nem kell megijedni

2018.01.31. 16:32

Válogatós a gyerek? Van megoldás

Hét trükköt mutatunk, hogy könnyebbek legyenek az étkezések a kicsivel.

A szülők joggal aggódnak, amikor azt látják, hogy gyerekük a korábbihoz képest kevesebbet eszik. Ám valójában a 2-5 éves gyerek étvágya sokszor nem is csökken, csupán a kicsi így alkalmazkodik az ebben az életszakaszban jellemző lassabb növekedéshez. A kerek, husis babából kisember válik, akinek arányaiban kevesebb energiára van szüksége.

HA MÉGIS VÁLOGATÓS

Természetesen szükség van orvosi vizsgálatra, hogy megállapítsa, a gyerek életkorának megfelelő ütemben fejlődik-e. Fontos tudni, hogy a szülők körül-belül 25-35 %-a tartja úgy, hogy gyereke rosszul eszik – tehát sokszor a túlzott szülői elvárás mondatja velünk, hogy a gyerekünk rossz evő.

Az is meglehet, hogy a szülők aggódása valójában nem is valós: ennek kiszűrésére a legegyszerűbb módszer az étkezési napló vezetése: minden falatot, amit a gyerekünk eszik, fel kell jegyezni, hogy az orvos és a szülő is lássa, valójában egy nap alatt mennyit eszik a gyerek. Emellett persze másra is érdemes figyelni – írja a Mindmegette cikke, amiben hét tippet is adnak, ha a gyerek tényleg csak válogatós.

1. MOST NINCS HELYE SZIGORNAK

A szülői szigor sokszor épp az ellenkező hatást váltja ki: minél jobban szeretné, hogy egyen a gyerek, annál elutasítóbbá válik.

2. MUTASSON JÓ PÉLDÁT!

Üljön le a gyerekkel együtt az asztalhoz, egyen vele együtt! Élvezze a finom falatokat, mert idővel (ez mindig lassú folyamat) a gyerek utánozni kezdi. A család egyfajta modell a gyerek számára abban, hogy milyen étkezési szokás alakul ki nála. Ha az édesanya folyton diétázik, elutasítja az ételt, akkor talán emiatt teszi ezt a gyerek is.

3. CSAK SEMMI STRESSZ

Stresszesen nem lehet enni! Ha étkezés közben az asztalra csap, mert oda a türelme, azzal ismét a kicsi ellenállását erősíti. Nyugtassa meg őt: annyit és azt eszik, amit szeretne – bizonyos keretek között persze. Ha tésztát szeretne sonka nélkül, egyen azt. Ha levest hús nélkül, az is rendben. Csoki és süti persze szóba sem jöhet vacsorára.

4. ÓVATOSAN AZ ÚJÍTÁSOKKAL!

A gyerekek nem szeretik az új ételeket, vagy nehezen fogadják el. Az új ételeket, egészséges zöldségeket mindig apránként, türelemmel kell bevezetni náluk. Innen ered, hogy nem ritka, amikor egy gyerek akár egy évig csupán három -féle ételt hajlandó fogyasztani.

5. FOGJA VISSZ A NASSOLÁST!

A két étkezés közti cukor- és csokifogyasztás csökkenti a gyerek étvágyát, kalóriabevitel szempontjából pedig „elveszi a helyet” a tápanyagban gazdag ételektől. Tehát óvatosan a nassolással!

6. MI ÁLL A HÁTTÉRBEN?

Számos esetben a rossz étkezési szokás mögött valójában az áll, hogy a gyerek szeretné felhívni magára a figyelmet. Rosszétkű gyereknél érdemes megvizsgálni, hogy harmonikus-e a szülővel való kapcsolat. Megeshet, hogy testvérféltékenység, vagy olyan családi konfliktus áll a háttérben, amit a gyerek észlel és nem tud feldolgozni, így az étkezéssel mutatja ki szorongását.

7. NE HÚZZA AZ IDŐT!

Ebben az életkorban a gyerekek 20 percnél több időt képtelenek egy helyben tölteni, ezért úgy érdemes kialakítani az étkezéseket, hogy ennyi idő alatt a végére érjen a kicsi. Két étkezés között ne maradjon étel az asztalon, hogy a gyerek ne szokjon hozzá a folyamatos evéshez – így ugyanis valóban nem lesz éhes, ha eljön az ebéd- vagy vacsoraidő.

Borítókép: Public Domain Pictures

Ezek is érdekelhetik