Jegyzet

2025.02.21. 06:55

Az új KRESZ-hez új közlekedési morál is dukál?

Hamarosan új szabályokhoz kell hozzászoknunk az utakon. Az érkező KRESZ-változás szinte mindenkit érint, de vajon felnőttünk eléggé a feladathoz?

A napokban a Közlekedési Minisztérium közzétette az új KRESZ-tervezetet, amely számos átfogó változtatást javasol a közlekedési szabályokban. A KRESZ-változás célja a biztonság növelése és a szabályok korszerűsítése. Egyszerűnek tűnhet a dolog, de azért ez nem lesz egy fáklyásmenet.

KRESZ-változás, biztonságos közlekedés növelése, szabályok
KRESZ-változás célja a biztonság növelése és a szabályok korszerűsítése. De a közlekedés résztvevői képesek lesznek felnőni a feladathoz?
Forrás: Shutterstock

A KRESZ-változás része a sebességhatárok módosítása

Először is itt van a sebességhatárok módosítása. Tehát például ahol eddig 110 km/h-val lehetett vezetni, ott a tervezet szerint 120 lesz a megengedett legnagyobb sebesség, vagy az autópályák bizonyos szakaszain már 140 km/h-s sebességhatárt is kijelölhetnek. Emellett az autóbuszok, teherautók 70 helyett 90-nel közlekedhetnek majd lakott területen kívül. Nehéz megmondani, hogy ennek milyen konkrét hatása lesz, mindenesetre a sebességhatárok betartása sokaknál eddig is gondot okozott.

Egyre kevesebbet kell autóba ülnünk, hogy megtanuljunk vezetni?

Van egy nagyon érdekes rész, amely arról szól, hogy a B kategóriás jogosítványt szerzők számára is bevezetnék a szimulációs oktatást. Vagyis a 29 kötelező órából legfeljebb hatot szimulátoron teljesíthetnének a tanulók. Nekem egyelőre ez elég sci-fi, pedig még csak húsz éve van jogsim, de vannak kétségeim afelől, hogy mennyire lehet szimulálni a veszélyes szituációkat. Bár felkészülésnek akár még jó is lehet.

Vannak dolgok, amiket a jogszabályok sem feltétlenül oldanak meg

A további javaslatok között szerepel a kerékpárosok védelme, amit személy szerint tényleg nagyon fontosnak tartok, hiszen amellett, hogy napi szinten vezetek, alkalmanként én is biciklizek a városban. Itt előírnák a biztonságos oldaltávolság betartását, ami 50 km/h sebességig egy méter, afelett másfél méter lenne. Azt hiszem, ez az a dolog például, aminél nem igazán a jogszabályt, hanem az egyes sofőrök gondolkodását kellene megváltoztatni. Utóbbi úgy érzem sokkal nehezebb dió lesz.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!