2021.03.31. 08:39
Megújul a vasúti szakasz Békéscsaba és Lőkösháza között
Kiválasztották a kivitelezőt a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti pálya megújítására, a beruházás csaknem 127 milliárd forintból valósul meg. A vonalszakaszt a román oldalon is modernizálják, így Budapest és Bukarest között jelentősen csökkenhet a menetidő.
A Strabag Rail Kft. nyerte meg a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti vonalszakasz kivitelezése kiírt közbeszerzést – számol be a Világgazdaság az ajánlatok elbírálásáról készült összegzés alapján. A cég BL 2020 Konzorcium néven pályázott a V-Híd Építő Zrt.-vel közösen. A feladatot nettó 126,8 milliárd forintért végzik el a társaságok.
A NIF honlapján a fejlesztésről azt írják, hogy a Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonalszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat része, a Budapest–Cegléd–Szolnok–Lőkösháza–országhatár vasútvonal egyik fontos és egyben utolsó, még át nem épült egyvágányú vasúti pályaszakasza.
A 120-as vonalon az engedélyezett sebesség 100 kilométer per óra, tengelyterhelése 210 kilonewton. Ezek a műszaki paraméterek nem felelnek meg a korridorvonalakkal szemben támasztott elvárásoknak. Az állomások (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza) korszerűtlenek, a vonalszakasz szűk keresztmetszetei miatt. A tervezett fejlesztés során megújulna a felépítmény, az alépítményt pedig úgy erősítik meg, hogy a 160 kilométer per órás emelt sebességű és 225 kilonewtonos tengelyterhelésű közlekedés lehetővé váljon. Ezenfelül új magas peronokat is kialakítanak az állomások átépítésével.
Az állomások hálózatával együtt összesen 75 kilométernyi vágányt érint a beruházás. Ebből a már meglévő korszerűsítése 30 kilométer hosszú, a második vágány építése szintén 30 kilométer hosszú. A Magyar Építők szaklap korábban kiemelte: a 120-as vonal jelentős forgalmat bonyolít le, egyaránt használják belföldi, nemzetközi és tehervonatok is.
A Világgazdaság felidézte, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a februári bukaresti látogatásakor beszélt arról, hogy 2024-re Magyarország végig kétvágányúsítja a Budapest–Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonalat, amely román oldalon Kürtöstől folytatódik. „A román fél is végrehajtja a modernizációt – mondta –, így Budapest és Bukarest között mind a személy-, mind a teherforgalomban a vasúti közlekedési idő jelentős mértékben le fog csökkenni.”
Kapcsolódó cikkünk: Végig kétvágányú lesz a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal