Országos Közúti Adatbank

2019.05.16. 20:20

Burkolathibáktól hemzsegnek a hazai utak

A 8500 kilométer hosszú főhálózat burkolata valamelyest jobb állapotban van, ott 38 százalék a rossz minőségű útszakasz.

Az elmúlt évben valamelyest javult az országos közúthálózat állapota, de a hazai sztrádák felének burkolata továbbra is rossz minőségű – derül ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos Közúti Adatbankjának friss adataiból, melyeket a Világgazdaság cikke tekint át.

A 32 ezer kilométernyi országos úthálózatot kezelő Magyar Közút évente készít részletes összesítést az állami fenntartású országos közúthálózat állapotáról.

A legfrissebb, 2018. végi állapotot tükröző adatsor szerint a teljes országos közúthálózat fele (51,3 százalék) a vállalat saját ötfokú skáláján értékelve a leggyengébb minőségű, „rossz” burkolati besorolást kapta.

Ez 16 200 kilométernyi útra vonatkozik, további 3500 kilométernyi út (11 százalék) pedig nem megfelelő állapotú.

Az utak mintegy ötödének felülete kapott „tűrhető” besorolást, megfelelő értékelést csak a hálózat 5,5 százaléka.

Mindössze 3670 kilométernyi út burkolata jó minőségű, ez a teljes országos közúthálózat 11,6 százaléka.

Az előző évhez képest 2018-ban 3 százalékkal mérséklődött a leggyengébb besorolású útszakaszok aránya, kevesebb mint 900 kilométernyi útról van szó.

A legjobb burkolatállapotú útszakaszok hossza 380 kilométerrel bővült, ami mindössze százalékos javulás.

A 8500 kilométer hosszú főhálózat burkolata valamelyest jobb állapotban van, ott 38 százalék a rossz minőségű útszakasz, a jóval hosszabb, csaknem 23 ezer kilométeres mellékhálózatnak viszont 57 százaléka esik ebbe a kategóriába, de még a főhálózatnak is kevesebb mint egyötöde kifogástalan minőségű, a mellékhálózatnak pedig csupán a tizede.

A megyék közül továbbra is Komárom-Esztergomban a legkedvezőtlenebb a helyzet, ahol a közutak háromnegyede rossz burkolatú.

Győr-Moson-Sopronban 70, Nógrádban 67 százalék ez az arány. A Pest megyei és a veszprémi sztrádákat tarkítják a legkevésbé burkolathibák, a leggyengébb besorolást az ottani úthálózatok 17, illetve 18 százaléka érdemelte ki.

A Magyar Közút tavaly 7,7 milliárd forint értékben mintegy 78 ezer tonna aszfaltot használt fel lokális burkolatjavításra, vagyis a nagy felületű burkolatjavításokon és teljes körű felújításokon kívül

– közölte korábban a társaság.

Biztonságosak az uniós utak

Az Európai Unió útjai a legbiztonságosabbak a világon az Eurostat adatai szerint, míg egymillió főre globálisan 174, addig az unióban 49 haláleset jutott. A legkevesebb végzetes baleset Nagy-Britanniában történt, egymillió lakosra vetítve 28, a legveszélyesebb utak pedig Romániában vannak, ahol egymillió lakosonként 96 autós vesztette életét tavaly. Magyarországon 64 ilyen eset jutott egymillió főre.

 

Ezek is érdekelhetik