Kultúra

2012.03.25. 15:39

Ötezer oldalnyi kötelező olvasmány a középiskolában

Becslések szerint közel ötezer oldalt tesz ki a középiskolásoknak újonnan előírt kötelező olvasmányok teljes terjedelme. A magyartanárok egyesülete szerint félő, hogy ezzel a rohamtempóval még inkább távolítják a fiatalokat a betűktől.

Cs. R. - L. B.

A Nemzeti Alaptanterv fontos vállalásának tekinti, hogy az olvasási kedvet felkeltse a diákokban. A Magyartanárok Egyesülete azonban megkérdőjelezi, hogy a kötelező olvasmányok alkalmasak lennének erre. Véleményük szerint a Jókai-regények ékes példái annak a tantárgy-felfogásnak, amely nem vet számot a diákok megváltozott befogadási szokásaival.

A könyvtárak kölcsönzőpultjánál is hamar kiderül, mit gondolnak a diákok egy-egy kötelezőn előírt kötetről.
— A huszadik századi irodalom vezet. örömmel látjuk, amikor a diákok Örkény-, Kosztolányi-, Németh László- vagy Orwell-művet elolvasva újabb és újabb kötetet választanak a szerzőtől — osztotta meg velünk tapasztalatát Kóti Hajnalka, a megyei tudásház és könyvtár könyvtárosa.

Érdekességként megemlítette, hogy némelyik iskola a krimiirodalom klasszikusaiból, illetve az ifjúsági sikerkönyvek közül is merít. Így lett kötelező Agatha Christie Tíz kicsi négere vagy Bernard Lenteric Lángeszű gyilkosok című könyve, avagy ajánlott Tolkientől A Gyűrűk ura.

Egyetemes és nemzeti értékeket közvetítenek, a könyvek szeretetére nevelnek és segítenek annak megtapasztalásában, hogy az olvasás élmény, a felfedezés varázsát adja — Tóth Dorottya, a békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium pedagógusa ebben látja a kötelező olvasmányok legfőbb szerepét.

Hozzátette, ha kevesebbet markolnánk, többet érnénk el. Emlékeztetett rá, amikor a tanítványaival közösen olvasták el Puskin Anyeginjét vagy Szophoklész Antigonéjét, a gyerekek úgy nyilatkoztak róla, hogy eddig ez volt a legjobb kötelező olvasmány. Az ilyen heurékaélmény lenne a cél, ám bármennyire hatásos ez a módszer, az iskolai munka sokkal gyorsabb tempót diktál. A saját közegből táplálkozó, a fiatalok számára különösen izgalmas kortárs irodalomra így is kevesebb idő jut, mint amennyit a tanárnő szíve szerint szánna rá.

Tóth Dorottya szerint mielőtt a diákokon valaki számon kéri a betűhöz való viszonyukat, gondolja végig, hogy ez csak egyetlen és igen lassú módja a számukra elérhető információszerzési lehetőségek közül. Törekedni kell rá, hogy a középiskolásként szerzett élmények közelebb vigyenek a könyvek szeretetéhez, s a fiatalok az olvasást kedvenc időtöltésük közé sorolják.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!