Autópiac

2018.02.14. 19:54

Egyre többen lízingelnek autót Békés megyében

Korábban az autóvásárlások­ jelentős része történt hitel­ segítségével. Aki finanszírozással szeretne járművet­ ­venni, ma már az egyes lízing­termékek közül választhat. Szakemberek elmondták, megyénkben az autóeladások kevesebb mint fele történik ilyen konstrukcióban.

Busi Ottó

Jó eredményeket ért el a magyar lízingpiac – derült ki nemrég a Magyar Lízingszövetség elemzéséből. Míg Európában lassult a növekedés az új üzletek volumenét tekintve, Magyarországon stabilan két számjegyű – húszszázalékos – volt a bővülés az egymást követő negyedévekben.

Tóth Zoltán, a Magyar ­Lízingszövetség főtitkára elmondta, a magyar piacon bekövetkezett bővülésből minden terület, eszközcsoport kivette­ a részét, de fontos szerepet játszott a jármű-finanszírozás, ezen belül a személyautóknál és a haszongépjárműveknél is nőtt a finanszírozott összeg.

A szakemberek úgy vélik, a bővüléshez az is hozzájárulhatott, hogy új járművek vásárlásánál a korábban ismert hiteltermékek már nem érhetők el. Helyette többféle lízingforma választható. Ráadásul bátrabban választanak ezek közül a járművet vásárlók. Ez a finanszírozási forma alapvetően nagyon hasonlít a kölcsönhöz, itt is havi törlesztőt fizet az ügyfél.

– Vegyesek a tapasztalatok, de az egyértelmű, hogy a ­hitel már nem jellemző, lízingre vásárolnak autót azok, akik finanszírozást is bevonnak a vásárlásba. Ez lényegében ugyanaz, mint a hitel, csak jogilag más. Befizet valamennyit az ügyfél, és utána havi törlesztőrész­letekben rendezi a fennmaradó részt. Jogilag az a különbség, hogy a lízingbe adó pénzintézet tulajdonában marad a gépjármű, s nem az ügyfélhez kerül, ahogy a hiteleknél, a vevő az üzembentartó lesz. Így egy esetleges nemfizetés esetén a finanszírozó pénzintézet könnyebben hozzájut a saját tulajdonához – összegzett a Meszlényi-­Autó Kft. ügyvezető igazgatója.

Meszlényi György hozzátette, volt egy nagy megtorpanás a hitel- és lízingpiacon, de ez manapság kezd megszűnni, és napjainkban már jóval bátrabban választanak az ügyfelek ilyen terméket.

– Ami tíz éve volt a finanszírozásban, szerintem már nem tér vissza. Sokkal megfontoltabbak az emberek, akkoriban a vásárlások 60-70 százaléka volt finanszírozott, ez ma tapasztalataim szerint nem éri el az 50 százalékot – részletezte.

Hasonló arányokról számolt be az AutoMobil Körös Kft. márkakereskedésének vezetője­ is. Hegedűs Sándor elmondta, hitel ma már lényegében nincs, az autóvásárlók lízinget választhatnak.

– Nálunk a vásárlók 40 százaléka vásárol ilyen formában új járművet. A nyílt vagy zárt végű lízing hasonlít talán legjobban a korábbi hiteltermékekre. Az operatív lízing, más néven tartós bérlet viszont olyan finanszírozási forma, ahol kiszámítható havi díj van, s ez már tartalmazza az összes adót és a biztosítási díjakat is – tette hozzá Hegedűs Sándor.

Régiónkban az ügyfelek kevesebb mint fele választ lízinget új autó vásárlásakor. Illusztráció: Shutterstock

Megkérdeztük: vásárolna-e lízingre autót?

BOGDÁN TAMÁS: – Nem vennék lízingre autót. Elvem, hogy nem veszek semmit se lízingből vagy hitelből, mondhatni­, ameddig a takaróm ér, addig­ nyújtózkodom. Meg ki tudja­, mi lesz, ha történik valami az autóval, nyilván az én felelősségem. A saját pénzem költöm el, autóm most is van, de készpénzre vettem akkor, amikor összegyűlt annyi, hogy meg tudjam vásárolni.

 

BARNA ISTVÁN: – Családomban van autó, de egyik sem ­finanszírozott. Én se vennék­ ­lízingre vagy hitelre autót, mert sok pluszt kell utána ­fizetni, gondolok itt a kamatra, a költségekre. Jóval többet fizetnék a végén vissza, mint amennyibe a kocsi került. Egyébként úgy gondolom, van egyfajta rossz érzés az emberekben a hiteltermékekkel, így a lízinggel kapcsolatban is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában