2024.04.12. 11:47
Az Alfa generáció oktatásához adtak ötleteket
Pedagógusok a jövő iskolájában – Ötletek az Alfa generáció oktatásához és a stresszmentesebb hétköznapokhoz címmel tartottak konferenciát csütörtökön délután a Mathias Corvinus Collegium békéscsabai képviseletén.
Mittag Mónika képviseletvezető elmondta, hatodik alkalommal szerveztek konferenciát Békéscsabán pedagógusok számára, ezúttal Pedagógusok a jövő iskolájában – Ötletek az Alfa generáció oktatásához és a stresszmentesebb hétköznapokhoz címmel.
Ötleteket adtak az Alfa generáció oktatásához és a stresszmentesebb hétköznapokhoz
– Az MCC nem csak a diákokkal, a fiatalokkal foglalkozik, hanem nagyon fontosnak tartjuk, hogy a helyi pedagógusoknak is támogatást tudjunk adni, s, hogy kialakuljon köztünk egy párbeszéd, hiszen együtt dolgozunk. Arra építünk, ami az iskolában történik – tette hozzá Mittag Mónika. Az MCC a pedagógiai és a stratégiai programját úgy állította össze, hogy együttműködjön az iskolákkal, a pedagógusokkal, és a tanárok ismerjék meg, hogy mivel is foglalkozunk a collegiumon belül. Olyan támogató programokat hozunk ide, amelyek segítik a pedagógusokat a mindennapi problémák megoldásában.
Dr. Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese Pedagógusok a jövő iskolájában – Ötletek az Alfa generáció oktatásához című előadásában elmondta, az Alfa generáció számít nemzedéki felosztásban jelenleg a legfiatalabbnak.
– Ők napjainkban legfeljebb 10-14 évesek. Az oktatásuknál, nevelésüknél figyelembe kell venni, hogy elég erőteljesen megváltoztak azok a társadalmi és technológiai körülmények, amelyek az adott korosztály szokásait meghatározzák – fogalmazott a szakember. – Ezek a fiatalok egy olyan túldigitalizált környezetben nőnek fel, amelyben a hagyományos olvasás- és írástudással egyidejűleg sajátítják el a digitális írás és olvasás, az internetes jelenlét különböző fortélyait. Amikor ezek a színterek összekeverednek, az veszélyt jelent a valóságérzékelés szempontjából, másrészt ezeket a diákokat a hagyományos oktatási módszerekkel jóval nehezebb lesz lekötni, mert olyan impulzusorientált környezetben élnek, amelyben a hagyományos pedagógiai módszerek jóval lassabbnak, avíttasabbnak tűnnek.
Élményátadásra kell törekedni
A szakmai főigazgató-helyettes előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusoknak nem kell felvenni impulzusgazdagságban a versenyt a YouTuberekkel, az influenszerekkel, a Tiktokkerekkel.
Át kell ugyanakkor hangolni a pedagógusi munkát, és lehet, hogy a sok lexikális tudás és ismeret mellett érdemes az élményátadással is operálni. Ezt nyilván nem kell olyan intenzitással végezni, amilyen egy-egy említett platformon éri a fiatalokat. Viszont arra figyelni kell, hogy a mostani diákok számára a változatosabb pedagógiai módszerek, a csoportmunka, a párosmunka, a projektfeladatok, illetve az élményszerűség jelenthet olyan kapcsolódást, amely által szívesen megismerik az egyébként hagyományosabb, klasszikusabb tudástartalmakat. Amellett, hogy napjainkban különböző kompetenciák felértékelődnek, ilyen a már említett digitális kompetencia vagy a kritikus médiafogyasztás, a klasszikus tudásalap nem halványul el, valamilyen műveltségi kánonra szükség lesz a jövőben is. Abban van tág mozgástér, hogy ezt milyen módszerekkel tudjuk mobilizálni.
Dr. Csepregi Gábor, az MCC Vezetőképző Akadémia tanácsadója Hivatástudaterősítő gondolatok a hétköznapok kihívásaihoz az iskolában címmel tartott előadást.
Dr. Zsidi Zsófia, az MCC Középiskolás Program vezető oktatója Stresszkezelés az osztályteremben címmel hasznos gyakorlatokat és módszereket osztott meg a témával kapcsolatban.