Hírek

2005.05.12. 19:52

Elegük van az autósoknak

Sokallják a parkolási díjakat a budapestiek. Többségük szerint ez csak a pénzéhes önkormányzatok érdeke. Egy felmérésből az is kiderül, hogyan választanak parkolóhelyet a fővárosiak.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="80"] A Markó utcában szinte lépni sem lehet a parkoló autóktól
[/caption]– Nem jól van ez így, hogy ennyi pénz fizettetnek ki velem parkolásra. Csak az önkormányzatok járnak jól azzal, hogy így kizsebelik az autósokat. Sokkal kevesebb parkolási díjat kellene megállapítani – háborog Nagy László budapesti autós. Nincs egyedül a véleményével. Egy most elkészült felmérés szerint a budapestiek többsége lesújtóan látja a fővárosi parkolási helyzetet.

A Studio Metropolitana Kht. reprezentatív közvélemény-kutatása szerint a budapestiek az egyik legnagyobb gondnak tartják a parkolást. A válaszadók fele szerint mindenkinek hátrányos a jelenlegi rendszer. Azt is gondolják: az egészet csak azért vezették be, hogy az önkormányzatok bevételhez jussanak. De végül csak a parkolási cégek járnak jól a rendszerrel – vélekedik a megkérdezettek kétharmada. A budapestiek szerint viszont a beszedett pénzeket inkább a parkolási bajok megoldására kellene költeni. Többségük úgy látja, mérsékelni kellene a parkolási díjakat. Nemcsak az utcákon, hanem a mélygarázsokban is.

A parkolóházakban legfeljebb 160, a szabadtéri őrzött parkolókban 130 forintos óradíjat tartanának elfogadhatónak. Ehhez az önkormányzatoknak támogatás formájában át kellene vállalniuk a költségek egy részét az autósoktól. Különben hiába várják, hogy kevesebb jármű legyen az utcákon. Amíg az utcán 250, a mélygarázsban 400 forintot kell fizetni, addig a budapestieknek csak a húsz százaléka viszi föld alá az autót.

Az emberek kétharmada az adott kerület lakosai számára ingyenessé tenné a parkolást otthonuk közelében. Akárcsak az orvosokat, a mozgássérülteket is az egész városban mentesítenék a fizetés alól. A válaszadók harmada, az autósok fele egyetért azzal, hogy ne legyenek parkoló autók az utcán. Ehhez azonban keveslik a mélygarázsok és a P+R parkolók számát.

A Studio Metropolitana Kht. felmérése a parkolási szokásokat is feltérképezte. A budapestiek 62 százaléka BKV-val közlekedik. Az emberek 38 százaléka autózik. Az autóvezetők harmada egyáltalán nem hajlandó BKV-val utazni. Nagy többségük mindennap autóba ül, és az otthonához közel szeret parkolni. Saját garázzsal csak húsz százalékuk rendelkezik. Amikor a belvárosban járnak, többségüknek különösen fontos szempont a parkolóhely kiválasztásánál, hogy az úti célhoz közel álljon meg a kocsi. Ezért fizetni is hajlandók. Csak egyharmaduk képes sokat gyalogolni azért, hogy megússza fizetés nélkül.

A kutatás készítői kíváncsiak voltak arra, hogy mit szólnak a budapestiek a parkolási és közlekedési problémák legdurvább megoldási tervéhez. Közlekedési szakértők régóta játszanak a gondolattal, hogy ki kellene tiltani a belvárosból az autókat. A behajtani tilos a Kiskörúton vagy a Nagykörúton belül lépne érvénybe. Londonban ennél enyhébb intézkedést hoztak már. Ott útdíjat kell fizetni a belvárosba hajtó autósoknak. Azóta lényegesen jobban járhatók az utak az angol fővárosban.

A budapestiek negyven százaléka elfogadná, hogy Budapest belvárosából kitiltsák az autókat. A Nagykörút és a Duna között már csak kevesebb mint egyharmaduk vezetné be a tilalmat.  Az ellenzők szerint viszont ez igazságtalan lenne az ott élőkkel szemben, és ellehetetlenülne a város közlekedése.

Herboly Ágnes (29) pénztáros: Ennél többet biztosan nem fizetnék parkolási díjat. Főleg, hogy sokat kell keresgélni parkolóhelyet. Parkolóházakra lenne szükség. Persze az autósok is tehetnének valamit a rendezettebb helyzetért. Ha mondjuk egy autóval nem foglalnának el három helyet.

Ábel Katalin (20) tanuló: Most is három kört kellett megtennem, mire helyet találtam. És mennyi pénzért! Vicc, hogy az őrzött parkoló olcsóbb, mint az utca. Parkolóházak kellenének. De nem ennyiért. Kiszámoltam: száz négyzetméter havonta hárommillió forint bevételt hoz.

Mátrai János (62) informatikus: Rengeteg pénzt fizet ki a cégünk parkolásért. Miért nem lehet ingyenessé vagy olcsóbbá tenni a cégeknek a parkolást? Hiszen annyi adót fizetünk! Közben alig van férőhely. Több garázsra lenne szükség. Akkor már a belvárosból is ki lehetne tiltani az autókat.

Ábel Katalin (20) tanuló: Most is három kört kellett megtennem, mire helyet találtam. És mennyi pénzért! Vicc, hogy az őrzött parkoló olcsóbb, mint az utca. Parkolóházak kellenének. De nem ennyiért. Kiszámoltam: száz négyzetméter havonta hárommillió forint bevételt hoz.

Mátrai János (62) informatikus: Rengeteg pénzt fizet ki a cégünk parkolásért. Miért nem lehet ingyenessé vagy olcsóbbá tenni a cégeknek a parkolást? Hiszen annyi adót fizetünk! Közben alig van férőhely. Több garázsra lenne szükség. Akkor már a belvárosból is ki lehetne tiltani az autókat. A Markó utcában szinte lépni sem lehet a parkoló autóktól -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!