Hírek

2005.06.22. 00:00

Lassan épül a gyorsvasút

Két éven belül megkezdődhet a repülőtéri gyorsvasút építése Budapesten, mely a belvárost kötné össze Ferihegy 2-vel.

Palásti Péter

A MÁV Rt. a köz- és a magánszféra együttműködésében megvalósuló három programot is kidolgozott, melyek elindításához még az idén meg kell szerezni a tulajdonos, vagyis a magyar állam jóváhagyását. Kozák Tamás, a vasúti részvénytársaság stratégiai vezérigazgató-helyettese keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az elsők között kidolgozandó PPP-projektek között van a Csorna–Porpác vasúti pályaszakasz villamosítása, a Ferihegyi repülőtér gyorsvasúti kiszolgálása, továbbá a Kelenföldi pályaudvar bővítéssel egybekötött átépítése.
A MÁV egyelőre azt vizsgálja, hogy melyik fővárosi főpályaudvarról lehetne indítani a járatokat Ferihegy 2-re. A komplett program megtervezésére, illetve a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozására a napokban kívánnak szerződést kötni a Budapest Airport Rt.-vel. Az csak a szakmai koncepciók elkészülte után derül ki, hogy a kivitelezés mennyibe kerül. A beruházás várható nagyságrendjét a MÁV vezetői sem tudják egyelőre. Csak annyi valószínű, hogy az Európai Unió költségvetéséből támogatásra számíthatunk.
Bár ez kétségtelenül jó hír, a pillanatnyi gondok orvoslása ugyanígy fontos lenne. Főleg most, az üdülési szezon kezdetén, hiszen nem csak kijutni nehéz a fővárosi légikikötőbe. A taxi drága, az autóbuszozás viszont metróval indulva 74 percet igényel a Déli pályaudvartól. Tovább tart, mint Münchenbe repülni.
Tény, hogy a landolás és a felszállás is egyre nagyobb problémát jelent a légi irányítóknak, mivel hihetetlenül megnövekedett a forgalom. Egyes szakértők szerint kaotikus állapotok alakultak ki Ferihegyen, s nem csak amiatt, hogy a régi repülőtér átalakítása még nem fejeződött be. Ferihegy 2 mindkét terminálja zsúfolttá vált, mert olyan társaságok is küldenek járatokat Budapestre, melyek korábban nem hoztak hozzánk utasokat. Főleg a B jelű területen zsúfolódik össze időnként sok várakozó. Ezért az utasoknak célszerű az indulás előtt minimum két órával kiérkezniük a repülőtérre.

a Déli pályaudvar várócsarnokában aziránt érdeklődtünk, hogy miként mehetnénk ki a reptérre. Az első megszólított a taxisokhoz irányított. A piros Opel sofőrje visszakérdezett:

– Mikor indulna?

– Most.

– Akkor úgy 5-6 ezer forint lesz. (Nem fárasztotta magát a viteldíj pontos meghatározásával.)

– És este?

– Akkor drágább.

– Jó, akkor menjünk holnap reggel. Úgy olcsóbb lesz, ugye??

– Naná! Hajnali háromkor csak ötszáz forint.

– Kilométerenként – Teszi hozzá társa nevetve.

Ennyiben maradtunk, s elindultunk a metróhoz. Leszólítottunk egy fiatalembert, egy idősebb asszonyt és két rendőrt. Valamennyien ugyanazt az útvonalat ajánlották. A pénztárnál mondtuk, hogy hova mennénk, s 420 forintért kaptunk két jegyet. Egy átszállót meg egy simát. Pontban déli 12-kor lyukasztottunk. A szerelvény hat perccel később indult, s újabb hat perc múlva már kiszálhattunk a Deák téren.

Az első meglepetés ott éri a reptérre utazókat, hiszen egyetlen jelzés sem mutatja, hogy merre menjenek tovább. Hiába tudják, hogy Kőbánya-Kispest felé kell haladniuk.

A bizonytalanság miatt csak a következő szerelvényre szálltunk fel, s azzal 16 perc alatt értünk a végállomásra. Ott, az üveges zsírszagtól átitatott levegőjű felüljárón átsétálva, a jobboldali lépcsősor felett jelzik először, hogy merre kell továbbhaladnunk. A 82-es, illetve a 82/A buszok negyedóránként indulnak. Könnyű megtalálni a kék járgányokat, melyek menetrend szerint 21, a valóságban 24 perc alatt juttattak ki Ferihegy 2-re, a repülőtér B termináljának az érkezési oldalára. Innen aztán csomagjaikkal együtt mászhatták a lépcsőket az indulási szintre azok, akik valóban elrepültek Budapestről.

Mi viszont személyautóba ültünk, s 28 perc alatt visszaértünk a Déli pályaudvarra. Igaz, nem volt csúcsforgalom. Odafele ugyanez az út 74 percig tartott.

Palásti Péter a Déli pályaudvar várócsarnokában aziránt érdeklődtünk, hogy miként mehetnénk ki a reptérre. Az első megszólított a taxisokhoz irányított. A piros Opel sofőrje visszakérdezett:

– Mikor indulna?

– Most.

– Akkor úgy 5-6 ezer forint lesz. (Nem fárasztotta magát a viteldíj pontos meghatározásával.)

– És este?

– Akkor drágább.

– Jó, akkor menjünk holnap reggel. Úgy olcsóbb lesz, ugye??

– Naná! Hajnali háromkor csak ötszáz forint.

– Kilométerenként – Teszi hozzá társa nevetve.

Ennyiben maradtunk, s elindultunk a metróhoz. Leszólítottunk egy fiatalembert, egy idősebb asszonyt és két rendőrt. Valamennyien ugyanazt az útvonalat ajánlották. A pénztárnál mondtuk, hogy hova mennénk, s 420 forintért kaptunk két jegyet. Egy átszállót meg egy simát. Pontban déli 12-kor lyukasztottunk. A szerelvény hat perccel később indult, s újabb hat perc múlva már kiszálhattunk a Deák téren.

Az első meglepetés ott éri a reptérre utazókat, hiszen egyetlen jelzés sem mutatja, hogy merre menjenek tovább. Hiába tudják, hogy Kőbánya-Kispest felé kell haladniuk.

A bizonytalanság miatt csak a következő szerelvényre szálltunk fel, s azzal 16 perc alatt értünk a végállomásra. Ott, az üveges zsírszagtól átitatott levegőjű felüljárón átsétálva, a jobboldali lépcsősor felett jelzik először, hogy merre kell továbbhaladnunk. A 82-es, illetve a 82/A buszok negyedóránként indulnak. Könnyű megtalálni a kék járgányokat, melyek menetrend szerint 21, a valóságban 24 perc alatt juttattak ki Ferihegy 2-re, a repülőtér B termináljának az érkezési oldalára. Innen aztán csomagjaikkal együtt mászhatták a lépcsőket az indulási szintre azok, akik valóban elrepültek Budapestről.

Mi viszont személyautóba ültünk, s 28 perc alatt visszaértünk a Déli pályaudvarra. Igaz, nem volt csúcsforgalom. Odafele ugyanez az út 74 percig tartott. -->

Ezek is érdekelhetik