galériával és videóval

2019.11.18. 13:59

Jó ütemben halad az M44-es Kondoros-Békéscsaba közötti részének építése

Legkésőbb 2021 januárjára, de a remények szerint akár annál hamarabb is elkészülhet az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsaba és Kondoros közötti 17,6 kilométeres szakasza – jelentette be a megyeszékhelyen épülő turbó körforgalomnál megtartott hétfői, bejárással egybekötött sajtótájékoztatón Herczeg Tamás országgyűlési képviselő és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

Papp Gábor

Fotó: LP6DMK2

Az M44-es gyorsforgalmi út építése, kivitelezése a legfontosabb beruházás és a legfontosabb, legtöbbeket érdeklő fejlesztési téma napjainkban Békés megyében – vezette be a sajtótájékoztatót Herczeg Tamás országgyűlési képviselő. Mint emlékeztetett rá, októberben átadták a forgalom számára az M44-es Tiszakürt-Kondoros közötti 62 kilométeres szakaszát.

– Akik már használták, használják az utat, egybehangzóan úgy vélekednek, hogy egészen más, a korábbinál sokkal korszerűbb körülmények között, öt települést elkerülve, egyenletes ütemben autózhatnak – fogalmazott az országgyűlési képviselő. – A már átadott szakasszal egy sok évtizedes álom vált valóra, de mi emberek már csak olyanok vagyunk, hogy várjuk az újabb információkat arról, hogy milyen ütemben halad az M44-es további kivitelezése. Jó hír, hogy mindkét irányban, Kondoros és Békéscsaba között, illetve Tiszakürt és Lakitelek között is folyik, jól halad a beruházás. Legkésőbb 2021 januárjára elkészül a Kondorost Békéscsabával összekötő kétszer kétsávos szakasz, amely ugyanolyan technológiával épül, mint a Tiszakürt-Kondoros szakasz, két kilométerenként leálló öblözetekkel.

Kiemelte, hétköznapi közlekedőként és közéleti emberként is látja, hogy milyen óriási jelentőséggel bír az M44-es.

– Számos kormányzati szereplővel és befektetővel tárgyaltunk, akik mindannyian jelezték, mennyire lényeges mind a szállítás, mind a személyforgalom szempontjából a fejlesztés, ami biztosítja térségünk gyorsabb megközelítését – ecsetelte Herczeg Tamás.

Az országgyűlési képviselő bejelentette, hogy elkezdődtek a régészeti feltáró munkák a Fürjesi elkerülőn. Utóbbi szintén fontos szelete lesz a beruházásnak, amihez már a munkaterületet is átadták a kivitelezőnek.

Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója hangsúlyozta, az M44-es út építése a legnagyobb beruházásláncolat társaságuk életében, amelynek keretében összesen 95 kilométeren zajlott és zajlik fejlesztés.

Mint elmondta, a hétfői sajtótájékoztatót a Békéscsaba és Kondoros közötti 17,6 kilométeres szakasz megyeszékhely felőli kezdőcsomópontjánál tartották.

– A szakasz kivitelezése jó ütemben halad, 60 százalékos készültségi állapotban van. Minden adott a szerződés szerinti 2021 januári befejezéshez, de titkon bízunk abban, hogy akár kicsivel hamarabb is készen lehetnek a szakemberek a munkálatokkal – ismertette a részleteket Pántya József. – A beruházás részeként megvalósul négy földútátvezetés, egy országos közúti átvezetés, vagyis a 4644-es, „Kamut-Békés” út átvezetése egy 1000 méter hosszú korrekcióval. Kialakítanak emellett huszonnégy párhuzamos földutat, illetve öntözőcsatorna-hidakat.

Zajlik a pályaszerkezet-építés, a töltésépítés. A szakaszon épülő hidak, műtárgyak esetében mindenütt folyik a munka. Akad, ahol az alapozást végzik, másutt a felmenő szerkezetet építik, két létesítmény esetében már a hídgerendák is felkerültek, a pályalemez is elkészült, egy vadátjárónál pedig az acélszerkezet is a helyére került.

A sajtótájékoztató helyszínéül szolgáló leendő turbó körforgalom kapcsán elmondta, a csomópont az M44-es forgalmát osztja majd szét a 44-es és a 47-es főutak irányában.

– Különlegessége, hogy a spirális vonalvezetésének köszönhetően a körforgalomnak nagyobb lesz az áteresztő-képessége – sorolta. – A csomópont nem aszfaltból, hanem bazaltbetonból készül, így a nyomvályúsodásnak, a gyűrődésnek ellent tud állni.

Kérdésünkre Pántya József kifejtette: ugyancsak zajlik a Tiszakürt-Lakitelek, Tisza-hidat is magába foglaló kivitelezése. Annak a résznek az átadása várhatóan 2021 augusztusában lesz.

A Lakitelek-Szentkirály közötti szakasz közbeszerzési kiírására beérkező ajánlatokat értékelik, és szeretnének még ebben az évben eredményt hirdetni. A remények szerint a munkálatok jövőre ott is megkezdődhetnek. Az érintett öt kilométeres rész 95 kilométerre „hizlalja” majd az M44-est.

M44-es gyorsforgalmi út Kondoros-Békéscsaba közötti szakasza számokban

Hossz 17,6 km

Tervezési sebesség 110 km/h

Munka kezdete 2018 február 13.

Munka befejezése 2021 január 31.

A szerződés nettó összege 41 milliárd 399 millió forint

Kialakítás 2*2 sáv, stabilizált padkával, középső elválasztó sávval

A beruházás hazai forrásból valósul meg.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában