Hírek

2005.05.13. 00:00

A híd nekünk még túl messze van

Hatvanhat esztendeje várunk az aquincumi átkelőre. Az pedig külön döbbenetes, hogy a 21. század küszöbén Budapest után legközelebb Esztergomnál van híd a Dunán.

Kiss G.–Lázin M. A.

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az északi összekötő híd mellett épülne meg az aquincumi átkelő. A MÁV szerette volna, ha a vasúti híd felújítása egybeesik az építkezéssel. Azonban az új hidat nem tudták megvárni.
[/caption]– Hazugság, hogy Újpest nem akarja az Aquincumi hidat – szögezi le előljáróban Derce Tamás IV. kerületi polgármester. Aki egy szuszra még hozzáteszi, testületi döntés szól az átkelő felépítése mellett. Mi csupán azt szeretnénk, folytatja a városatya, ha pontosan ismernénk, mivel jár ez számunkra. Derce Tamásnak kétségtelenül igaza van. Hisz az 1939-ben kitalált és időről időre kísértethajóként felbukkanó elképzelés környezeti hatásait eddig nem igazán vizsgálta senki. Ami biztosnak tűnik: a közúti híd a vasútitól északra, attól néhány méterre kapna helyet. A leendő, M3-as felé tartó elkerülőút vonalában ma négy panelház áll. Az itt élő, közel háromszáz családnak új otthont kell biztosítani. Útban van, ezért ki kellene telepíteni az újpesti elektromos teherelosztót, valamint a gépelemgyárat is. Az előbbi talán Káposztásmegyeren nyerhetne elhelyezést, míg utóbbi végleg eltűnne a kerületből. – Jobban örülnék, ha a lehajtó Angyalföldön lenne – fűzi tovább gondolatait a polgármester. A térképet elnézve ez valóban kevesebb munkával járna, és az utak is egyszerűbb vonalvezetéssel érhetnék el az M3-ast.

– Régóta járjuk ezt a táncot – próbálja megvilágítani az aquincumi átkelő problémáját egy sajátos hasonlattal Vajda Pál főpolgármester-helyettes, aki egyben az is elmondta a Reggelnek, sajnálatos, hogy a hét budapesti hídból öt a belvárosban van. Hasonlóképp döbbenetesnek nevezte, hogy a 21. század küszöbén az Árpád hídtól északra legközelebb Esztergomnál lehet száraz lábbal átkelni a Dunán. – Valójában nem is egy, hanem három híd kellene – mereng Vajda Pál. Egy Csepelnek, egy Óbuda és Újpest közé, valamint az M0-s északi összekötője. Úgy tűnik, jelenleg ezekből csak az utóbbi valósul meg a közeljövőben. Újpestet egyébként ugyanaz a gond sújtja, mint a többi szélső kerületet. Jelesül, alig vannak keresztirányú útjai. Ennek hiányában pedig csak álom a gyors közlekedés.

– Óbudának két okból is fontos a híd megépülése – mondta a Reggelnek Tarlós István III. kerületi polgármester. A beruházás megvalósulásával jelentősen csökkenne a városrész forgalma. Óbuda közlekedési hálózata jelenleg túlzsúfolt. A Bécsi és a Szentendrei úton szinte lehetetlen közlekedni. A kerület az Aquincumi híd mellett ezért sürgeti az új 10-es folyosó megépítését. Ezzel ugyanis jelentősen csökkenne az átmenőforgalom. Tarlós szerint az átkelő és a hozzá kapcsolódó úthálózat nélkül Budapest egyik legértékesebb építési területéről is le kell mondani.

– A Mocsáros dűlő hasznosításáról tizennégy éve folynak a tárgyalások – mondta a polgármester. A Római-fürdőtől nyugatra fekvő százötven hektáros terület a főváros és a kerület közös tulajdona. Hasznosításához elengedhetetlen a híd megépülése. Annak hiányában csak két közúti felüljáró jelenthetné a megoldást, ami önmagában is milliárdokba kerülne. A dűlőre nemcsak lakások épülhetnének, komoly sportlétesítmények is. Tarlós István azonban nem sok reményt fűz a terv megvalósításához. – A főváros folyamatosan tologatja a beruházás időpontját – mondta a polgármester. Legutóbb 2013-at nevezték meg, ami szinte annyit jelent, hogy soha nem épül meg az összekötő.

Nem vártak tovább

Az Aquincumi híd megépítésének költségeit jelentősen csökkentette volna, ha a munkálatokat összekötik az északi vasúti összekötő híd felújításával. A MÁV azonban megunta a főváros tétlenségét. A balesetveszélyes vasszerkezet felújítása ugyanis nem várhat tovább, ezért pályázatot írtak ki a beruházásra. A Városházán továbbra is úgy tartják, hogy a két építkezést össze kellene vonni. Szerintük így uniós támogatásra is számíthatnánk.

Milliárdok a víz fölött

A beruházás mai árakon számolva nyolcvanmilliárd forintba kerülne. Ez az összeg csak az új híd felépítésére és a csatlakozó úthálózat megvalósítására elegendő. Ugyancsak súlyos milliárdokat emésztene föl a vasúti átkelő felújítása és kétvágányúsítása. Az Aquincumi híd a főváros hosszú távú fejlesztési tervében, a Podmaniczky-programban is szerepel. A munkálatok előkészítésére idén 800 millió forintot különítettek el. A tervek várhatóan 2007-ben készülnek el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!