e-kereskedelem

2019.04.10. 13:39

Hol tart az e-kereskedelmünk valójában?

Napvilágot látott a GKI Digital és az Árukereső közös jelentése a hazai e-kereskedelemről, ami továbbra is jelentős növekedésről számol be. Sok tekintetben a legeredményesebb felzárkózók sorába tartozunk, de mi történik, ha a számok mögé nézünk?

A növekedés továbbra is dinamikus; 2018-ban 17 százalékos bővülést könyvelhetett el a hazai e-kereskedelem, ami jelentős mértékben magasabb a kontinens átlagánál. Ez a szám azonban kismértékben alacsonyabb az előző évek eredményénél, így a növekedés lassulásáról beszélhetünk. Ennek hátterében azonban természetes folyamatok állnak, ami szakemberek szerint törvényszerűen bekövetkezik minden fejlett piac esetében.

A lassulásért elsősorban az online vásárlói bázis visszafogott növekedése tehető felelőssé; jelenleg hozzávetőlegesen 3,2 millió online vásárló él az országban, a számuk ma már csak visszafogott mértékben képes nőni. Ennél a mutatónál kifejezetten meghatározó a növekedési plafon, amit a demográfiai adatok is negatív irányba mozdítanak el. Habár az online vásárlói bázis a következő években is növekedni fog, egyre kevesebb lesz az első rendelését leadó vásárló.

Az online szektor növekedését a következő években más tényezők fogják segíteni. Szakértők szerint a legnagyobb növekedési potenciált továbbra is a vásárlási gyakoriság növelése tartogatja. Az aktív online vásárlók átlagosan évi 12 rendelést adnak le, ez a szám a jövőben dinamikusan növekedhet. Emellett az átlagos megrendelési érték kisebb mértékű növekedése fogja segíteni az e-kereskedők összesített teljesítményét.

Ugyanakkor azt is érdemes látni, hogy ezek a számok önmagukban félreértésre adhatnak okot, hiszen egy-egy kategória előretörése komoly hatást gyakorolhat akár a vásárlási gyakoriságra, akár az átlagos megrendelési értékre. A 2018-as évet a gyorsan fogyó termékek előretörése jellemezte; ezek a termékek jelentős mértékben növelhetik a vásárlási gyakoriságot, ugyanakkor átlag alatti kosárértékkel forgalmazhatók.

Habár a magyar e-kereskedelem jelentős mértékben bővül, a szektor szereplőinek komoly kihívásokkal kell szembenézniük. Továbbra is kritikus feladatot jelent a kézbesítés; a hazai vásárlók egyelőre nem igénylik az aznapi szállítást – erre a logisztikai szektor nincs is felkészülve -, ugyanakkor sokan egyértelműen meghatároznák a kiszállítás időpontját. Ez továbbra is komoly fejtörést jelent a logisztikai szolgáltatók számára, amin a kereskedők saját átvevőpontjai, illetve a szolgáltatók csomagautomatái enyhíthetnek.

A piac kisebb szereplői számára mégis a kifejezetten erős árverseny nehezíti meg a hétköznapokat. A piacvezető webáruházak szinte minden héten indítanak leárazás kampányt valamilyen hangzatos név mögé bújtatva, de rendszeresen építenek az ingyenes kiszállításra is. Előbbi elsősorban az átlagos kosárérték, utóbbi a tranzakciószám növelését képes segíteni. Ebben a környezetben a kisebb webáruházak nehezebben rúghatnak labdába, hiszen nem állnak mögöttük komoly beszállítói és gyártói támogatások. Esetükben a növekedés lehetőségét elsősorban egy-egy specializált kereskedelmi terület kiszolgálása eredményezi.

Sok kereskedő kifejezetten nagy lehetőséget lát a külpiacokban. Egyes nem reprezentatív felmérések szerint minden második e-kereskedő tervez külföldi terjeszkedést. Szakértők szerint ma még alig tudunk olyan hazai e-kereskedőt említeni, amely jelentős piaci részesedést ural a külföldi piacokon. Az edigital.hr a magyar Extreme Digital horvát érdekeltsége, amely évek óta sikeres kereskedelmet folytat, illetve más szomszédos országokban is találkozhatunk velük, ugyanakkor ez az eredmény egyáltalán nem jellemző a hazai webáruházakra. Szakértők szerint egy jó exportterv, megfelelő logisztikai támogatás és profi marketing elég lehet a piacszerzéshez, ugyanakkor biztosítani kell a célpiac nyelvének megfelelő tájékoztatást és ügyfélszolgálatot. A kis webáruházak esetében ez rendszerint kimeríti az erőforrásokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában