2019.03.06. 18:34
Disputáznak: vitakultúrát tanít a gyomaendrődi házaspár
Kipusztulás szélén a Föld, de egy új bolygó reményt jelenthet az emberiségnek, azonban oda csak egy 12 fős csapat mehet. Ezzel a szellemi társasjátékkal indult a Kner Imre Disputakör legutóbbi találkozója. A mesterfokú vitázás alapjaiba a kör vezetői, a gyomanedrődi pedagógus házaspár, Valuska Lajos és Malatinszky Zita vezeti be az érdeklődőket.
A játék során a résztvevők kapnak egy ötvenfős szakmákkal és életkorral ellátott listát, ebből kell a háromfős csapatoknak, majd végül az összes közreműködőnek kiválasztani a küldötteket, némi nehézséggel megspékelve.
A szereplők, miközben azon tanakodnak, hogy egy 29 éves fejvadásznőt vagy éppen egy 46 éves víruskutató férfit válasszanak a különleges delegáció tagjai közé, szinte észre sem veszik, hogy máris érvelniük, vitázniuk kell egymással.
A disputatréner házaspár 2010 környékén, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány segítségével tanulta meg a disputázás módszertanát, ennek köszönhetően kezdték el tanítani, többek között a versenyvitázást és a közösségi vitázást, első körben középiskolásoknak. Mára pedig már felnőtteknek is tartanak foglalkozásokat.
– A versenyvita két csapat között zajlik, míg a közösségi vita akár egy 20-25 fős közösségben is jól működik. A disputa szerintem a legjobb szellemi társasjáték, amely arra tanítja meg az embert, hogy három dimenzóban gondolkodjon – árulta el Valuska Lajos.
Bővebben kifejtve elmondta, legtöbb esetben az emberek a dolgok csupán egyetlen síkját látják. A geometriát alapul véve, a kockának csak egy oldalát érzékelik, amiből azt a következtetést vonják le, hogy az csupán egy négyzet.
– Mi elkezdjük megtanítani a résztvevőknek, hogy forgassák el a kockát, és vizsgálják meg más aspektusból ugyanazt a problémát. Így kiderül, hogy ez egy nagyon sokszínű világ, és arra is rájöhetnek, hogy igazából nincsenek abszolút igazságok, a vitapartnernek is lehet bizonyos szempontból igaza. Továbbá ez a módszer megtanítja a diákokat és a felnőtteket arra is, hogy képesek legyenek elfogadni, tiszteletben tartani másnak a véleményét – fogalmazott Valuska Lajos.
A viták során arra is van példa, hogy akár, a korábbi véleményük megvédését követően a résztvevők, az ellenkező csapat érveit kell, hogy támogassák. Azaz a játékosok szinte szemben állnak a korábbi szemlélettel, amelyet addig képviseltek, hogy pont az ellenkezőjét bizonyítsák be.
– A gyerekekkel sokkal könnyebb elfogadtatni, hogy cseréljenek helyet, álljanak át a másik oldalra és ott mondjanak érveket. Azt tapasztaltuk, felnőtteknél ez sokkal nehezebben ment. Ők úgymond belecsontosodtak egy-egy szemléletbe, amelyet már komplikáltabb megváltoztatni – árulta el Valuska Lajos.
Hozzátette, egy-egy vita villámgyors, nagyon feszült és rendkívül figyelni kell arra, mit és hogyan mond a vitapartner. Hasznos emlékezni arra, hogy mi magunk hogyan fogalmaztunk. Ennek során a gyerekek megtanulnak beszédeket írni, érvrendszert oly módon felépíteni, hogy az mindenki számára követhető legyen.
A házaspár kifejtette, a foglalkozások során a napi aktuális témák mellett szóba kerül a környezetvédelem, valamint pénzügyi, etnikai és társadalmi kérdések is, mint például a mélyszegénység. Hangsúlyozták, vannak tabutémák, mint például a vallás és a holokauszt.
Kérdezni is jól meg kell tanulni
A házaspár felnőttek részére a tavalyi esztendőben hirdette meg először a foglalkozásokat, amelyre már kezdetben szép számban akadtak vállalkozókedvűek, jelentkezők. Kifejtették, egy-egy versenyvita során mindig különböző szerepkörök vannak, ahol a résztvevőknek meghatározott feladataik vannak. Ezek közé tartozik egyebek mellett az egyenként öt-hat perces beszédek megtartása, valamint az egyik legizgalmasabb, legpörgősebb feladat, a háromperces keresztkérdés-szekció, amikor a vitázó kérdezhet és amelyre a vitapartnernek azonnal válaszolnia kell.