2024.11.26. 11:09
3 dolog, ami segít átlátni üzletünk költségvetését
Üzletünk csak akkor fejlődhet folyamatosan és kiszámíthatóan, ha pontosan átlátjuk a költségvetésünket. Hogyan tehetjük meg mindezt? Mire figyeljünk konkrétan, és mikor ajánlott segítséget kérni? Alábbi cikkünkben pontosan ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat!
Forrás: 123rf.com
1. Készítsünk egy költségvetési táblázatot!
Az első és legegyszerűbb lépést egy költségvetési táblázat összeállítása jelenti. Ebben a táblázatban írjuk össze a bevételi forrásainkat és a kiadásainkat is. Érdemes napi szinten vezetni az adatokat, hogy minél átláthatóbb legyen a költségvetésünk. Készítsünk külön oszlopot a rendszeres és kevésbé gyakori kiadásainknak is, azaz tételesen bontsuk le, hogy mire mennyit költünk.
Akár egy “Mennyit szeretnék megtakarítani?” oszlopot is létrehozhatunk. Ez alapján pedig már elkezdhetjük megtervezni, hogy milyen módon tudnánk pénzt megtakarítani. Előfordulhat, hogy a marketing költségvetésből kell lecsípni egy keveset, de az is jó megoldás lehet, ha kedvezőbb áron szállító logisztikai partnert keresünk.
Fordítsunk minden nap időt a táblázat kitöltésére!
- Jellemzően 5-10 perc alatt minden bevételünket és kiadásunkat feltölthetjük a táblázatba, ami elősegíti, hogy rövid- és hosszú távon is hatékonyan tudjunk tervezni. Hónap végén pedig nézzük át alaposan a teljes táblázatot, és értékeljük vállalkozásunk teljesítményét. Ezt a táblázatot akár pénzügyi tanácsadó segítségével is elemezhetjük, ha biztosra szeretnénk menni.
2. Használjunk profi szoftvert!
Ha tehetjük, fizessünk elő egy megbízható CRM szoftverre. Egy ilyen programon keresztül átláthatóan követhetjük nyomon a költségvetésünket, a szoftver pedig részletes statisztikákat is készíthet számunkra. Akár valamilyen szolgáltatást nyújtunk vagy magyar dropshipping webáruházat üzemeltetünk, a CRM szoftverek garantáltan megkönnyítik az adminisztrációs munkánkat.
Az integrált költségvetéstervezési modulok lényegében a korábban említett, saját kezűleg készített táblázatunk jelentősen fejlettebb változatai. Tételesen megadhatjuk, hogy mire mennyit költünk, illetve miből mennyi bevételünk származik. Továbbá azt is megadhatjuk, hogy havi vagy éves szinten mennyit szeretnénk spórolni, a szoftver pedig javaslatokat tehet céljaink megvalósítására. Sokkal gyorsabban és részletesebben elemezhetjük vállalkozásunk pénzügyi helyzetét és lehetőségeit, mintha szoftver nélkül kezdenénk számolgatni.
3. Kérjünk segítséget szakértőktől!
Akár kisebb vagy nagyobb vállalkozást vezetünk, egy jó könyvelőre mindig is szükségünk lesz. Az ideális könyvelő pedig nemcsak a fizetendő járulékainkat számolja ki, hanem tanácsokat is ad a kiadásaink csökkentésével kapcsolatban. Például lehet, hogy már nem egyéni vállalkozóként, hanem Kft.-ként lenne kifizetődő folytatni az üzleti tevékenységünket. De az is előfordulhat, hogy bizonyos kiadásainkat költségként is el lehetne számolni, így pedig már rövid távon is sokat spórolhatnánk.
A költségvetésünk tervezésében és átláthatóságának kialakításában pénzügyi tanácsadótól is kérhetünk szakvéleményt. Közösen felmérhetjük az anyagi lehetőségeinket, a tanácsadó pedig minden apró részletet szem előtt tartva tervezheti meg a kiadásainkat. Így elkerülhetjük, hogy valamire fölöslegesen sokat költsünk, aminek köszönhetően hosszú távon is megőrizhetjük a pénzügyi stabilitásunkat.
Egy pénzügyi tanácsadó azokra a kiadásokra is felhívhatja a figyelmünket, amelyeket túl magasnak talál. Magyar dropshipping esetén ilyen terület lehet a logisztika, hiszen a webáruház tulajdonosok gyakran olcsóbban is megoldhatnák a szállítást, ha több cégtől is ajánlatot kérnének. Azonban a marketing tevékenységek is rengeteg pénzt elvihetnek, különösen akkor, ha nem a legjobb szakemberekre bízzuk a különböző kampányok lebonyolítását.
A fenti 3 tipp segítségével végre valóban átláthatjuk üzletünk költségvetését, továbbá könnyebben is tervezhetünk a jövőbeli kiadásainkat illetően. Készítsünk táblázatot vagy használjunk szoftvert a kiadásaink és bevételeink nyomon követésére, és egyeztessünk havonta legalább egyszer a könyvelőnkkel és pénzügyi tanácsadónkkal. Tegyünk meg mindent üzletünk sikere érdekében!