2005.05.30. 00:00
Jól fogynak a McDonald’s étkei
Tizenhét év alatt sem unták meg a magyarok a McDonald’s gyorskiszolgáló éttermeket. Tavaly több mint 27 milliárd forintért vettünk náluk ételt, italt. Radek Janalík ügyvezető igazgató további növekedésre számít.
Radek Janalík hetente négy éttermet is meglátogat. Álruhát nem ölt, de nagyon fontosnak tartja a magas minőség miatt az ellenőrzéseket.
[/caption]– Szereti a hamburgert?
– Szeretem, s rendszeresen eszem is. A hét öt napjából négyben éttermeinket látogatom, mert a vezetői feladatok között az ellenőrzés fontos helyen van. Általában kétszer egy héten McDonald’s menü van terítéken.
– Ha a főnök valahova ellenőrizni megy, akkor mindig a legjobbat kapja. Meg lehet így bármiféle rendellenességet állapítani?
– Magyarországon az emberek általában úgy tekintenek a főnökre, mint az istenre. Ez nekem nem tetszik, próbálok is rajta változtatni.
– Mátyás király álruhában járt a nép közé. Nem gondolt álruha felöltésére?
– Komolyan gondolkodtam ezen, de nem volt rá szükség.
Ellenőreink ugyanis ragyogóan ellátják a próbavásárlásokkal kapcsolatos teendőket. Őket nem ismerik az üzletekben, így minden részletet jól megfigyelnek. Az előforduló hibákat gyorsan kijavítjuk.
– Egyébként öltött már jelmezt? Például gyerekkorában.
– Nem is egyszer. Legtöbbször varázslónak szerettem beöltözni. Tetszett a nagy kalapja, a fekete palástja és a varázspálcája.
– Óvodáskorú fiai szeretik-e a hamburgert?
– Amikor azt mondom nekik, hogy megyünk a Mekibe, akkor mindig nagy az üdvrivalgás. A budaörsi éttermünkbe járunk, az van közel a lakáshoz.
– Azért kérdem, mert a média egészségtelennek tartja az önök ételeit. Az amerikaiak elhízásának okát éppen a gyorséttermek kínálatában látják.
– A McDonald’s éttermek kínálata legalább olyan egészséges, mint azok az élelmiszerek, amiket otthon fogyasztunk. A táplálkozás népszerű téma, a média szívesen foglalkozik vele. De ne feledjük, az egészség megőrzésének a helyes táplálkozás csak egy összetevője. Fontos az életmód, a munkánk hordozta feszültség vagy nyugalom, a családi háttér, s a mozgás is. A hamburgerekben, sajtburgerekben, csirkefalatokban lévő zsír, szénhidrát más ételekben is megtalálható. A McDonald’s-ételek minden vásárló étrendjébe beilleszthetők, ezt nyugodt lelkiismerettel mondhatom. A só- és cukortartalom mértékére pedig külön figyelünk.
– Két minisztériummal is együttműködnek az egészséges táplálkozás kialakításáért. Mi ennek a lényege?
– A tárcák szakembereinek bevonásával szeretnénk a gyerekeknek olyan hiteles tájékoztatást adni, amelyben a felvett és a leadott energia kiegyensúlyozottságának fontosságáról beszélünk. Lényegében az egészséges táplálkozásról van szó.
– Tizenhét éve vannak jelen Magyarországon. A szolgáltatás színvonala nem csökkent. Mi ennek a titka?
– Sok kellemetlenkedő cikket írtak rólunk, mondván, úgy dolgozunk, mint egy hadsereg. Azt kell mondjam, ez nem így van. Büszke vagyok a nálunk dolgozók szorgalmára, fegyelmezettségére, s az újra való nyitottságára. A mi képzési rendszerünk magával hozza azt a szolgáltatási színvonalat, amit a vásárlók szeretnek és elvárnak tőlünk.
– Mennyiben segítik a munkájukat a magyar beszállítók?
– Az uniós csatlakozás előtt az alapanyagok 60-70 százalékát Magyarországon szereztük be. Most megfordult ez az arány. A McDonald’s egész Európában jelen van, könnyen rábukkan az előnyösebb kínálatra. A pékárut például 17 év után mostantól nem magyar, hanem osztrák cég szállítja. Olcsóbban, s jobb minőségben.
– Az olcsóbb beszerzési források a fogyasztói árakban is megmutatkoznak?
– Nem, sajnos nem. Árainkat egyebek mellett a bérek magas közterhei, a dráguló energia és dolgozóink fizetésemelése miatt nem tudjuk csökkenteni. Minden évben fejlesztünk bért. Idén a vezetőknek húsz százalékot emeltünk. Emellett üzleteinket fokozatosan fel kell újítanunk, továbbá új éttermek nyitását is tervezzük. Nem nyerünk annyit az olcsóbb beszerzésen, hogy árcsökkentésre is fussa.
– Mennyire telített a piac éttermekkel? Milyen fejlődési lehetőséget lát maga előtt a magyar cég?
– A gyorskiszolgáló éttermek piacán 70 százalékos a részesedésünk. Az összes éttermet beleszámítva 14 százalékos. Bőven van tehát előrelépési lehetőség, s ezt ki is fogjuk használni. Az emberek változatlanul szeretik a McDonald’s-ot.
– Önök létrehoztak két Ronald-házat, hogy segítsenek a leukémiás, és más súlyos betegségben szenvedő gyerekeken. A jótékonykodásban miért ezt választották?
– A hetvenes években beteg lett az egyik amerikai futballista gyermeke. A McDonald’s alapítója hozta létre az első ilyen segélyotthont, ahol a súlyosan beteg gyerek családtagjaival együtt lakhat a kórházi kezelés idején. Világszerte kétszázötven ilyen ház van. Magyarországon eddig kettő, Budapesten és Miskolcon. Csodálatos dolog a gyógyult gyerekek boldogságát látni.
Az igazgató magánélete
Család: fiai már Magyarországon születtek. Daniel és Lucas kettő-, illetve négyévesek. Nemzetközi óvodába járnak.Sport: szeret úszni, kerékpározni és jégkorongozni. Utóbbi sportot ötéves kora óta űzi. Tizenhat éves korában cseh junior bajnok volt hokiban.
Utazás: imád utazni, felfedezni új helyeket. Egyetemistaként 20-25 éves kora között autóstoppal utazta be Európát. Azóta más kontinenseken is szívesen időz. Bár az üzleti utak nem túl élménydúsak, azért ezeken is szereti kielégíteni felfedezői kíváncsiságát.
Autó: nem rajong az autómárkákért. Elég, ha egy kocsinak van négy kereke, egy kormánya, meg fékje. Szolgálati kocsiként Volvóval jár.
Szakmai múlt
Radek Janalík (36) a Libereci Műszaki Egyetemen mérnökként végzett; vezetői tréning a McDonald’s-nál; prágai étteremvezető. 2000 októbere óta Magyarországon üzemeltetési menedzser, 2003. november 1-je óta a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. igazgatója.Magyarországon 87 éttermet működtetnek
Az első magyar McDonald’s megnyitására 1988-ban került sor a budapesti Régiposta utcában. Hónapokon keresztül kígyózó sorokat végigállva lehetett csak hamburgerhez jutni. Egy évvel később ez volt a világon a legnagyobb forgalmat lebonyolító étterem. Aztán jött a Nyugati pályaudvari egység megnyitása, ami még most is a világ egyik legszebb éttermének számít. Az első vidéki étterem 1992-ben Székesfehérvárott nyílt meg. A vállalat jelenleg 87 éttermet üzemeltet, s ezek számát tovább fogja gyarapítani. A hazai gyermeklabdarúgás legnagyobb támogatói. A Góliát McDonalds Kupa immár az egész országot behálózza.
Sport: szeret úszni, kerékpározni és jégkorongozni. Utóbbi sportot ötéves kora óta űzi. Tizenhat éves korában cseh junior bajnok volt hokiban.
Utazás: imád utazni, felfedezni új helyeket. Egyetemistaként 20-25 éves kora között autóstoppal utazta be Európát. Azóta más kontinenseken is szívesen időz. Bár az üzleti utak nem túl élménydúsak, azért ezeken is szereti kielégíteni felfedezői kíváncsiságát.
Autó: nem rajong az autómárkákért. Elég, ha egy kocsinak van négy kereke, egy kormánya, meg fékje. Szolgálati kocsiként Volvóval jár. Szakmai múlt Radek Janalík (36) a Libereci Műszaki Egyetemen mérnökként végzett; vezetői tréning a McDonald’s-nál; prágai étteremvezető. 2000 októbere óta Magyarországon üzemeltetési menedzser, 2003. november 1-je óta a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. igazgatója. Magyarországon 87 éttermet működtetnek Az első magyar McDonald’s megnyitására 1988-ban került sor a budapesti Régiposta utcában. Hónapokon keresztül kígyózó sorokat végigállva lehetett csak hamburgerhez jutni. Egy évvel később ez volt a világon a legnagyobb forgalmat lebonyolító étterem. Aztán jött a Nyugati pályaudvari egység megnyitása, ami még most is a világ egyik legszebb éttermének számít. Az első vidéki étterem 1992-ben Székesfehérvárott nyílt meg. A vállalat jelenleg 87 éttermet üzemeltet, s ezek számát tovább fogja gyarapítani. A hazai gyermeklabdarúgás legnagyobb támogatói. A Góliát McDonalds Kupa immár az egész országot behálózza. Radek Janalík hetente négy éttermet is meglátogat. Álruhát nem ölt, de nagyon fontosnak tartja a magas minőség miatt az ellenőrzéseket. -->