Hírek

2004.12.15. 00:00

Akciós árura is van garancia

A káosz az akciós termékeknél jellemző, hisz a kereskedők a leértékelt árucikkekre gyakran nem vállalnak szavatosságot.

Bán Károly

[caption id="" align="alignleft" width="301"] A lábbelik gyakran adnak okot a vásárlóknak a reklamációra, de a kereskedők nem mindig ismerik el a szavatossági igényt
[/caption]A hátrányos megkülönböztetés azonban szabálytalan, ezeknél is kötelező a helytállás. A kereskedő kötelezettsége alól csak akkor tud kibújni, ha megjelöli a leértékelés okát. Ha például egy csizmát azért áraz le, mert rossz a cipzár, s ezt fel is tünteti, akkor a vásárló nem emelhet később emiatt kifogást. Reklamálhat viszont, ha ugyanennek a csizmának a talpa válik le idő előtt. Vagyis attól még, hogy egy terméket leértékelnek, a jótállás és a szavatosság szabályai alapvetően nem változnak.
A fogyasztóvédelmi törvény  nagy változást hozott, hisz a kereskedő szavatossági kötelezettsége két évig áll fenn. A vásárlást követő hat hónapig a kereskedőt terheli a bizonyítási kényszer, vagyis neki kell bizonyítania, hogy a vevő nem rendeltetésszerűen használta a terméket.
Hat hónap után viszont a bizonyítás kényszere átszáll a fogyasztóra. Ilyenkor a vevő szakvéleményt kérhet, ám ennek elfogadása ma már nem kötelező a kereskedő számára. Ha az eladó elutasít bennünket, akkor a békéltetőtestülethez fordulhatunk.  A tapasztalat az, hogy a békéltetőeljárások többsége egyezséggel zárul. Ha bebizonyosodik, hogy a vásárló panasza alapos, a kereskedők többsége fejet hajt az ajánlás előtt. A fogyasztót jótállás esetén a szavatosságnál is nagyobb garanciák védik. A jótállási idő alatt ugyanis mindvégig az eladónak kell bizonyítania, hogy az árunak nem volt hibája.

A vásárló kezében a sorsa

A fogyasztó ma már többet érhet el a jogai érvényesítésében, mint a hatóság – állítja Kathy Attila, az Országos Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Persze csak akkor, ha ismeri lehetőségeit. Ha szavatossági igényét elutasítják, beírhat a panaszkönyvbe. A bejegyzést az üzletvezető köteles megvizsgálni.

Ha ezt elmulasztja, az üzlet büntethető, a szabálysértési bírság százezer forintig terjedhet. Jó, ha a fogyasztó tudja, hogy akciós termék vásárlása esetén is jár a szavatosság.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!