Hátborzongatóan jó mesevilág Békéscsabán

2016. szeptember 19. 16:25 Varga Fanni

KRITIKA | Egy alaposan kiforgatott Grimm-mesét tárt a nézők elé a Békéscsabai Jókai Színház Szalma Dorotty rendezésében: a pénteken bemutatott A széttáncolt cipellők című mesedarab bár csak halványan emlékeztet az eredeti történetre, kétségtelenül nagyszerű szórakozást ígér minden korosztálynak.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Hegyekben állnak a lyukas, kopott cipellők a suszter (Vadász Gábor) műhelyében. Zsörtölődik a cipőkészítő, hogy hogyan is képes egyetlen leány ennyi munkával ellátni őt. Igen, egy királylány van e birodalomban, nem pedig tizenkettő, ahogy azt a Grimm-testvérek által jegyzett mesében olvashattuk.

A király (Tege Antal) próbálja megfejteni a rejtélyt, hogy vajon hova kódorog a lánya éjnek évadján, de a királylány semmire sem emlékszik, a misztérium felgöngyölítésére jelentkező hercegek feje pedig sorra a porba hull – itt jön képbe újra a cipőkészítő. Fél Áron (azaz a suszter) ki se látszik a munkából, ami a nyakába szakadt a királylány cipőinek képében, de egy nap meglátogatja egy boszorkány, ő is rásózná még a cipőjét. Na de milyen boszorkány. Az, hogy a nőnek öltöztetett Tege Antal játssza (őt is), már sejtet valamit, de ami a legszebb az egészben, hogy meg sem próbál úgy csinálni, mintha nem férfi lenne. Szóval, ez a boszorkány megajándékozza a cipőkészítőt egy láthatatlanná tevő köpennyel, így bevállalja, hogy megoldja a talányt. Tehát nem egy sokat látott katona ered a királylányok nyomába, hanem egy cipőkészítő követi az egy szem királylányt, Aurórát.

Auróra első színre lépése ámulatba ejtette a gyermek nézőket, hiszen egy végtelennek tűnő, többméteres uszályt húzott maga után – minél tovább tartott az uszály, annál nagyobb volt az ováció a nézőtéren. De a hosszú uszály nélkül is elmondhatjuk, hogy Tatár Bianka egy kiköpött hercegnő.

Nem csak a jelmez aratott nagy sikert, a díszlet is valami elképesztő volt, mindez Udo Herbster keze munkáját dicséri. Először a cipészműhelybe tekinthettünk be, ahol szó szerint hegyekben álltak a széttáncolt cipellők. A forgószínpados megoldásnak köszönhetően hamar egy új helyszínen, a király tróntermében találhattunk magunkat, ami később átadta helyét a királynő hálószobájának. Nem ilyennek képzel az ember egy uralkodói hálót: ruhák hevertek mindenfelé, a szekrényajtó tárva-nyitva, legalábbis első éjszaka. A második éjszakán, amit ott töltött Áron, már csak egy kupacban gyülekeztek a ruhák, a harmadik éjjel pedig már makulátlan rend fogadta cipőkészítőt, és végre a szekrény ajtaja is becsukódott – valamint így alakult át Auróra éjjeli viselete is a kényelmes pizsamából egy kacér kis hálóruhává.

Aki ismeri a történetet, tudja, hogy két világban játszódik: az egyik a földi, a másik pedig a rejtélyes, föld alatti világ. A Grimm-mesében a királynők, miután önszántukból lemásznak egy csapóajtón, egy ezüst-, egy arany-, majd egy gyémánterdőn haladnak keresztül, hogy eljussanak egy tóhoz, melyen tizenkét csónakban tizenkét herceg arra vár, hogy átvihesse őket a föld alatti palotába.

Itt viszont Auróra nem szabad akaratából lép át a másik világba, hanem felcsendül egy andalító zene, a királylány elalél, és magába szippantja az ágy. Áron utána veti magát, így megtudjuk, milyen helyre érkezik minden éjszaka a lány. Egy nagyon különleges, sakktábla-szerű fekete-fehér helyiségbe érkeznek, a plafonról alálógó gyökerek jelzik, hogy a föld alatt vagyunk.

