2008.06.18. 19:09
Emelkedett a közterületen hagyott roncs autók száma
Idén 134 üzemképtelen járművet parkoltattak tulajdonosaik a megyeszékhelyen, a „csillaggarázs” alatt. A múlt év hasonló időszakában jóval szerényebb volt a közterület-felügyelők fogása.
Tavaly az első félévben Békéscsabán kilencven üzemképtelen jármű szélvédőjére tűztek a közterület-felügyelet munkatársai figyelmeztető cédulát, idén június közepéig már 134-re. A tulajdonosok többsége nem hűtlen az autójához, mindössze a műszaki vizsgáztatást halogatta, pontosabban azt, hogy az ezzel kapcsolatos kiadások miatt a zsebébe kelljen nyúlnia. Legalábbis erre következtethetünk abból, hogy tíz autóból kilenc gazdája rendszerint eleget tesz a felszólításnak és a harminc napos határidő lejárta előtt elviszi a közterületről a gépkocsit. Néhányan még hálálkodnak is, hogy nem a rendőrség szúrta ki a forgalomban a lejárt műszakijú járművet.
Makszin András, a békéscsabai közterület-felügyelők csoportvezetőjétől megtudtuk, mindez nemcsak a munkatársai éberségét dicséri, de a lakosságét is, akik nem nézik jó szemmel a házuk előtt „felejtett” autókat. A felügyelők a műszaki vizsga lejártát az országos gépjármű-nyilvántartásból kérdezik le, a rendszámától megszabadított autók gazdájához pedig az alvázszám alapján jutnak el. A felszólítás leteltével a késlekedők helyszíni bírsága akár húszezer forint is lehet, s aki nem fizet, azt feljelentik. Békéscsabán öt olyan gépkocsi-tulajdonos van, aki a sorozatos büntetést és feljelentést győzi cérnával és pénzzel. Az egyik ilyen autót egy Andrássy úti társasház mellett állította le a gazdája. Leeresztett kerekekkel, hátsó rendszámtábla nélkül jó két éve árválkodik félig a kanyarban, télen a hó, máskor a por lepi. A gazdáját eddig négyszer jelentette fel a közterület-felügyelet.
— Többen kérdezték már, meddig kell még kerülgetni, de azt sem tudom, kié az autó — mondta Mazán Piroska, a ház küldöttje. A százlakásos háznak, illetve a közeli többlépcsőházas épületnek összesen tizenhárom parkolóállása van. Sokan a vasútállomásra igyekvők közül is itt állítják le az autójukat, így még a padka melletti területet figyelembe véve is szűkös az utca a sofőröknek. Az elhanyagolt kocsi nemcsak a helyet foglalja, de zavaró látvány is.
Békéscsabán az üzemképtelen autóknak a lakótelepek a kedvenc tárhelyei. Vannak, akik a felszólítás után vándorlásba kezdenek, a kocsit áttáboroztatják a város másik végébe, hátha ott nem tűnik fel a hatóságnak.
A forgalomból ideiglenesen kivont autóktól a közterület-felügyelet sem tudja megszabadítani az embereket. A járműveket ugyanis csak a tulajdonos vonathatja ki végleg a forgalomból. Amennyiben a szerződött telephelyre beszállíttatják, viszont a tulajdonos ismeretlen, netalán ragaszkodik a kocsihoz, az könnyen a tároló üzemeltetője nyakán marad.
Az utcán tartott üzemképtelen autók leszerelhető tartozékai sokszor tolvajok prédái lesznek, de arra is volt példa, hogy hajléktalanok kvártélyozták be magukat az elárvult járműbe.
A kiszuperált kocsikat nem viszik a kereskedőkhöz
Hazánkban is érvényes az az uniós szabályozás, miszerint az autógyárak, kereskedők kötelesek átvenni a roncsautókat. — Ha valaki bevisz például egy 20—25 éves, tönkrement Volkswagent egy márkakereskedésbe, akkor a kocsi előírt bontásáról ők gondoskodnak — világította meg a jogszabály lényegét Szoboszlai András, a Békés Megyei Autókereskedők Egyesületének elnöke. Tény, az ügyfelek ilyen kéréssel nemigen kopogtatnak az ajtajukon. Sokan nem tudnak erről a lehetőségről, illetve nem szívesen költenek az üzemképtelen jármű szállítására.
-->