Beol podcast

2023.11.20. 10:24

Megálmodta, megalkotta a Munkácsy Vizuált a csabai Szives Márton – podcasttal

Míg a sport a testet; a kultúra, a művészetek a szellemet tornáztatják meg – vallja Szives Márton Pro Arte Aranyérmes ütőhangszeres előadóművész, a békéscsabai zeneiskola tanára, aki nemcsak megálmodta, hanem többekkel közösen meg is alkotta a Munkácsy Vizuált. Most pályafutása ismét egy fontos állomáshoz érkezett azzal, hogy elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíját.

Licska Balázs

Szives Márton nemrég elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíját

Fotó: Für Henrik

– Mit is takar az, hogy ütőhangszeres előadóművész? Hogyan ismerkedett meg a marimbával, amelyet eddig számtalanszor megszólaltatott, például a Munkácsy Mihály Múzeum kiállításainak megnyitóin?
– Mesélnék egy kis háttértörténetet. Hiszem azt, hogy a gyerekeknek szükséges átadni valamennyi kultúrát. Olyan, mint a sport, csak a sport a testet, míg a kultúra, a művészetek a szellemet tornáztatják meg. Nem kell, hogy mindenkiből művész legyen, aki kultúrával foglalkozik, de kétségtelenül hasznos. A szüleim is ezt vallották, csak én pont művészként is végeztem, két jelentős hatásnak köszönhetően. Az egyik az volt, amikor meghallottam a klarinét hangját, a másik pedig az, amikor a szüleim elvittek az Amadinda Ütőegyüttes koncertjére, ahol leesett az állam, ott ismerkedtem meg először az ütőhangszerekkel. Elkezdtem a klarinétot és az ütőhangszereket is, és mindkettőből sokat táplálkozok. Szeretném azt az élményt megosztani másokkal, átadni azt a rajongást, szeretetet a zene felé, amit akkor kaptam. A marimba lassan 120 éves, és bár kevés, mégis egyre több helyen képviselteti magát. Kuriózumként szeretném megosztani, de nem csak erre építem fel az imidzset, a koncertek hangulatát, tartalmát.

– Korábban Pro Arte Aranyérmet érdemelt ki, most pedig a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíját. Mit jelentenek ezek az elismerések a pályafutásában?
– Középiskolás koromban elkezdtem kutatóként is hozzáállni az ütőhangszerekhez, amellett, hogy koncerteztem. Egyetemi szinten pedig megnyertem az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) művészeti vonalát, az OMDK-t, és azok, akik itt első helyezettek lesznek, jelentkezhetnek a hazai szakmai réteg krémjébe, a Pro Scientia, a Pro Arte Aranyéremre, és nagyon nagy meglepetésemre meg is kaptam. A Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíja szintén egy hihetetlen kitüntetés, Olyan, mint egy doktori program. Ugyancsak a szakmai eredmények alapján válogatják ki azokat, akiknek bizalmat adnak. Ezzel pedig adnak egy magas színvonalú művészeti közeget, hogy tessék, dolgozz benne három évig, és szeretnénk látni a kimenetelét. Nálam ez azt jelenti, hogy lesznek koncertek, hogy együtt dolgozok zeneszerzőkkel, hogy új műveket hozunk létre, amelyeket aztán elemzek, és születik ez a kiadvány. Fontos, hogy azok is, akik esetleg bizonytalanok az ütőhangszerek terén, hozzájussanak egy kézzel fogható, szerethető, feldolgozható anyaghoz, kottákhoz, videókhoz, zenei élményekhez.

– Mennyire kell együtt dolgoznia egy zeneszerzőnek és egy előadóművésznek?
– Ez zeneszerző- és művészfüggő, de inkább projektfüggő. Mindkettőnek vannak elvárásai, ötletei, mégis a zeneszerző írja a darabot, találja ki a poénjait, a dallamát. Én mint előadó azt mondom meg, hogy mik legyenek a technikai bravúrok. Olyan kapcsolat ez, mint egy ház építésénél az építészé és a kivitelezőé. Van egy ismerősöm, akivel végig csak az ötletelés ment, amiből született egy vázlat, és azt megint sok ötleteléssel dolgoztuk ki. Van viszont olyan is, akinek elmondtam az ötletet, hogy írjon a mesterséges intelligenciáról egy darabot. Eltűnt, majd feltett egy kérdést, hogy ezt le tudom-e játszani. Mondtam, hogy rendben van. Erre megint eltűnt, majd előállt a kész művel. Zseniális előadásokat, horrorkoncertet is varázsoltunk belőle. Azt a kérdést is feltette a darab, hogy mi lesz az emberekkel, ha a mesterséges intelligencia sokkal nagyobb hatalmat és energiát kap, ami egy általános félelem. A produkció után odajöttek, hogy nagyszerű volt, de közben rettegtek, és hogy ilyet nem éreztek előtte koncerten. Szerintem az is az előadó feladata, hogy milyen közegbe helyezi a művet, hogy mit csinál vele. Olyan közegbe kell tennem, amilyen hatást el szeretnék érni, ami illik a műhöz, és közben megtiszteli a szerzőt, az előadót és a nézőket egyaránt.

– Honnan jött a Munkácsy Vizuál ötlete?
– A Csabagyöngye Kulturális Központban volt egy vizuális koncertem, amelyen Joan Miró festményei és Peter Klatzow zenéi jelentek meg egyben egy animáció segítségével, és ezt követően kerestük meg egymást a városfejlesztési céggel, hogy mi lenne, ha együtt dolgoznánk, hogy a Munkácsy Negyed apropóján milyen előadás születhetne. Egy háromlépéses projekttel álltam elő. Szeretem, ha a közönség nemcsak befogadója és értékelője annak a művészetnek, amit csinálok, hanem részt is tud venni benne. A lényeg, hogy a koncert ideje alatt kijöhet a közönség, beleszólhat a folyamatába, és ezáltal ő is alkotóvá válhat, ott állhat a hangszereknél, a festőasztalnál. Hihetetlen kreativitás tud ilyenkor előjönni. Az első koncert a Békés Megyei Könyvtár udvarán volt, és volt benne egy etűd, amelynek során elgondolkodtattuk a publikumot, hogy mi történne, ha nem a festőfejedelem, hanem a mesterséges intelligencia festette volna meg a Munkácsy-képeket. A második alkalom pedig Mihály napján volt, ehhez a közönség is tudott csatlakozni.

– Közben tanít a békéscsabai zeneiskolában. Miért fontos a számára a tanítás?
– Azért, amit fejtegettem az elején is. Adni kell a gyerekeknek kultúrát, művészetet, és a kettő más. A kultúra egy olyan tradicionális közeg, ami értelmet ad a cselekedeteknek, kapaszkodót akkor, ha felmerül valamilyen kérdés. Ezen belül van a művészet, ami nem más, mint a sport lelki megfelelője. Ütőhangszeres tanárként a feladatom az is, hogy a diákjaim jól fogják a verőt, hogy meg tudják szólaltatni azt a 3200-féle ütőhangszert, amit ismerünk. Az a lényeg, hogy a zene egy önkifejezési eszköz legyen a számukra, amihez bármikor hozzá tudnak nyúlni, amivel tudnak olyat alkotni, amire azt mondják, hogy ez én vagyok.

Kicsit békéscsabai is

Szives Márton alapvetően budapesti, ám büszkén mondta, hogy immár egy kicsit békéscsabai is, ötödik éve van a városban. Bár rengeteget van távol, mindig jó ide visszatérnie; itt mindig kedvesek az emberek; és sokat segítettek neki abban, hogy beilleszkedhessen.

– Nem kell Budapestnek vagy Berlinnek lenni. Mindenkinek meg kell találnia a maga kulturális közegét. Ha pedig erre képes, akkor felépített egy imidzset. Békéscsaba jó irányba halad – mondta Szives Márton.

Támogató közeggel találkozott mind a városházán, mind a városfejlesztési cégnél. Szerinte Békéscsabán tényleg megvan az a szellemiség és az az akaraterő, hogy foglalkozzanak a helyi örökséggel, hogy dolgozzák fel azt hagyományos módon és 21. századian, úgy, ahogy addig senki sem tette.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában