2007.04.02. 19:17
Az alsós diákok számítanak igazán agresszívnak
„Elvágom a magyartanár nyakát!” — ezekkel a szavakkal rohant be a napokban egy feldühödött apuka megyénkben egy helyi polgármesterhez. Az ellentétek gyakran a diákok között is pattanásig feszülnek.
A sarkadi kistérséghez tartozó határ menti zsáktelepülésen egészen a közelmúltig nem támadtak pedagógusokra, konfliktus nem fajult a tettlegességig.
Nemrégiben viszont egy, a roma kisebbséghez tartozó apuka azzal a kijelentéssel rontott be a polgármester irodájába, hogy „Elvágom a magyartanár nyakát!”. A kedélyek csillapodtával kiderült: féktelen dühét az gerjesztette, hogy az idegenből érkezett pedagógus azt találta mondani egyébként jó fejű, de a konkrét feladatban hibát vétő gyermekének, hogy „orrba gyűri”, ha máskor nem figyel oda jobban. Utóbb persze békésen rendeződött az eset, de a tanárok úgy látják, egyre nehezebb rendet tartani az iskolában.
— Elkeserítő és elgondolkodtató, hogy mára az alsó tagozatos diákok számítanak igazán agresszívnak — nyilatkozta lapunknak Farkas Lászlóné, a békési Eötvös József Általános Iskola igazgatója. A konfliktusokat azonban igyekeznek az intézmény falain belül, a panaszkezelési szabályzat szerint rendezni. Az iskola vezetője elmondta, hogy néhány évvel ezelőtt egy anyuka saját kezűleg vett elégtételt az egyik pedagóguson a gyermekét ért sérelemért. A tanárnő korábban szétválasztotta a verekedő tanulókat, ami úgy jutott vissza a szülőhöz, hogy a pedagógus megütötte a gyermekét. Az édesanyát utóbb a bíróság megbüntette meggondolatlan tettéért.
A békési Németh László Középiskolai Kollégiumban, illetve annak elődintézményében 1992-ben vegyes tanulócsoportokat alakítottak ki, ezzel párhuzamosan megszűntek a diákok közötti konfliktusok is. Takács Ernő igazgató kérdésünkre elmondta, hogy a nyolcvanas években még az idősebbek náluk is avatni akarták a kisebbeket: például ágyazniuk, zoknit mosniuk kellett, ez azonban a vegyes rendszer bevezetésével egyidejűleg eltűnt. A diákotthonok életében sokat tapasztalt szakember hozzátette, azokban az intézményekben, amelyekben sok azonos nemű gyerek él, máig léteznek a konfliktusok.