Békéscsaba

2023.10.25. 11:46

Kényszerleszállás a repülőtéren: felmondta a Békés Airport Kft. a Kvasz András egyesülettel kötött megállapodást

Felmondta a Békés Airport Kft. azt a közel húszéves együttműködési megállapodást, amely alapján működhet a békéscsabai repülőtéren a Kvasz András Békés Megyei Repülő és Ejtőernyős Egyesület. A cégvezetés szerint az egyesület szabálytalanságokat követett el, valamint nem kíván hozzájárulni az üzemeltetési költségekhez. A Kvasz András egyesület szerint a repülőtér sportcélra történő térítésmentes használata továbbra is megilleti tagjait, hiszen a kft. megalakulásakor ezért mondtak le az üzemeltetéssel járó előnyökről a kft. javára. Az egyesület elnöke nem tud olyan szabálytalanságról, amely miatt az egyesületet elmarasztalták volna, illetve indokolttá tenné a megállapodás felmondását.

Licska Balázs

2025-ben vitorlázórepülő-Európa-bajnokságot rendeznének a békéscsabai repülőtéren, ehhez is szükséges az, hogy rendezett legyen a Békés Airport Kft. és a Kvasz András egyesület kapcsolata

Fotó: Bencsik Ádám

Antalfai Gábor, a Békés Airport Kft. ügyvezetője elmondta, hogy egy sokéves problémahalmaz vezetett odáig, hogy felmondták a Kvasz András egyesülettel a repülőtér használatára vonatkozó megállapodást. Beszélt légi közlekedési szabálytalanságokról, amelyek miatt hatósági oldalról több eljárás is folyamatban van. Hangsúlyozta: a repülés és az ejtőernyőzés veszélyes üzem, itt nem lehet engedni, a szabálytalanságoknak súlyos következményei vannak.

A repülőtér üzemeltetése költséggel jár

– Mindenkinek az érdeke, hogy minél többen vegyék igénybe a repülőteret, az üzemben tartása viszont költséges – folytatta. Szerinte az egyesülettel közel húsz éve kötött szerződésben sem szerepelt olyan, hogy az egyesületnek és tagjainak ingyenes használatot biztosítanak, úgy véli, nekik is valamilyen formában hozzá kell járulniuk a költségekhez, akár olyan munkával is, amelyhez nincs szükség szakértelemre.

Új, tiszta lapot kell nyitni a cégvezetés szerint

– Új, tiszta lapot kell nyitni, ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni az üzemben tartó érdekeit – folytatta Antalfai Gábor. Az ügyvezető jelezte: küldtek átlátható pénzügyi elszámoláson alapuló együttműködésről szóló ajánlatot az egyesület számára, amelyet azonban az egyesület nem fogadott el. Úgy véli, hogy a mai világban nem lehet ingyenesen használni valamit, mert akkor az nem lesz hosszú távon fenntartható. Szerinte az egyesületnek is be kell állnia a sorba, a kft. részéről az álláspont nem fog változni.

– Volt, hogy az egyesületi tagok a magántulajdonukban lévő eszközzel sportoltak, és az ingyenességre hivatkozva nem szerettek volna fizetni. Volt, hogy tandemugrásért nem akartak repülőtér-használati hozzájárulást fizetni, pedig az kereskedelmi tevékenységnek számít, nem sportolásnak – mondott néhány példát Antalfai Gábor ügyvezető. Hozzátette: bár az egyesülettel felmondták az együttműködést, vannak olyan egyesületi tagok, akik a saját tulajdonukban lévő eszközökkel repülnek tovább, mivel velük a kft. külön megállapodást kötött.

Nagy múltú egyesületről van szó

A rendszerváltás előtt állami kézben volt a repülőtér, a repülőklub pedig a Magyar Honvédelmi Szövetség keretén belül működött. 1990-ben újraalakult az egyesület, amely – az elődöket is tekintve – az 1912-ben életre hívott Előre után a legrégebbi sportklub Békéscsabán. A rendszerváltás után született egy háromoldalú megállapodás a Honvédelmi Minisztérium, a megyei önkormányzat és az egyesület között, amely a repülőtér további sorsáról rendelkezett – idézte fel a Kvasz András Békés Megyei Repülő és Ejtőernyős Egyesület elnöke, Kovács Bertalan.

A terület tulajdonjoga a megyei önkormányzathoz került, az épületek pedig osztatlan közös tulajdonba – az egyesület és a megyei önkormányzat között – azért, mert az egyesület annak idején komoly szerepet vállalt az építkezésben. A repülőteret az egyesület üzemeltette 12 éven keresztül.

Lemondtak jogokról a térítésmentes használatért cserébe

A 2000-es évek elején felmerült a repülőtér fejlesztésének gondolata. Megalakult a Békés Airport Kft. a beruházás levezénylésére és a repülőtér üzemeltetésére. A kft. többségi tulajdonosa lett a megyei önkormányzat, de a kisebbségi tulajdonosok között ott van az egyesület is a békéscsabai önkormányzat mellett. A további fejlesztés során készült el 2006-ban a szilárd burkolatú pálya.

Közben született egy határozat, majd egy szerződés is, amely tovább biztosította az egyesület számára a repülési lehetőségeket. Ez annak a szellemiségében született, hogy az egyesület lemondott az üzemeltetésből származó előnyökről, cserébe viszont térítésmentesen folytathatta a sporttevékenységet a területen. 2011-ben a megyei önkormányzat tulajdonrésze az államhoz került. A kft. vonatkozásában az állami üzletrészt jelenleg a békéscsabai önkormányzat kezeli.

Kovács Bertalan elnök elmondta: hosszú éveken át eredményes volt a kapcsolat, az együttműködés az egyesület és a kft. között. Az elmúlt években viszont azt tapasztalták, hogy az üzemeltető különféle jogcímeken próbálja megsarcolni az egyesület tagjait, megszegve a kft. megalakulásakor tett ígéreteket, mely szerint a repülőtéri erőforrásokról való lemondás, valamint az egyesület többségi tulajdonában lévő terminálépület háborítatlan használata fejében az egyesületet megilleti az a jog, hogy a repülőteret sportcélra térítésmentesen használhatják.

A közhiedelemmel ellentétben a sportrepülés, ejtőernyőzés nem feltétlenül a gazdag emberek szenvedélye – folytatta Kovács Bertalan. Hozzátette: a tagjaik többségének komoly gondot jelenthet akár pár ezer forintos többletkiadás is, nem beszélve arról, hogy szerinte cserébe nem kapnak értékelhető szolgáltatást, ellenben jelentős és egyre több korlátozást kell elszenvedniük.

Úgy érzik, hogy ellehetetlenítik a sportolásukat

– Bár a vagyonkezelői jogokat gyakorló önkormányzat deklaráltan kiáll a békéscsabai sportrepülés megtartása mellett, az üzemeltető intézkedései egyértelműen az egyesület működésének ellehetetlenítésére irányulnak – fogalmazott az egyesület elnöke. Példaként hozta fel azt az esetet, amikor az ejtőernyősök gépét kötelezték volna a tankolásra a kft. érdekeltségébe tartozó repülőtéri töltőállomásnál annak ellenére, hogy annak akkor épp nem volt szüksége üzemanyag-felvételre. A tankolás megtagadására hivatkozva üzemeltető letiltotta az ejtőernyős üzemet, ellehetetlenítve ezzel közel 30 ejtőernyős, illetve ejtőernyős növendék sportolási lehetőségét.

– A kft. ügyvezetőjének abban igaza van, hogy a repülés és az ejtőernyőzés veszélyes üzem. A legnagyobb veszélyforrást azonban jelenleg épp az jelenti, hogy a mostani cégvezetés olyan repülőtérrendet alakított ki, mely az igénybe vehető üzemi területet egy 790x40 méteres sávra korlátozza, és melyen például vitorlázórepülő-üzem szabályosan nem folytatható. Tette mindezt a repülőtér eredeti funkciója ellenében történő mezőgazdasági hasznosítás érdekében – mondta.

Szerinte az elmúlt években előfordult, hogy közvetlenül a pálya mellett 70 centiméternél is magasabb volt az ipari felhasználás céljára megnövesztett gyomnövényzet, mely jelentős veszélyt jelentett mind a gépekre, mind a pilótákra, mind az ejtőernyősökre nézve. Mindezt többször szóvá is tették.

Szerintük a felmondás nem állja meg a helyét

Úgy véli, hogy a kft. az érvényben lévő megállapodásukat mondvacsinált indokokkal mondta fel egyik napról a másikra, ellehetetlenítve ezzel az egyesület működését. Az egyesület álláspontja szerint a felmondás jogtalan, ráadásul az alapszabályukban deklarált céljaiknak, a tagok sportolási lehetőségének, pilóta és ejtőernyős utánpótlás biztosításának ellehetetlenítéséhez vezet. Az egyesület a helyzetet békés úton rendezné, de szükség esetén kész az érdekeit jogi úton érvényesíteni.

Európa-bajnokságot rendeznének Békéscsabán

2025-ben vitorlázórepülő-Európa-bajnokságnak adna otthont a békéscsabai repülőtér. A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség ugyanis elnyerte a kontinensviadal rendezési jogát, és a szövetség Békéscsabát választotta a verseny helyszínének. A létesítményt a Békés Airpor Kft. biztosítja, a Kvasz András egyesület pedig szakmai együttműködő partner lenne ebben.

Kovács Bertalan elnök elmondta, hogy az Európa-bajnokság mondhatni főpróbájaként jövőre terveznek egy nemzeti vitorlázórepülő-bajnokságot. Szerinte viszont a légisportversenyek megrendezésének alapfeltétele egy olyan régi-új repülőtérrend kialakítása, amely ismét alkalmazkodik a sportrepülés, ejtőernyőzés sajátosságaihoz.

Az önkormányzatnál azt mondták: nyitott Békéscsaba egy ilyen rangos esemény megrendezésére és befogadására, hiszen – figyelembe véve a békéscsabai repülősport múltját és hagyományát – a város kiváló házigazdája tudna lenni az Európa-bajnokságnak. Ebben az ügyben immár egyeztettek is a rendezésért felelős országos szövetséggel. Azonban a kontinensviadal szervezéséhez is szükséges az, hogy rendezett legyen a kft. és az egyesület kapcsolata.

 

A város szerint kölcsönös kompromisszumokra van szükség

A városházán azt mondták, hogy a Békés Airport Kft. és a Kvasz András egyesület közötti kapcsolatot alapvetően erősítené, ha a felek új alapokra helyeznék az együttműködésük kereteit, illetve, ha a legfontosabb kérdésekben kölcsönös kompromisszumok születnének. Úgy vélik, hogy olyan hosszú távra szóló megállapodásra van szükség, amely biztosítja a repülőtér jogszerű és biztonságos működését.

Hangsúlyozták: az önkormányzat alapvető érdeke, hogy – figyelembe véve a repülőtér várható fejlesztését is – a létesítményt a vonatkozó jogszabályok maximális betartásával, az immár elért repülési színvonal megtartásával, valamint biztonságosan működtessék; és ezen elsődleges szempontok mellett az üzemeltetés költséghatékony is legyen. Ugyanakkor fontosnak ítélik azt is, hogy a sportcélú tevékenység szintén megfelelő teret kapjon a repülőtéren.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában