2021.01.14. 06:55
Tavaly tudatosabban vettünk ajándékokat
Ugyan az ünnepeken jócskán túl vagyunk, sőt, már a vízkeresztkor esedékes karácsonyfa lebontásán is, a szenteste még most is okozhat nekünk feladatokat. Az egyik ilyen a nem kívánatos, mérethibás, esetleg beduplázott ajándékok visszaváltása, amit a legtöbb helyen január végéig megtehetünk.
20210108 Békéscsaba Vár-játékba társasjáték visszaváltás Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap
Fotó: Imre György
Nagy-Wolf Tünde, a békéscsabai Vár-Játék üzlet tulajdonosa hírportálunknak úgy nyilatkozott, náluk eddig nem számottevő a karácsonyi ajándéknak szánt játékok és egyéb tárgyak visszaváltása. Persze egy-két esetben előfordult, hogy nem tetszett az illetőnek, esetleg megvolt már neki, amit kapott, ezért visszavitte, de tapasztalatai szerint most sokkal megfontoltabban vásároltak az emberek.
Hozzátette,
a cserék elmaradása vélhetően annak is köszönhető, hogy a legutóbbi ünnepre a megszokottnál jóval több társasjátékot vittek tőlük ajándékozási céllal. Ez a játéktípus volt összességében is a legkeresettebb üzletükben karácsonyra, kicsiknek-nagyoknak és felnőtteknek valót egyaránt vásároltak belőle.
Végül Nagy-Wolf Tünde elmondta, játékboltjukban egyébként egy hónap áll rendelkezésre a nemkívánatos ajándékok cseréjére, természetesen abban az esetben, ha blokkal tudják igazolni, hogy náluk vásárolták, a termék nem volt kibontva az eredeti csomagolásából, illetve nem használták azt.
A csabai piacon gyermekruhákat kínáló árus azt mondta, a két ünnep között és az új évben sem vittek még vissza hozzá ruhaneműt cserére, illetve visszaváltásra, pedig a korábbi esztendőkben ez jellemző volt. Hozzátette, amennyiben előfordul, úgy természetesen kicseréli az adott darabot a megfelelő méretre, vagy visszaadja annak vételárát, akár másfél hónapon belül is, hiszen volt már olyanra példa, amikor külföldre ajándékozott valaki, és hetekbe telt, amíg visszajött a csomag. A lényeg csupán annyi, hogy a ruhát ne hordja a gyermek, és az eredeti címke is rajta legyen.
Varga Eszter külső kommunikációs menedzser kifejtette, a Tescónál alapvetően háromféle módon lehetséges a termékek visszaváltása. Az egyik, ha a vásárlónak minőségi kifogása van egy árucikkel kapcsolatban, akkor azt a jogszabályi előírásnak megfelelően visszaveszik. Ha az árucikk értéke 10 ezer forint alatt van, akkor azonnal cserélik vagy visszafizetik a vételárát. Ha értéke ennél több, akkor szervizbe küldik, cserélik vagy visszafizetik az árát.
Kiemelte,
panaszával a vásárló bármely áruházukban élhet, nem szükséges oda visszavinni az árut, ahol a vevő megvásárolta.
A kommunikációs menedzsertől megtudtuk, a jogszabályi előíráson felül a Tescó-nak két saját vállalása is van a termékek visszavételével kapcsolatban. Az egyik ezek közül az úgynevezett elégedettségi garancia. Utóbbi szerint amennyiben nem elégedett valaki a megvásárolt termékkel, de már kicsomagolta, kipróbálta, megkóstolta, áruházaikba akkor is visszaviheti, ha megfelel a szabályzatban foglalt feltételeknek. Erre a vásárlástól számított négy hónapon belül van lehetősége. A másik saját vállalásuk pedig a téves vásárlás, amely szerint, ha meggondolta magát a vevő, és a termék bontatlan csomagolásban, illetve új, nem használt állapotban van, úgy négy hónapon belül visszaviheti üzleteikbe szintén akkor, ha megfelel a szabályzatban foglalt feltételeknek.
Idén kevesebbet vittek vissza
Maczelka Márk kommunikációs vezető arról tájékoztatta hírportálunkat, miszerint a Spar és City Spar szupermarketekben nem jellemző, hogy az ünnepek után termékeket vinnének vissza, Interspar hipermarketeikben pedig ez érezhetően kevesebbszer fordult elő idén, mint tavaly. Most a leggyakoribb indokok között szerepel, hogy ugyanazt a terméket kétszer kapta ajándékba a vásárló, vagy volt már ilyen terméke, esetleg nem jó a mérete, illetve egyszerűen nincs szüksége az adott ajándékra.
Az esetek többségében a műszaki cikkek a csere vagy visszavásárlás céljából üzleteikbe visszavitt termékek, de gyakran előfordul a visszáruk között textil ruhanemű és játék is. A vásárlói elégedettség érdekében a jogszabályi kötelezettségeiken felül gyakran kicserélik azokat is, amelyek nem tetszenek a megajándékozott félnek, vagy már rendelkezik belőlük egy másikkal. Hangsúlyozta, a termékeket csak tovább értékesíthető állapotban, blokkal, számlával veszik vissza. A jelenlegi járványveszély miatt pedig egyes, jellegüknél fogva speciális termékeket– például a fehérnemű – minőségi hiba kivételével nem cserélnek.