2024.05.20. 19:36
Ismerős a telefonszám, de nem biztos, hogy ismerős hív
Nem biztos, hogy az hív, akinek a számát kiírja a telefon – hívta fel a figyelmet a rendőrség. Ugyanis létezik a hívószám-hamisítás, ami azt jelenti, hogy a csalók módosítják a hívószámot, amely a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik. Így a telefonszám ismerős, de a vonal végén valójában nem ismerős van.
Magát a Nemzeti Kibervédelmi Intézet munkatársának kiadó idegen hívott fel hamis telefonszámról egy békéscsabai nőt. Banki üggyel kapcsolatosan akart vele beszélni, szerencsére a nő – nagyon helyesen – sem személyes, sem banki adatait nem adta meg az idegeneknek – ismertették a rendőrségen.
A Nemzeti Kibervédelmi Intézet közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének nevében és hamisított telefonszámával próbálnak meg rábírni embereket arra, hogy adják meg a személyes és bankszámla adataikat. Az intézet azonban soha nem keres fel telefonon magánszemélyeket, nem kér senkitől személyes adatokat.
Hamis telefonszám: megszerzik adatainkat
A hamis telefonhívás, más néven „vishing”, olyan telefonos csalás, amelynél a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat. A vishing tipikus formája, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy adott szervezet alkalmazottja, és megpróbálja megtudni áldozata érzékeny adatait.
A hívószám-hamisítás (spoofing) az adathalász tevékenységek egyik speciális elkövetési technikája. Most is ezt használják a csalók. Lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, amely a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik. Vagyis híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan szám, ami ismerős, nyilvános: jelen esetben a Nemzeti Kibervédelmi Intézet telefonszáma.
Akitől ismeretlen telefonálók a banki adatait kérik, vagy arra próbálják rávenni, hogy telepítsen egy programot, alkalmazást a telefonjára, számítógépére, kattintson rá üzenetben kapott linkekre, semmiképpen ne tegye! Hívja fel a bankját az ügyfélszolgálati telefonszámon, és kérdezze meg, hogy van-e bármilyen teendőre a bankszámlájával, pénzügyeivel kapcsolatosan! Idegeneknek ne higgye el, hogy éppen el akarják utalni a pénzét és csak ők segíthetnek abban, hogy a tranzakciót megállítsák!