útjavítás

2018.08.09. 17:38

Kőzúzalékkal is védik az utakat Békés megyében

A csapadékvíznek az útpálya szerkezetébe való bejutását akadályozzák meg a közutas szakemberek a megye több helyén is az úgynevezett bitumenemulziós technológia alkalmazásával. A szórt felületi, kőzúzalékos bevonat szokványos, elterjedt felületjavítási mód nemcsak Magyarországon, hanem a többi európai országban is. A beavatkozásokkal az elöregedett, repedezett burkolatok élettartama meghosszabbítható, a kátyúképződés lelassul.

Papp Gábor

Az elmúlt hetekben a megye több részéről is érkezett kérdés lapunkhoz azzal kapcsolatban, hogy egyes útszakaszokon zúzott kővel aszfaltoznak a szakemberek. Ezek a munkálatok egyébként minden évben élénk érdek­lődést váltanak ki az autósok körében. Ezekben a hónapokban több felvetés is született a témában, elsősorban azért, mert a közlekedők közül többen arról számoltak be, hogy amikor rámentek gépkocsijaikkal az adott szakaszra, több alkalommal felverték a kavicsot.

Többen is kiemelték: előfordult, hogy a munkálatok már befejeződtek, mégis sebességkorlátozás volt érvényben az érintett részeken. Mások azt jelölték meg problémaként, hogy elsősorban az előttük haladó autók verték fel úgy a kavicsot, hogy az rápattant a járművekre. Konkrét kárról senki nem számolt be.

Gyula és Békéscsaba között is a bitumenemulziós technológiával óvták a szakaszt

Arról is szó esett, hogy Békéscsaba és Gyula között elsősorban a 40 kilométer/órás sebességkorlátozás volt némileg zavaró, és alaposan lelassította a területen a forgalmat.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya a felvetésekre adott válaszában hangsúlyozta, egyes mellékutakon bitumenemulziós technológia alkalmazásával készítenek felületi bevonatot az elöregedett aszfalt kopórétegek repedéseinek, hibáinak javítására annak érdekében, hogy a csapadékvíz minél kisebb mennyiségben juthasson az útpálya szerkezetébe, és ott kevésbé tudja kifejteni káros hatásait.

– A technológiát kétféleképpen lehet alkalmazni – ecsetelték. – Egyiknél csak a burkolat repedéseire, illetve kisebb felületi hibákra kerül egy speciális célgép által „kilövelt” kőzúzalék és bitumenemulzió-keverék. A másik módszer szerint már 1-2 négyzetmétertől az adott szakasznak akár a teljes felületét is érintheti a beavatkozás, esetenként egy vagy két rétegben is. A nagyobb összefüggő felületekre kétrétegű bitumenemulziós permetezést követően rétegenként apró kőzúzalékot juttatnak, amelynek beágyazódása a szórástól számítva egy héten belül megtörténik, a felület így teljesen homogén, mozgó szemektől mentes lesz. Amikor a kőanyag nagy része már beágyazódott, a burkolat szélére sodródott felesleges zúzalékot seprős géppel eltávolítják.

Fotók: Lehoczky Péter

Egy másik olvasói felvetés kapcsán a kommunikációs osztály szakemberei kifejtették, a munka kezdetétől a beágyazódási folyamat végéig a Magyar Közút forgalomkorlátozó jelzésekkel hívja fel a közlekedők figyelmét a megváltozott útviszonyokra.

Több európai országban használják

Az alkalmazott szórt felületi bevonat szokványos, elterjedt felületjavítási mód nemcsak Magyarországon, hanem a többi európai országban is – a bitumenemulzió például osztrák gyártótól származik. Ebben az évben is a megye több útszakaszán végeznek ilyen jellegű javítási munkákat, így Mezőberény–Békés–Békéscsaba között a 470-es úton, valamint a 44-es főúton Veszénél, továbbá az alsóbbrendű hálózaton Pusztaföldvárnál, Csabacsűdnél és Gádoros térségében.

Ezekkel a beavatkozásokkal az elöregedett, repedezett burkolatok élettartama meghosszabbítható, a kátyúképződés lelassul, egységes, homogén felület áll a közlekedők rendelkezésére, amely később a téli útviszonyok közötti közlekedést is biztonságosabbá teszi.

A javítások helyszínein kérik a közlekedők fokozott türelmét, a kihelyezett forgalomkorlátozó jelzésrendszer szerinti közlekedést, és megértésüket, hiszen azért végzik a szakemberek ezeket a feladatokat, hogy az utak minél jobb állapotban, minél tovább maradjanak használhatók a közlekedők számára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában