Kultúra

2011.12.15. 10:59

Digitális sikertörténetek - a magyar valóság napos oldala

Könyvet a netről? Na ne már! - többnyire mosolyog az ember, ha ilyesmit hall, hiszen a fénysebességet überelő gyorsasággal kommunikálni képes világhálóról leginkább a virtuális térben érdemes írni, mert olykor napokon, órákon, perceken belül felülíródnak az infók..

Korbely György

A friss infók folyamatos befogadása azonban olykor káoszt szül az agyban, melyet csak alapos összegzéssel lehet rendszerbe foglalni - sajnos kevés ilyen munka születik magyar nyelvterületen, ám Dunder Krisztiánnak (aki jól ismert webes szakember, többek közt lapunk jelenlegi dizánját is az ő irányításával fejlesztették) sikerült ezt megtennie, mégpedig a klasszikus újságírói módszerrel: kérdezett.

A Digitális sikertörténetek című interjúkötet kilenc olyan hazai vállalkozás alapítóját/tulajdonosát/vezetőjét szólaltatja meg, akik a magyar (és a regionális) piacon vezetővé váltak köszönhetően... Hogy minek is köszönhetően, az nem írható le két mondatban, ez derül ki a könyvből, ha alaposan olvassuk. Hiszen más és más üzleti modellekről van szó és főleg másféle habitusú emberekről. Tény, hogy a megkérdezett it-sikeremberekre egyaránt jellemző a nyitottság, a vállalkozó szellem és a kitartás - persze ez minden sikeres vállalkozóra igaz a mezőgazdaságtól a gyógyszeriparig, az, hogy mi az a többlet, ami egy még járatlan úton (mert az információtechnológia még mindig az), sok-sok kudarc után mégis sikert hoz - hát ez a nagy rejtély.

Nem véletlenül írta a könyv hátsó borítóján található ajánlójában Bőgel György professzor, hogy talán e kilenc vállalkozás atyamesterei közt ott van az új Steve Jobs is. Igaz, hogy az Apple alapítója mára divatmárkává vált, lényegében mindent el lehet vele adni ezen a piacon, Dunder Krisztián terve mégsem ez volt, hiszen az interjúk készítésekor az iPod-iPhone-iPad szentháromság nagymestere még élt.



Az viszont már egy érdekesebb kérdés, hogy vajon ha Steve Jobs, a kaliforinai örökbefogadott fiúból hippivé, végül kőkemény üzletemberré vált zseni vajon Magyarországon mire vitte volna? Hogyan navigál egy olyan világban, ahol a gazdaságot nem a tőke, hanem az állami újraelosztás irányítja, mely nem a teljesítményről, hanem a kapcsolati tőkéről, nem a tehetségről, hanem a hűségről szól?

Így tehát a mi helyiérdekű it-hőseink is megérdemlik a Jobs-hoz hasonló tiszteletet, hiszen nekik még ezekkel a plusz buktatókkal is meg kellett küzdeniük egy olyan világban, ahol a fekete nem fekete, a fehér nem fehér, mondhatnánk a klasszikus után szabadon: kicsit kisebbek, kicsit savanyúbbak - de a mieink.

A kilenc vállalkozás nagyobb része minden átlagos internethasználó számára ismerős, mi több, rendszeresen használt projekt: Vatera.hu (Csupor Erik), Ingatlan.com (Mészáros Dávid, Korbuly Krisztián), Habostorta.hu (Weiler Péter), Használtautó.hu (Minkó László, Szemes Árpád), Portfolio.hu (Danóczy Balázs, Bán Zoltán), Profession.hu (Vári Gergő, Szigetvári József, NetPincér.hu (Perger Péter). Ezeken túl sokan használják még az SXC.hu fotómegosztó szolgáltatását (stock.XCHNG - Pfaff András és Hamza Péter), s szintén digitális sikertörténet az IND (Vinnai Balázs) sztorija, ám az ő nevük Európa vezető banki szoftverszállítójaként szakmai körökben cseng igazán ismerősen.

Könyvet a netről? Igen, működik. Legalábbis nálam, letehetetlen olvasmány Dunder Krisztián kötete, annál is inkább, mivel nem csak a szűk szakmának szól, hanem mindazoknak, akik kíváncsiak az elmúlt egy-két évtized magyar valóságára és nem csak annak borongós oldalára. A nem it-szakemberek számára remek jegyzetek segítik az eligazodást, a szerző alapos magyarázatokat nyújt, például bárki számára világossá válik, mi az a php, display hirdetés, ranking, de a gazdasági élet sajátos "tolvajnyelvét" is segít értelmezni.

Természetesen nem teljes a kötet, de mint minden print formátum, ennek is végesek a határai. Talán majd egy következő interjúfolyamba belefér az Index, a Ustream, Prezi.com és mások, melyek ugyancsak szinte a semmiből lettek digitális sikersztorik. S valóban megfontolandó egy blogger minap olvasott tanácsa: izgalmas, tanulságos lehet egy interjúkötet azokról a vállalkozásokról, amelyek nem lehettek sikersztorik, mert bár nagy reményekkel és lendülettel indultak, de valamilyen külső vagy belső ok miatt elvéreztek.

Ha már könyv, szólni kell a formátumról is: rendkívül igényes papírra nyomtatták és a tervezés is megfelel az ergonómiai elvárásoknak, tehát jó a kéznek, a szemnek és persze a fejnek is. Karácsonyfa alatt pedig egészen jól mutat.


Dunder Krisztián: Digitális sikertörténetek

Miskolc, 2011

207 oldal

Dunder.hu

Miskolc, 2011

207 oldal

Dunder.hu -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!