáfolta az Index azon értesüléseit, amelyek szerint 412 járat szűnne meg, s a kapacitás 8—8,5 százalékos csökkenéséről, azaz 250—300 vonatról beszélt. Mint mondta, még egyeztetnek a szakszervezetekkel. Egy valami biztos, a szűkített menetrend április 15-én életbe lép.

— Ez katasztrófa! Nemcsak a vasutasok munkahelyének megszüntetéséről van szó, hanem ezzel az intézkedéssel a szegénységet betonozzák le, Kelet-Magyarországnak vége! — mondta felháborodásának hangot adva Kovácsné dr. Faltin Erzsébet, Mezőhegyes polgármestere. Mezőhegyes és Újszeged között a napvilágra került dokumentum szerint 12 vonatról mondana le az állam.

— Ráadásul azok a szerelvények, amelyek megmaradnak, nem a legfontosabbak. Pont azok szűnnének meg, amelyekkel iskolába járnak a diákok, vagy a munkások ingáznak. Nincs benne ésszerűség, sem realitás. A döntés-előkészítők valószínűleg nem kellő alapossággal tájékozódtak.

Kovácsné dr. Faltin Erzsébet elmondta, felvették a kapcsolatot a Vasutas Települések Szövetségével, amelynek ő is elnökségi tagja. A tervek szerint kommünikét adnak ki, és azokon a településeken, amelyeket érinti a vonatok megszüntetése, demonstrációkat is szerveznek. A mezőhegyesi városvezető szerint pont ellenkezőleg, fejleszteni kellene a vonalat. Aradtól Szegeden át Bajáig ki kellene építeni a déli vasutat, az fellendítené a térséget.

Dr. Karsai József, Battonya polgármestere elmondta, Battonya és Mezőhegyes között már csak 3 pár vonat maradt, ezért sem érti, hogy szüntetnének meg 5 párat.
— A korábbi karcsúsítás után pont azokat hagyták meg, amelyeken alig van utas. Aki iskolába megy, inkább a buszt választja.
Hangsúlyozta, Battonya és a romániai Pécska régóta szorgalmazza a határon átnyúló vasúti közlekedés újbóli kiépítését, de évek óta csak terv az egész.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!