Hírek

2010.10.04. 05:00

Ajándékozás: A PSZÁF nem helyesli, de a nyugdíjpénztárak csinálják

Bár a felügyelet szerint nem helyes, továbbra is ajándékokkal csábítanak a nyugdíjpénztárak

HB

Szinte minden magánnyugdíjpénztárnál találni valamilyen jutalommal kecsegtető promóciót a kasszák honlapjai szerint. Az Aranykor Nyugdíjpénztár például a magánkasszába most belépőknek tízezer, az önkénteshez csatlakozóknak pedig ötezer forintot fizet, ha rendelkeznek CIB-es bankszámlával. A Budapest Magánnyugdíjpénztár ötezer forintos könyvutalvánnyal jutalmazza a belépőket, és ugyanez jár az önkéntes kasszát választóknak. Az Erste inkább a sportkedvelőket célozza meg, a nyugdíjpénztárba belépők egy a foci-világbajnokságon használt labdát (Jabulanit) vihetnek haza, az MKB-nál pedig különféle wellnesseszközökre és -szolgáltatásokra szóló utalványokat kaphatnak az újonnan belépők. A biztosítói hátterű kasszák eközben a biztosító egyéb termékeiből adnak kedvezményt a tagoknak, az Aegonnál például baleset-biztosítást kapnak ajándékba a belépők, a Generalinál a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjából jár engedmény.

Más stratégiát követ az OTP Magánnyugdíjpénztár, ott az új tagok szerzése helyett inkább a meglévők megtartására koncentrálnak, az úgynevezett Platina Program keretében nyerhetnek értékes díjakat a tagok. „Ezt a programot azért is tartjuk fontosnak, mert a magán-nyugdíjpénztári tagok láthatólag nem készülnek tudatosan a nyugdíjasévekre, nyugdíjpénztári tagságukkal annak jelentőségéhez képest keveset foglalkoznak, így sokkal könynyebben fogadhatnak el olyan átlépésre buzdító ügynöki megkereséseket, amelyek hosszú távon anyagi veszteséget okozhatnak számukra” – indokolja Nagy Csaba, az intézmény ügyvezetője.

Nem csoda hát, hogy a pénztárak marketingkiadásai hatalmas ütemben nőnek. Az idei első fél évben már 262 millió forintot költöttek ilyen célra a magánkasszák, ez 65,7 százalékkal több a tavalyinál. Pedig a felügyelet és a szakma is egyetért abban, hogy a pénztáraknak kerülniük kellene az efféle akciókat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) néhány hete tette közzé körlevelét a nyugdíjpénztárak számára a tagszervezéssel és a tagokkal való kommunikációval kapcsolatban. Ebben a hatóság leszögezte: elfogadhatatlannak tartja azokat a módszereket, amikor a pénztár, illetve a tagszervezők nem a pénztári tevékenység jellegére és nem a pénztár által nyújtott jelenlegi és jövőbeni szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt, vagy a leendő tag számára nyújtott információk megtévesztők. Szintén nem tartja elfogadhatónak a PSZÁF, ha a pénztárak, a (potenciális) tagok számára rövid távú előnyök kilátásba helyezésével (pénz- vagy tárgyjutalommal, nyereménysorsoláson való részvétellel, a csoporttag által nyújtott kedvezményekkel, kapcsolódó kedvezményes szolgáltatásokkal) arra ösztönzik őket, hogy hosszú távú érdekeiket nem kellően figyelembe véve vagy egyenesen azzal ellentétesen cselekedjenek.

Úgy tűnik, egyes kasszák is egyetértenek ezzel. „Az OTP Pénztárak mindig szorgalmazta a tagtoborzás, ügynöki tevékenység hatékony szabályozását, hogy gátat lehessen szabni a piacon jelenleg tapasztalható sokszor etikátlan, a tagok érdekeit sértő ügyfélszerzési gyakorlatnak” – mondja Nagy Csaba.

A magánnyugdíjpénztárak közti tagvándorlás további gondjairól itt olvashat - 144 ezer ember lépett már

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!