Fotó: A-TEAM/Nyári Attila Fotó: A-TEAM/Nyári Attila

Ott vár egy faágon ülve a tündér (Komáromi Anett), aki elhagyta fél pár cipőjét, ezért odalett az a képessége, hogy nesztelenül járjon-keljen, így hatalmas dörrenések jelzik lépteit. A fekete-fehér négyzetek egy része csapóajtót rejt, melyen keresztül Auróra, a nyomában pedig Áron egy újabb helyiségben köt ki.

A látvány egyszerre ámulatba ejtő és hátborzongató. A szobában egy kandallóban valódi tűz ég, a fények hol vörösek, hol zöldek, a falak feketék, közepén pedig ott táncol az öntudatlan Auróra, ráadásul nem egyedül – egy bőrruhás, cowboykalapos férfi vezeti őt. De amint lekerül róla a hatalmas kalap, már semmi mulattató nincs benne, hiszen ő maga az ördög, bizony, még szarvai is vannak. Gulyás Attila libabőröztetően jót alakított ebben a szerepben, a hangja, a mozdulatai, egyszerűen minden tökéletesen klappolt ehhez a démoni jelenséghez.

A darabban felcsendülő zenék is megérnek is misét, hiszen amennyi, hát annyiféle csendült fel. Fél Áron első dala a Disney-világ zenéire emlékeztetett, ízig-vérig mesemusical-hez illő dallamok. A boszorkány már valamiféle tucc-tucc zenére szövegelte el a varázsigét, nem kis derültséget váltva ki a nézők soraiból. A Démon dala pedig egyszerre volt kellemesen szép és baljóslatú. A zenéket Gulyás Levente szerezte, a magyar dalszöveget pedig Szente Béla írta.

Összességében úgy gondolom, ezt a darabot mindenkinek látnia kell, aki szereti a fülbemászó dallamokat, az elképesztően látványos megoldásokat és persze a meséket. De ha valakit ez sem fog meg, hát, ennek a mesedarabnak akkor is illik adni egy esélyt.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Hátborzongatóan jó mesevilág Békéscsabán

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Huszonkétmillióan ámultak már el ezen a trükkös videón

Huszonkétmillióan ámultak már el ezen a trükkös videón

Szinkronúszás még nem volt ilyen izgalmas.

104 éves néni is táncolt a budapesti rekordkísérletben

A tánc világnapja alkalmából ropta.

Álom: 101 különböző sajtot halmoztak a világrekorder pizzára

A Tini Nindzsa teknőcök 99-sajtos pizzája adta az ötletet.

Gyötrelmes első félidő után iskolajátékkal a négy között a Veszprém

Gyötrelmes első félidő után iskolajátékkal a négy között a Veszprém

Sorozatban negyedszer jutott a Bajnokok Ligája négyes döntőjébe a Veszprém.

MOB: hárman egy célért – hét kérdés az elnökjelölteknek

Május 2-án tisztújító közgyűlés: Borkai Zsolt, Szabó Bence és Kulcsár Krisztián harcol az elnöki posztért.

Serie A: hatalmas egyéni hiba okozta az Inter vesztét a Napoli ellen

A milánóiak a mostani bajnokság során először nem szereztek gólt hazai pályán.

NB II: kibrusztolt győzelemmel növelte előnyét a Puskás Akadémia

NB II: kibrusztolt győzelemmel növelte előnyét a Puskás Akadémia

A játéknap legjobb, legizgalmasabb, hétgólos meccsén győzött a Nyíregyháza.

Ligue 1: a PSG kikapott Nizzában, oda a bajnoki cím?

Balotelli betalált, a Nice 3–1-re nyert • A párizsiak kettős emberhátrányban fejezték be a meccset.

Gyirmót: Kilencvenkilenc százalék, hogy távozom – Urbányi

Az NB I-től már biztosan búcsúzó Gyirmót vezetőedzője visszatér az Egyesült Államokba.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér