Békés megye

2019.10.16. 14:07

Ősszel óvatosabban kell motoroznunk

Ugyan még vár ránk néhány napig tartó jó idő, motorozni azonban már nem lehet olyan könnyedén, mint nyáron. A lehűlt aszfalton a motorkerékpárok abroncsai jócskán veszítenek tapadásukból, és vezetőjüknek is meglehetősen fel kell öltözni indulás előtt.

Vásári Erzsébet

Ugyan még néhány napig kifejezetten kellemes idő vár ránk, motorozni azonban már nem lehet olyan könnyedén, mint nyáron. A lehűlt aszfalton a motorkerékpárok abroncsai jócskán veszítenek tapadásukból, és vezetőjüknek is meglehetősen fel kell öltözni indulás előtt.

Hidegben elveszhet a gumik tapadása /Fotó: Shutterstock/

Sokkal óvatosabban kell motorozni ősszel, mint nyáron, hiszen a lehullott falevelek, a nedvesség és a felfagyás mind váratlan szituációkat okozhatnak gurulás közben – tudtuk meg Ökrös László motorkerékpár-értékesítőtől. – Ráadásul a napközbeni 20 fok körüli hőmérséklet ellenére az aszfalt jóval hidegebb már ebben az évszakban, így a nyári időszakra tervezett gumik könnyebben megcsúsznak. S ugyan már gyártanak az abroncsokból téli szetteket is, de azok a felső árkategóriában mozognak, és Magyarországon még sokkal kevésbé elterjedtek, mint például Németországban, ahol már kötelezővé tették a használatukat.

Kifejtette, az őszi motorozásban rejlő veszélyhelyzeteket elsősorban a tapadás hiánya okozza. S ugyan vezetéstechnikai képzéseken fel lehet készülni ezen szituációkra, de a tanultakat nem minden helyzetben tudjuk a kellő időben alkalmazni, hogy elkerülhessük a bajt. A lényeg tehát ilyenkor a fokozott óvatosság, mert a tapadási tényező egy méteren belül – például egy árnyékos helyen lévő talaj menti fagy miatt – száz százalékról akár nullára is csökkenhet. Hozzátette, ha ehhez még egy kopott (mintázat nélküli) gumiabroncs is párosul, úgy a motorosnak esélye sincs megúszni a kicsúszást.

Ökrös László elmondta, októberben már csak az elszántabb motorosok gurulnak, és nekik is csak a déli órákban van lehetőségük rá a reggeli hideg és akorai sötétedés miatt. Oda kell figyelniük azonban ilyenkor is a helyes aláöltözésre, aminél ajánlott a thermobéléses és a gore-texes, különleges vízlepergető hatású termékek csizmában, kesztyűben, nadrágban és kabátban is.

Továbbá a bukósisakkal kapcsolatban is körültekintőnek kell lenniük, mert az a hőmérséklet-különbség miatt könnyen bepárásodhat, ami rendkívül balesetveszélyes. Végül elmondta, 15 fok alatt azonban már nem ajánlott hosszabb távon – főként nagy sebességgel – motorozni, mert itt már fennáll a kihűlés, valamint az egyes testrészek fagyásveszélye.

Esedékes a járgány téliesítése

A gyulai Szilágyi Szabolcs elmondta, ő azon motorosok közé tartozik, akik ősszel, sőt még télen is rendszeresen gurulnak. Ilyenkor azonban a könnyebb, 250 köbcentis járművét használja, amiben található ABS és kipörgésátló is. Hozzátette, véleménye szerint hidegben sem kell elengedni ennek a szenvedélynek a kezét, de ilyenkor sokkal óvatosabban, körültekintőbben és lassabban kell közlekedni. Hóban, szakadó esőben és jégpáncélos úton viszont még ő sem ül motorra. Végül elmondta, nagyobb, 650 köbcentis járgányát ilyenkor téliesíti: alaposan megtisztítva, teli tankolva, az akkumulátort töltőre csatlakoztatva, kéthetente megmozgatva (ez fontos a kerekek és a lengéscsillapító miatt) tárolja garázsában tavaszig.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában