Közélet

2008.08.22. 13:48

A tanárok gyakran félnek - interjú Dr. Pálinkás Józseffel

Dr. Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia idén megválasztott elnöke, korábbi oktatási miniszter is előadója volt annak a kétnapos országos matematikai konferenciának, amely tegnap ért véget Békéscsabán.

M. M.

— A tanácskozás középpontjában a matematikaoktatás jelene és jövője állt. Fizikusként miért tartja fontosnak ezt a témát?
— A matematikára mindig úgy tekintek, mint az emberi gondolkodás struktúráját meghatározó diszciplínára. Nagyon fontosnak tartom, hogy megfelelő matematikai oktatásban részesüljenek a diákok mind az általános, mind a középiskolában. A matematikai jártasság, az a gondolkozásmód és szigorú logika, ami e tantárgyban megnyilvánul, nélkülözhetetlen a világban való eligazodáshoz. Diákkoromban nagy hatással voltak rám a matematikatanáraim. Részben ez is az oka, hogy szívesen járok erre a konferenciára.

— Milyen az a pedagógus, akire még évtizedek múlva is emlékezünk?
— Szerencsém van, mert engem számos kiváló pedagógus tanított. De közülük is azok maradtak meg élénken az emlékezetemben, akikkel az adott tantárgyon kívül az élet fontos dolgairól is el lehetett beszélgetni. Az ilyesmi manapság visszaszorulóban van. A tanárok gyakran félnek: ha beszélnek a diákokkal a mindennapi élet eseményeiről, akkor bajba kerülhetnek. Természetesen nem politikai viták kereszttüzében lévő kérdésekről kellene nyilatkozniuk, de az élet számos kérdésében igenis útmutatásra szorulnak a fiatalok. Ha ez nem lesz mindig teljesen azonos és egyforma, az nem baj. Különböző véleményt alkotunk a világ dolgairól. Ha hiteles tanárok mondanak véleményt a diákok számára fontos közéleti kérdésekről, azzal a kulturált demokráciát is tanítjuk nekik. 

— Milyennek látja a magyar közoktatás helyzetét?
— Sajnos elég sötétnek. Az iskola működésében oly mértékben határoz meg mindent a pénz, ami minden tekintetben káros. Nem vagyok ellene a pályázatoknak és a versenynek, de ma sok iskola többet foglalkozik a pályázatokon való pénzszerzéssel, mint a diákok zenei, képzőművészeti vagy sportra nevelésével. A közoktatás finanszírozását úgy kellene átalakítani, hogy az iskolának ne kelljen gazdasági társasággá válnia ahhoz, hogy színvonalasan működhessék. Ha az iskola gazdasági társaság, akkor ennek a szabályai érvényesülnek: az lesz jó pedagógus, aki több pályázatot ír, az lesz jó igazgató, aki több pénzt szerez az iskolájának.

— Az akadémia elnöki pozíciója mellett a Debreceni Egyetem tanszékvezetője is. Milyenek tapasztalatai a felsőoktatásban oktatók és tanulók felkészültségéről?
— Húsz évvel ezelőtt egy adott korosztály 8 százaléka járt felsőoktatási intézménybe, ma 50 százalék. Az a 8 százalék ma is ott van és jól teljesít, a maradék 42 százalék viszont már gyengébb. A felsőoktatás tömegképzéssé vált. Ám ha megnézik a statisztikákat, feltűnik, hogy az oktatók száma nem változott olyan mértékben, amilyen sokszorosára nőtt a diákoké. A tömegképzés mindig sokkal személytelenebb, az oktatók-kutatók jóval kevesebbet tudnak foglalkozni a diákokkal. Ráadásul sokan pályázatot írnak, pénzt próbálnak szerezni az intézményük működéséhez. Talán a mesterképzés lehetőséget ad arra, hogy igényesebb felsőoktatási képzés valósuljon meg és az országnak legyen elegendő, igazán jó felkészültségű vezető egyénisége.

Létszükséglet a jól szervezett iskolabusz-hálózat

A kisiskolák bezárása Békést sem kerülte el. Pálinkás József szülőfaluja, Galvács is kicsi. Annak idején nyolcvan tanulója volt a helyi iskolának — mesélte —, ma ötnél is kevesebb. Bárhogy fáj, be kell látni, ennyi gyermekkel nem lehet iskolát fenntartani. Ilyen esetben létszükséglet a biztonságosan működő iskolabusz-hálózat és egy közeli, jól szervezett intézmény.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!