2010.10.04. 05:00
Ajándékozás: A PSZÁF nem helyesli, de a nyugdíjpénztárak csinálják
Bár a felügyelet szerint nem helyes, továbbra is ajándékokkal csábítanak a nyugdíjpénztárak
Más stratégiát követ az OTP Magánnyugdíjpénztár, ott az új tagok szerzése helyett inkább a meglévők megtartására koncentrálnak, az úgynevezett Platina Program keretében nyerhetnek értékes díjakat a tagok. „Ezt a programot azért is tartjuk fontosnak, mert a magán-nyugdíjpénztári tagok láthatólag nem készülnek tudatosan a nyugdíjasévekre, nyugdíjpénztári tagságukkal annak jelentőségéhez képest keveset foglalkoznak, így sokkal könynyebben fogadhatnak el olyan átlépésre buzdító ügynöki megkereséseket, amelyek hosszú távon anyagi veszteséget okozhatnak számukra” – indokolja Nagy Csaba, az intézmény ügyvezetője.
Nem csoda hát, hogy a pénztárak marketingkiadásai hatalmas ütemben nőnek. Az idei első fél évben már 262 millió forintot költöttek ilyen célra a magánkasszák, ez 65,7 százalékkal több a tavalyinál. Pedig a felügyelet és a szakma is egyetért abban, hogy a pénztáraknak kerülniük kellene az efféle akciókat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) néhány hete tette közzé körlevelét a nyugdíjpénztárak számára a tagszervezéssel és a tagokkal való kommunikációval kapcsolatban. Ebben a hatóság leszögezte: elfogadhatatlannak tartja azokat a módszereket, amikor a pénztár, illetve a tagszervezők nem a pénztári tevékenység jellegére és nem a pénztár által nyújtott jelenlegi és jövőbeni szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt, vagy a leendő tag számára nyújtott információk megtévesztők. Szintén nem tartja elfogadhatónak a PSZÁF, ha a pénztárak, a (potenciális) tagok számára rövid távú előnyök kilátásba helyezésével (pénz- vagy tárgyjutalommal, nyereménysorsoláson való részvétellel, a csoporttag által nyújtott kedvezményekkel, kapcsolódó kedvezményes szolgáltatásokkal) arra ösztönzik őket, hogy hosszú távú érdekeiket nem kellően figyelembe véve vagy egyenesen azzal ellentétesen cselekedjenek.
Úgy tűnik, egyes kasszák is egyetértenek ezzel. „Az OTP Pénztárak mindig szorgalmazta a tagtoborzás, ügynöki tevékenység hatékony szabályozását, hogy gátat lehessen szabni a piacon jelenleg tapasztalható sokszor etikátlan, a tagok érdekeit sértő ügyfélszerzési gyakorlatnak” – mondja Nagy Csaba.
A magánnyugdíjpénztárak közti tagvándorlás további gondjairól itt olvashat - 144 ezer ember lépett már