Közélet

2016.05.30. 17:15

Százezrek, nyereményjáték nélkül

Hogyan lehet nulláról felépíteni egy százharmincnégyezer feletti Facebook-közösséget nyereményjáték nélkül? Ezzel a címmel tartott előadást a közelmúltban a békési Kecskeméti Gábor Kulturális Központban rendezett „Közösség, média, művelődés” elnevezésű konferencián Balogh Csaba, a HVG techrovatának békéscsabai kötődésű rovatvezetője. A számos ötletet és tapasztalatot felvonultató előadás már csak azért is különösen érdekes, mert országszerte és Békésben is egyre többen igyekeznek kihasználni a Facebook adta lehetőségeket.

Papp Gábor, fotó: AFP

(FILES) This file photo taken on May 10, 2012 shows a view of an Apple iPhone displaying the Facebook app's splash screen in front of the login page in Washington, DC. Social networks are an increasingly important news source for many Americans, with Facebook leading the pack, a study showed May 26, 2016.The Pew Research Center survey showed 62 percent of US adults get news on social media, and 18 percent do so often. / AFP PHOTO / KAREN BLEIER

Fotó: AFP

– Mindenkinek a saját területén kell értelmezni, hogy mekkora számú Facebook-közösséget szeretne felépíteni – fogalmazott elöljáróban a szakember. – Specifikus témában, egy helyi oldalon akár az 1500 rajongó is értelmezhető. A HVG technológiai rovatát jelenleg már több mint 134 ezren lájkolták, amivel az előadást megelőző héten 924 ezer emberhez jutottak el.

A rovatvezető kiemelte, száz százalékig biztos receptek nincsenek, melyek minden esetben feltétlenül beválnak, illetve olyanok is akadnak, akiket a közösségépítéshez szükséges munka elriaszt.

– Van egy vélekedés, amely szerint, aki mindenkire céloz, nem talál el semmit, ez azonban nem mindig igaz – ecsetelte Balogh Csaba. – A tech rovat kapcsán is sokan azt hiszik, hogy követői 25 és 40 év közötti „nagyon programozó” emberek. Ehelyett az oldalt 48 százalékban nők, 52 százalékban férfiak lájkolták, és 24 százalék az 55 évnél idősebb érdeklődők aránya. Az okostelefonokat sem a fiatalok nyomkodják csak, túl kell lépni az általánosításokon.

A szakember az oldal sikerének egyik titkát éppen abban látja, hogy mindenkit próbálnak elérni.

– Ehhez elsősorban megfelelő tartalom szükséges – tette hozzá. – Olyan tartalom, ami mindenki számára érdekes, legyen szó szakemberekről és olyanokról, akik „csak” érdeklődnek egy-egy téma iránt. Fontos pozícionálni azt is, hogy hol vagyunk és hol van a közösségünk, amelynek tagjai – éljenek bárhol az országban vagy a világban – érezni akarják, hogy előnyökkel jár számukra, ha hozzánk tartoznak. Az oldalt egyébként 2012 júniusában indították el, és az elmúlt évek munkájának eredményeként jutottak el a 134 ezer rajongóig.

Balogh Csaba elárulta, hogy általában reggel 7 és este 10 óra között másfél-két óránként mennek ki posztok. Amikor úton van, akkor előre időzíti a tartalmakat, mert fontos, hogy folyamatosan legyen olvasnivalója a rajongóknak. Az is lényeges, hogy egy márkának egy hangja legyen, mert a különböző stílusok is zavaróak lehetnek. Az óriási cégeknél többen kezelik ugyan az adott oldalt, de előtte olyan képzést kapnak, ami biztosítja az egyszólamúságot.

Az előadó szólt arról is, hogy a közösséggel más módon is kommunikálni szükséges. Ha például e-mailben kérnek segítséget arra is gyorsan és megfelelő módon kell válaszolni. A visszajelzések, az, hogy a márka mindig ott van és segít, kiemelt üzenet.

– A Facebook nem reklámfelület és nem szócső. Senkit nem foglalkoztat, hogy a készítőt mi érdekeli – húzta alá Balogh Csaba. – Nem a saját cégünk szempontjából fontos informácókat kell kommunkálni, hanem azokat, amelyek a követőek számára érdekesek, hogy megérje nekik hozzánk tartozni. Mindig kell lennie hozzáadott értéknek. Csak azért senki nem fog követni, mert azt állítjuk, hogy nagyon hasznosak vagyunk. A közösség érdeke az is, hogy kevesen bomlasszanak a hozzászólók között. Mindenkivel korrekten kell viselkedni, de ha szükséges ki kell zárni, ki lehet tiltani. Bizonyos követőszám felett már egymást teszik helyre a kommentelők, nincs beavatkozásra szükség.

A tartalommal szemben elvárás, hogy releváns, érdekes és hasznos legyen. Segít, ha a posztok néha szórakoztatnak is az adott témán belül, illetve ha hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek jobban megértsék a körülöttük lévő világot.

– Akármennyi rajongónk van, viselkedjünk úgy, mint a CNN. Vegyük komolyan a követőinket és magunkat is – folytatta a gondolatot a szakember, aki speciális esetek kivételével nem javasolta, hogy hirdessenek a Facebookon. Az így szerzett rajongók ugyanis gyorsan eltűnnek a virtuális falról. Inkább jó tartalmat tegyünk ki, és ha van rá pénzünk, inkább tartalomgyártásra fordítsuk a forrásainkat.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Balogh Csaba a Közösség, média, művelődés elnevezésű konferencián. Fotó: Imre György
[/caption]

A nyereményjátékokkal az a tapasztalat, hogy ha egy féltégla a nyeremény, sokan akkor is játszanak. Ez ennek ellenére álmegoldás, mert a tartalom valójában nem érdekli a résztvevőket.

Balogh Csaba úgy vélekedett, hogy a Facebook mellett mindenképpen szükséges egy másik platform is, ugyanakkor nem mindig elsődleges, hogy csak saját írásokat posztoljuk, lehetnek azok hasznos, összeválogatott információk is.

A rendszeresség kulcskérdés
– A siker titka a rendszeresség, az instant módszerek ugyan gyorsan eredményre vezetnek, azonnal nagyot lehet robbantani, de az eredmény átmeneti – hangsúlyozta Balogh Csaba. – A követők kedvelik, ha gyakran frissül az oldal, és nem szerencsés, ha sok időn át nem kerül ki semmi.

A neki feltett kérdésre válaszolva a szakember elmondta, vannak optimális posztolási időszakok, például a reggel 7 és 8.30 közötti időszak vagy az este 7 és 9 közötti. Bár az általános vélemény, hogy hétvégén az emberek jobban ráérnek, valójában kevesebb ilyenkor a Facebook-látogató, igaz, egy-egy nagy dobás mindig sokakat mozgat meg. A vasárnap este hat óra a mélypont, a hét utolsó napján este fél 8-tól 10-11 óráig azonban felpörögnek a felhasználók.

Szervezeti oldalak
– A szervezeti kommunikációra szervezeti oldalt kell készíteni, bár a felhasználók szívesebben követnek egy embert, de a hivatalos Facebook-oldalban több a lehetőség és az praktikusabb is – válaszolta egy újabb kérdésre a rovatvezető. – Érdekes tapasztalat az is, hogy egy-egy Facebookon meghirdetett eseményre hiába jelentkeznek sokan, mire a konkrét részvétel következne a programon, körülbelül 20 százalék lemorzsolódik. Egyre nehezebb netes kampánnyal elvinni az embereket egy-egy programra, ezért nekünk kell gépre vinnünk az eseményt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!