2021.08.06. 13:56
Miért szenved balesetet egyre több motoros az utakon?
A közlekedők mindegyike haza akar érni, ám vannak, akiknek ez nem sikerül. Sok a baleset, sok a motoros sérült és áldozat. Főidényben évente több száz motoros veszíti életét. Mostanában előfordult, hogy naponta többen is életüket vesztették. Okozói ők a baleseteknek vagy csak áldozatai a közlekedésnek?
20210727 Halas Kigyulladt a fának csapódó motor Halas határában Reggel nyolc óra előtt pár perccel történt a baleset az 53-as főúton, Kiskunhalastól néhány kilométerre, Balotaszállás irányában. A motoros férfit égési- és tüdősérülésekkel szállították a mentők kórházba. Fotó: Pozsgai Ákos PÁ Petőfi Népe
Fotó: Pozsgai Ákos
A motor a szabadság, a sebesség, de a veszély forrása is (lehet). Miközben a gépkocsi karosszériájával vesz körbe bennünket, a motorost maximum csak a ruházata és sisakja védi. Meg a rutin, a tapasztalat. Vajon ilyen kiszolgáltatottan elég-e csak a közlekedési szabályok betartása és az odafigyelés?
Szekeres Pál orosházi oktató azt hangsúlyozta,
a motorosoknak sokkal több információt kell közlekedés közben begyűjteniük maguk körül, mint azt a laikusok gondolják.
– Az össztársadalmi érintkezési formák hatványozottan ott vannak az utakon. Görbe tükör az úttest – fogalmazott némi iróniával a negyven éve autósokat, motorosokat oktató szakember. Szakmabeliként azt tapasztalja, napjainkban lényegesen többet kell a motorosoknak a védekezésre koncentrálniuk, a közlekedési partnerek (autós, kerékpáros, gyalogos) hibáinak kivédésére. Nekik kell korrigálniuk, hiszen gyorsabbak, fürgébbek. De ez lehet a vesztük is, mert…
– A motoros láthatatlanabb, mint egy autós. Kisebb a tömege. Ám, pillanatok alatt ott terem, ahol pár másodperce az autós még nem érzékelte, vagy nem látta a tükörben. Ezt a tényezőt a motoros soha ne feledje! „Láthatatlanságuk” mellett számolniuk kell azzal is, hogy a sisakjuk, a plexi, a szemüveg korlátozza a látómezőt. Komoly fejmozgatással lehet csak a közlekedésben az éleslátás mezejét megtartaniuk. Egy motorosnak mindig több a dolga. Sokkal több információt kell begyűjtenie önmaga és a közlekedési partnerek, helyzetek biztonsága érdekében. Még akkor is, ha neki van elsőbbsége – hangsúlyozta a szakember.
Oktatóként a kezdőkről úgy véli, a türelmetlenség napjaink jellemzője, ez igaz rájuk, az autósokra, a kerékpárosokra, azaz mindenkire.
– A közlekedésbe való beilleszkedést, a partnerségre való hajlandóságot nincs idő oktatni. Nevelni nem lehet sisakban fülhallgatón keresztül. Hódít az online elméleti oktatás. Személyes találkozás már ott sincs. A motorost vezetni megtanítjuk, miként legyen aktív közlekedő. Amit hoz magával emberileg, azzal motorozik – hangsúlyozta Szekeres Pál. Majd következik az önfejlődés. Embere, habitusa válogatja, milyen lesz a közlekedési partnereihez a hozzáállása. A tapasztaltakat is érheti meglepetés az utakon.
– Nem győzöm hangsúlyozni: mindig hátrányban van a motoros az autósokkal szemben. Sokkal körültekintőbbnek kell lennie, és egyre több energiát kell fordítani a veszélyes közlekedési helyzetek kivédésére. Ehhez kell rutin, tapasztalat, jó reflex és higgadtság. És szerencse.
Milán közúton már nem motorozik, eladta a járművét is
Podani Milán fiatal szarvasi akrobatikus motoros, aki elképesztő trükköket mutat be. A mindennapokban viszont nem közlekedik motorkerékpárral.
– Azért nem, mert rendkívül veszélyes. Eladtam az utcai motorkerékpáromat. Nem akartam baleset áldozata lenni. A figyelmetlen közlekedési partnerek miatt döntöttem így. Ráadásul önhibámon kívül kerültem olyan veszélyes szituációkba, amiktől valószínűleg csak a szerencse és a sokéves gyakorlat mentett meg. Sok kezdő motoros úgy gondolja, a vezetői engedély, ha zsebben van, húzhatja a gázkart. Mások nem a gyakorlatuknak, a rutinjuknak megfelelő motorkerékpárt választanak, miközben még a motor kezelésével is komoly problémáik vannak. Ők az időzített bombák. A bezártság után mindent be akarnak pótolni. Ebben ott a hibázás esélye.