Hírek

2005.05.30. 00:00

Jól fogynak a McDonald’s étkei

Tizenhét év alatt sem unták meg a magyarok a McDonald’s gyorskiszolgáló éttermeket. Tavaly több mint 27 milliárd forintért vettünk náluk ételt, italt. Radek Janalík ügyvezető igazgató további növekedésre számít.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="308"] Radek Janalík hetente négy éttermet is meglátogat. Álruhát nem ölt, de nagyon fontosnak tartja a magas minőség miatt az ellenőrzéseket.
[/caption]– Szereti a hamburgert?
– Szeretem, s rendszeresen eszem is. A hét öt napjából négyben éttermeinket látogatom, mert a vezetői feladatok között az ellenőrzés fontos helyen van. Általában kétszer egy héten McDonald’s menü van terítéken.
– Ha a főnök valahova ellenőrizni megy, akkor mindig a legjobbat kapja. Meg lehet így bármiféle rendellenességet állapítani?
– Magyarországon az emberek általában úgy tekintenek a főnökre, mint az istenre. Ez nekem nem tetszik, próbálok is rajta változtatni.
– Mátyás király álruhában járt a nép közé. Nem gondolt álruha felöltésére?
– Komolyan gondolkodtam ezen, de nem volt rá szükség.
Ellenőreink ugyanis ragyogóan ellátják a próbavásárlásokkal kapcsolatos teendőket. Őket nem ismerik az üzletekben, így minden részletet jól megfigyelnek. Az előforduló hibákat gyorsan kijavítjuk.
– Egyébként öltött már jelmezt? Például gyerekkorában.
– Nem is egyszer. Legtöbbször varázslónak szerettem beöltözni. Tetszett a nagy kalapja, a fekete palástja és a varázspálcája.

– Óvodáskorú fiai szeretik-e a hamburgert?
– Amikor azt mondom nekik, hogy megyünk a Mekibe, akkor mindig nagy az üdvrivalgás. A budaörsi éttermünkbe járunk, az van közel a lakáshoz.
– Azért kérdem, mert a média egészségtelennek tartja az önök ételeit. Az amerikaiak elhízásának okát éppen a gyorséttermek kínálatában látják.
– A McDonald’s éttermek kínálata legalább olyan egészséges, mint azok az élelmiszerek, amiket otthon fogyasztunk. A táplálkozás népszerű téma, a média szívesen foglalkozik vele. De ne feledjük, az egészség megőrzésének a helyes táplálkozás csak egy összetevője. Fontos az életmód, a munkánk hordozta feszültség vagy nyugalom, a családi háttér, s a mozgás is. A hamburgerekben, sajtburgerekben, csirkefalatokban lévő zsír, szénhidrát más ételekben is megtalálható. A McDonald’s-ételek minden vásárló étrendjébe beilleszthetők, ezt nyugodt lelkiismerettel mondhatom. A só- és cukortartalom mértékére pedig külön figyelünk.
– Két minisztériummal is együttműködnek az egészséges táplálkozás kialakításáért. Mi ennek a lényege?
– A tárcák szakembereinek bevonásával szeretnénk a gyerekeknek olyan hiteles tájékoztatást adni, amelyben a felvett és a leadott energia kiegyensúlyozottságának fontosságáról beszélünk. Lényegében az egészséges táplálkozásról van szó.

– Tizenhét éve vannak jelen Magyarországon. A szolgáltatás színvonala nem csökkent. Mi ennek a titka?
– Sok kellemetlenkedő cikket írtak rólunk, mondván, úgy dolgozunk, mint egy hadsereg. Azt kell mondjam, ez nem így van. Büszke vagyok a nálunk dolgozók szorgalmára, fegyelmezettségére, s az újra való nyitottságára. A mi képzési rendszerünk magával hozza azt a szolgáltatási színvonalat, amit a vásárlók szeretnek és elvárnak tőlünk.
– Mennyiben segítik a munkájukat a magyar beszállítók?
– Az uniós csatlakozás előtt az alapanyagok 60-70 százalékát Magyarországon szereztük be. Most megfordult ez az arány. A McDonald’s egész Európában jelen van, könnyen rábukkan az előnyösebb kínálatra. A pékárut például 17 év után mostantól nem magyar, hanem osztrák cég szállítja. Olcsóbban, s jobb minőségben.
– Az olcsóbb beszerzési források a fogyasztói árakban is megmutatkoznak?
– Nem, sajnos nem. Árainkat egyebek mellett a bérek magas közterhei, a dráguló energia és dolgozóink fizetésemelése miatt nem tudjuk csökkenteni. Minden évben fejlesztünk bért. Idén a vezetőknek húsz százalékot emeltünk. Emellett üzleteinket fokozatosan fel kell újítanunk, továbbá új éttermek nyitását is tervezzük. Nem nyerünk annyit az olcsóbb beszerzésen, hogy árcsökkentésre is fussa.

– Mennyire telített a piac éttermekkel? Milyen fejlődési lehetőséget lát maga előtt a magyar cég?
– A gyorskiszolgáló éttermek piacán 70 százalékos a részesedésünk. Az összes éttermet beleszámítva 14 százalékos. Bőven van tehát előrelépési lehetőség, s ezt ki is fogjuk használni. Az emberek változatlanul szeretik a McDonald’s-ot.
– Önök létrehoztak két Ronald-házat, hogy segítsenek a leukémiás, és más súlyos betegségben szenvedő gyerekeken. A jótékonykodásban miért ezt választották?
– A hetvenes években beteg lett az egyik amerikai futballista gyermeke. A McDonald’s alapítója hozta létre az első ilyen segélyotthont, ahol a súlyosan beteg gyerek családtagjaival együtt lakhat a kórházi kezelés idején. Világszerte kétszázötven ilyen ház van. Magyarországon eddig kettő, Budapesten és Miskolcon. Csodálatos dolog a gyógyult gyerekek boldogságát látni.

Az igazgató magánélete

Család: fiai már Magyarországon születtek. Daniel és Lucas kettő-, illetve négyévesek. Nemzetközi óvodába járnak.

Sport: szeret úszni, kerékpározni és jégkorongozni. Utóbbi sportot ötéves kora óta űzi. Tizenhat éves korában cseh junior bajnok volt hokiban.

Utazás: imád utazni, felfedezni új helyeket. Egyetemistaként 20-25 éves kora között autóstoppal utazta be Európát. Azóta más kontinenseken is szívesen időz. Bár az üzleti utak nem túl élménydúsak, azért ezeken is szereti kielégíteni felfedezői kíváncsiságát.

Autó: nem rajong az autómárkákért. Elég, ha egy kocsinak van négy kereke, egy kormánya, meg fékje. Szolgálati kocsiként Volvóval jár.

Szakmai múlt

Radek Janalík (36) a Libereci Műszaki Egyetemen mérnökként végzett; vezetői tréning a McDonald’s-nál; prágai étteremvezető. 2000 októbere óta Magyarországon üzemeltetési menedzser, 2003. november 1-je óta a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. igazgatója.

Magyarországon 87 éttermet működtetnek

Az első magyar McDonald’s megnyitására 1988-ban került sor a budapesti Régiposta utcában. Hónapokon keresztül kígyózó sorokat végigállva lehetett csak hamburgerhez jutni. Egy évvel később ez volt a világon a legnagyobb forgalmat lebonyolító étterem. Aztán jött a Nyugati pályaudvari egység megnyitása, ami még most is a világ egyik legszebb éttermének számít. Az első vidéki étterem 1992-ben Székesfehérvárott nyílt meg. A vállalat jelenleg 87 éttermet üzemeltet, s ezek számát tovább fogja gyarapítani. A hazai gyermeklabdarúgás legnagyobb támogatói. A Góliát McDonalds Kupa immár az egész országot behálózza.

Sport: szeret úszni, kerékpározni és jégkorongozni. Utóbbi sportot ötéves kora óta űzi. Tizenhat éves korában cseh junior bajnok volt hokiban.

Utazás: imád utazni, felfedezni új helyeket. Egyetemistaként 20-25 éves kora között autóstoppal utazta be Európát. Azóta más kontinenseken is szívesen időz. Bár az üzleti utak nem túl élménydúsak, azért ezeken is szereti kielégíteni felfedezői kíváncsiságát.

Autó: nem rajong az autómárkákért. Elég, ha egy kocsinak van négy kereke, egy kormánya, meg fékje. Szolgálati kocsiként Volvóval jár. Szakmai múlt Radek Janalík (36) a Libereci Műszaki Egyetemen mérnökként végzett; vezetői tréning a McDonald’s-nál; prágai étteremvezető. 2000 októbere óta Magyarországon üzemeltetési menedzser, 2003. november 1-je óta a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. igazgatója. Magyarországon 87 éttermet működtetnek Az első magyar McDonald’s megnyitására 1988-ban került sor a budapesti Régiposta utcában. Hónapokon keresztül kígyózó sorokat végigállva lehetett csak hamburgerhez jutni. Egy évvel később ez volt a világon a legnagyobb forgalmat lebonyolító étterem. Aztán jött a Nyugati pályaudvari egység megnyitása, ami még most is a világ egyik legszebb éttermének számít. Az első vidéki étterem 1992-ben Székesfehérvárott nyílt meg. A vállalat jelenleg 87 éttermet üzemeltet, s ezek számát tovább fogja gyarapítani. A hazai gyermeklabdarúgás legnagyobb támogatói. A Góliát McDonalds Kupa immár az egész országot behálózza. Radek Janalík hetente négy éttermet is meglátogat. Álruhát nem ölt, de nagyon fontosnak tartja a magas minőség miatt az ellenőrzéseket. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!