Magyar Közút

2023.11.10. 16:47

Több mint ötmillió kiló sóval készülnek a hidegre Békésben

A jogszabályi előírásoknak megfelelően november 10-től, vagyis péntektől a Magyar Közút Nonprofit Zrt., így a társaság Békés vármegyei igazgatósága is téli üzemmódra állt át – jelentette be a cég pénteken megtartott békéscsabai sajtótájékoztatóján Hunya Péter vármegyei üzemeltetési és fenntartási osztályvezető. Békés vármegyében 1476 kilométer országos közút tartozik a Magyar Közút kezelésébe.

Papp Gábor

Sós Tibor gépész művezető és Zsilák László közútkezelői művezető.

Fotó: Für Henrik

Békés vármegyében Békéscsaba központtal, négy megyei osztállyal és négy mérnökséggel működik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés vármegyei igazgatósága – fogalmazott a sajtótájékoztatón Hunya Péter. Mint elmondta, a társaságnak a tél kezdetéig el kell végeznie bizonyos feladatokat, amelyek közé tartozik többek között az úttartozékok pótlása, a láthatóságuk biztosítása, a burkolat és padka felkészítése a téli üzemre, illetve igyekeznek kátyúmentes burkolatot biztosítani, ami nagyon nehéz feladat. Emellett a hóakadályt okozó növényeket eltávolítják, eltávolították. Fontos feladat a hóvédművek elhelyezése, döntően hófogó rácsokat helyeznek, illetve helyeztek ki több mint 12 kilométeren.

– Amikor télen nagy széllel érkezik a hóesés, akkor bizonyos terepadottságok miatt, ha nem tennénk ki ezeket a hófogó rácsokat, a burkolatra kerülne a hó. A rács megtöri a szél erejét, ezáltal a havat már a burkolat előtt lerakja – tette hozzá. – November 10-ig megtörtént a személyzet, a gépek felkészítése és az anyagok biztosítása. A téli gépszemlék és a kapcsolódó oktatások szerdán és csütörtökön megvalósultak a Békés vármegyei mérnökségeken.

Hunya Péter: a téli gépszemlék és a kapcsolódó oktatások szerdán és csütörtökön megvalósultak a Békés vármegyei mérnökségeken. Fotó: Für Henrik

Békés vármegyében 1476 kilométer országos közutat, fő- és mellékutat, településen átvezető szakaszokat kezel a Magyar Közút. Az úthálózatot itt három kategóriába sorolják. Ezek az őrjáratos utak (417 kilométer), a rajonos utak (889 kilométer) és a fehér utak (169,74 kilométer). A nagy forgalmú, első-, másod- és harmadrendű, illetve indokolt esetben negyedik szolgáltatási osztályba sorolt őrjáratos utakon az út teljes hosszúságában és szélességében történik síkosságmentesítés. A kisebb forgalmú, negyedik, ötödik szolgáltatási osztályba sorolt rajonos utakon, illetve kerékpárutakon a védekezés az út veszélyes részeire, ívekre, csomópontokra, esetleg kisebb emelkedőkre, hidakra terjed ki. A fehér út kategóriába az igazán kis forgalmú szakaszok tartoznak, amelyeken nem végeznek síkosságmentesítést, csak hóeltakarítást.

A síkosságmentesítés és a hóeltakarítás mellett feladataik közé tartozik az esetleges hófúvások által okozott akadályok megszüntetése. Ehhez megyei szinten harminc kombinált eszköz, nyolc rakodógép, három hómaró és négy oldalhószóró, illetve több egyéb bevehető eszköz áll rendelkezésre. Szólt arról, hogy Békés vármegyében közel 135 kilométer kerékpárutat üzemeltetnek, amelyek főként rajonos kategóriába tartoznak. 

Az osztályvezető elmondta, a vármegyében összesen 5200 tonna só áll jelenleg rendelkezésre, ami az elmúlt három év tapasztalatai alapján bőségesen elegendő lesz, de ha gyorsan fogyna, tudnak rendelni is. Emellett 14 ezer 364 kiló kalcium-klorid granulátum és 128 ezer kalcium-klorid oldat és 212,5 tonna érdesítő anyag is rendelkezésre áll. Utóbbit akkor használják, ha már az ipari só nem fejti ki a hatását, mínusz 15-20 foknál lehet erre szükség. A 2022/2023-as szezonban 724 tonna, a 2021/2022-es télen 4083, míg a 2020/2021-es téli időszakban 4329 tonna sót használtak fel.

A szakember kiemelte, az elmúlt években egyre jobban előtérbe került a preventív védekezés, aminek részeként megpróbálják megelőzni a kialakuló síkosságot. Ilyenkor a meteorológiai előrejelzések alapján már a hajnali órákban, kisebb mennyiségű megelőző nedvesített szórást végeznek, hogy megelőzzék a síkosságot.

Biztosítják a síkosságmentesítést

Hunya Péter elmondta, ha átlagos téli időjárás lesz, akkor a síkosságmentesítést folyamatosan és megfelelő időben tudják biztosítani, és az átlagos havazásokkal is bírnak.

– Ha egy havazás nem haladja meg a 24 órát, nincs mínusz 8 foknál alacsonyabb hőmérséklet és a szél sebessége 30 kilométer/óránál kisebb, a rendelkezésre álló gépi eszközök, anyagok, szakemberek alkalmasak a helyzet kezelésére – fogalmazott. – Ha ennél komolyabb hófúvások és nagyobb havazás alakul ki, átcsoportosításra lehet szükség. Általában egy-egy gépre 45 kilométer terület jut, amelyek a mérnökségekről indulnak el.

Kifejtette, pénteken 7 órától minden mérnökségük téli üzembe, úgynevezett 1-es fokozatba lépett. Ez azt jelenti, hogy innentől éjszaka a mérnökségen egy szakember bent tartózkodik, és ha szükséges beavatkozik, segít. Téliesebb időjárás esetén emelik majd a létszámot. A téli üzem március 15-ig tart, de ha szükséges, megnyújtják. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában