Hírek

2005.05.18. 00:00

Történelmi tárlat a mélyben

Akárha a múltban tennénk utazást. Egy mondatban talán így lehetne összefoglalni a kisföldalatti Bajcsy-Zsilinszky úti és Hősök terei megállója között lévő szakaszon szerezhető élményeket.

Kiss G. – Lázin M. A.

[caption id="" align="alignleft" width="132"] A kisföldalatti több mint száz éve szállítja az utasokat. A hét minden napján közlekedik, reggeltől estig.
[/caption]– Megvan még az a csodálatos régi földalatti? Nagyon szerettem azon utazni – idézte fel budapesti emlékeit egy napilap kérdésére Paulo Coelho. A világhírű brazil író néhány hete az ünnepi könyvfesztivál díszvendégeként újra megtekinthette Nagy-Britannia után Európa második metróját. A sárga járgány a hangulatos állomásaival igazi hamisítatlan budapesti látványosság. A külföldi turisták gyakran fényképezőgéppel a kezükben várják az éppen befutó szerelvényt.

– Mintha időutazáson lennénk – mondta lapunknak Angelika Höring (41), aki a németországi Herdecke városából érkezett a magyar fővárosba. A hölgy a Kodály köröndi megállóban kapta lencsevégre a kisföldalattit. – Barátaink a lelkünkre kötötték, hogy feltétlenül örökítsük meg ezt a ritkaságot – mesélte. – A németországi metrót a maga forgalmával egyáltálan nem lehet ehhez hasonlítani.

A budapesti egyes metró valóban különbözik a társaitól. 1995-ben felújított nyomvonala a Belvárost köti össze a Városligettel. Műemléki megállóiban a Kiscelli Múzeum jóvoltából a millenniumi Budapestről kapunk ízelítőt. A fényképes ismertetők a földalatti állomásainak környezetét mutatják be. Bepillantást nyerhetünk az Operaház épületének korabeli tervrajzaiba, láthatjuk az Andrássy út – akkor még Sugár útnak nevezett – kialakítását. A Vörösmarty utcánál elolvashatjuk, hogyan tervezték, majd építették meg a Minirajztanodát, a mai Magyar Képzőművészeti Egyetemet. A Kodály köröndi megállóban életképeket láthatunk az 1800-as évekből. A Bajza utcában Feszty Árpádot pillanthatjuk meg a körkép festése közben, míg a Hősök terén a Millenniumi emlékmű korabeli változataival ismerkedhetünk meg.

A kéregvasutat a Siemensszel társulva a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budapesti Villamos Városi Vasút kezdte építeni 1894-ben. Eredeti útvonala a Gizella, a mai Vörösmarty tér és a Városliget között húzódott. Az, hogy a pálya végül közvetlenül az Andrássy út felszíne alá került, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának köszönhető. A hajdani Sugár út kialakítása előtt ugyanis elhatározták, hogy a leendő úttestre nem engedik rá sem a villamost, sem a lóvasutat. Ám időközben az is kiderült, hogy az itt zötyögő omnibusz már nem tudja kielégíteni a megnövekedett fővárosi forgalmi igényeket. Mivel a millenniumi ünnepségek helyszíne a Városligetben volt, sürgetőleg merült föl a gyorsabb összeköttetés igénye. Hosszas viták után végül úgy döntöttek, hogy a síneket a föld alatt vezetik el. A munkák 1894-ben indultak, és az ünnepségek megnyitására, azaz 1896. május másodikára be is fejeződtek.

A ma a térképeken M1-ként szereplő közlekedési eszköz több tekintetben is egyedülálló volt. Így ez volt a vén kontinens első metrója, s az egész világ első villamos földalatti vasútja, ahol nem mozdonyokat, hanem motorkocsikat alkalmaztak. Megnyitóján maga az osztrák császár és magyar király, I. Ferenc József is jelen volt. Ennek emlékére az egész hálózatot az uralkodóról nevezték el.

A földalatti a kor szokásához híven bal oldali közlekedéshez készült. Ez a rend egészen az 1973-as felújításig maradt érvényben. Ekkor cserélték ki a régi kocsikat, és ugyancsak ebben az esztendőben hosszabbították meg a vonalat a Mexikói útig. Azóta utazhatunk a megújult kocsikon az M1 vonalán.

Oroszlán is lakta

A kisföldalatti a második világháborúban súlyos károkat szenvedett. Az alagút több helyen beomlott, a kocsik megsemmisültek. A mélyben pihenő romok között a közeli állatkertből megszökött oroszlán vert tanyát. Innen indult esténként kóbor lovakat zsákmányolni, amíg az orosz katonai városparancsnok, Zamercev meg nem elégelte a sörényes ragadozó akcióit. Egy félnapos akció keretében végül hálóba fogták, s visszaszolgáltatták Nádler Herbertnek, az állatkert akkori igazgatójának.

Ma is forgalmas

A sárga szerelvények a hét minden napján hajnali fél ötkor gurulnak ki a végállomásukról. Akkor hétpercenként, majd hét óra után másfél percenként szállítják utasaikat. Nyáron a turisták a Belvárosból ezzel mennek a Hősök terére, míg a gyermekes családok az állatkertet vagy a Vidám Parkot veszik célba. Az Oktogon megállóban különösen résen kell lenniük a peronőröknek. A környékbeli sörözőkből gyakran ittasan érkeznek a fiatalok az állomásra. Ilyenkor az is előfordul, hogy valaki lelép a sínek közé. Szerencsére több mint tíz éve nem történt tragédia a kisföldalattin.

Az Oktogon megállóban különösen résen kell lenniük a peronőröknek. A környékbeli sörözőkből gyakran ittasan érkeznek a fiatalok az állomásra. Ilyenkor az is előfordul, hogy valaki lelép a sínek közé. Szerencsére több mint tíz éve nem történt tragédia a kisföldalattin. A kisföldalatti több mint száz éve szállítja az utasokat. A hét minden napján közlekedik, reggeltől estig. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!