óvodai beíratás

2019.03.11. 11:22

Sokat tanulhatnak egymástól a vegyes csoportba járó ovisok

A szülők életében sok kérdés merülhet fel gyermekükkel kapcsolatban. Ilyen lehet például az óvodai beíratás közeledtével a vegyes vagy tiszta csoport választásának dilemmája. A témában óvodai intézményvezetőket kérdeztünk.

Vásári Erzsébet

Szilágyiné Solymosi Mária, a gyulai Németvárosi Óvoda intézményvezetője elmondta, náluk több mint huszonöt éve kizárólag vegyes csoportok működnek a német nyelv elsajátítása, illetve a ki- és bemenet miatt. Óvodakezdésnél azért tartja jónak a különböző (heterogén) életkorú közösséget, mert ott rövidebb a beszoktatás időszaka, mint egy tiszta (homogén) csoportban, hiszen húsz-huszonöt helyett csupán öt-hat háromévessel kell egyszerre kiemelten foglalkoznia az óvodapedagógusoknak.

Kimenet esetében, tehát az iskolába menetelkor pedig azóta van különös fontossága a heterogén csoportoknak, amióta a törvény szerint májusról augusztus 31-re tolódott ki a tankötelezettség – folytatta az intézményvezető. Ezzel az őszi születésű gyermekeknek, akik nem mehetnek el társaikkal együtt iskolába, óvónőt és csoportot is kellene váltaniuk az utolsó évre, ha tiszta csoportba járnának – ami nagy törést okozhat számukra –, a vegyesben ugyanakkor a megszokott közegben maradhatnak.

A szerző felvétele

A mindennapokra vonatkozóan a vegyes csoport pozitívumai közé sorolta a mintakövetést Szilágyiné Solymosi Mária. Ezt azzal indokolta, hogy óvodás életkorban még főként utánzás útján tanul egy gyermek, amiben a különböző életkorú közösségben jó mintát mutathatnak a nagyobb gyerekek. Tapasztalatai szerint itt gyorsabbnak is mondható az elvárt fejlettségi szint elérése. Ugyanakkor az idősebbek is tanulhatnak a kisebbektől, hiszen azzal, hogy segítik őket a napi teendőkben empatikusabbak, előzékenyebbek lehetnek, ami később jól jöhet a társas kapcsolatok kialakításában.

Végül elmondta, amellett, hogy intézményükben a vegyes csoportok indításánál maradnak, kiemelt figyelmet fordítanak arra is, hogy a csapaton belül se különböztessék meg a gyerekeket életkoruk szerint, mert adott esetben egy kisebb korú gyermek is lehet ugyanolyan tehetséges valamiben, mint egy nagyobb, és a közös foglalkozások alatt a fentiek szerint sokat tanulhatnak egymástól.

Királyné Egri Mónika, a békéscsabai Szigligeti Utcai és Kazinczy Lakótelepi Óvoda vezetője elmondta, az előbbi telephelyükön eddig kizárólag vegyes csoportok működtek, az utóbbiban pedig három homogén és három heterogén csoportjuk van. Azonban szülői kérésre idén szeptembertől már a Szigligeti intézményükben is indítanak tiszta csoportot.

Tapasztalatai szerint, bár a vegyes életkorú csoportnak számtalan jó hatása van a gyermekek fejlődésére – ezekben könnyebb és gyorsabb a beszoktatás, illetve a modellkövetés is –, a szülők mégis ragaszkodnak a tiszta csoportokhoz. Főként azért, mert attól féltik gyermeküket, hogy bántani fogják őket az idősebbek. A tiszta csoport előnye még, hogy az egész közösség együtt tud mozogni, programokat csinálni. Ezeknél egyébként mindig túljelentkezés van náluk. Hozzátette, hitvallásuk szerint azonban a homogén és heterogén csoportokban is az a legfontosabb, hogy ne iskola-előkészítő céllal működjenek, hanem olyan fejlesztési lehetőségeket biztosítsanak a gyerekek számára, amelyeknél jól érzik magukat.

Jobban látható a különbség

A vegyes életkorú csoportokkal kapcsolatban mindkét intézményvezető egyaránt hangoztatta, hogy abban a gyermekeket kevesebb frusztráció érheti, mintha csak azonos életkorú társai lennének, hiszen a foglalkozások alatt készített munkákból sokkal inkább kitűnhet a gyermekek közti különbség a tiszta csoportban. Utóbbi miatt pedig kellemetlenül érezheti magát a gyengébb képességű gyermek. Ezzel ellentétben különböző korúaknál, ha a kicsi jobban teljesít, az ösztönözheti a nagyobbat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában