2005.05.23. 14:40
Minden hetedik forintunkat saját márkás termékre költjük
2000-hez képest 2004-ben megduplázódott a kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacain. A magyarok bevásárláskor szinte minden hetedik forintjukat - megközelítően 300 milliárd forintot - saját márkás termékre költik.
A saját márkák jellemzően az olyan termékek körében hódítanak, amelyek vásárlásához érzelem nem fűződik. Többek között ez is kiderült a GfK Hungária által készített Kereskedelmi márka analízisek 2004. című jelentésből. A saját vagy kereskedelmi márkák alapvetően befolyásolják a legtöbb gyártói márka piaci pozícióját és részesedését. A kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacain 2000-től kezdődően fokozatosan növekszik, 2000-ben elért részesedésük pedig 2004-re megduplázódott.
Kereskedelmi márkák részesedése 2004-ben
Zárójelben a gyártói márka, majd a kereskedelmi márka részesedése.
sűrített tej (35, 65)
papírtörlő (55, 45)
papírzsebkendő (57, 43)
wc papír (57, 43)
tejszínhab (58, 42)
tejföl (60, 40)
kutyaeledel (60, 40)
vaníliás cukor (62, 38)
A GfK becslései szerint a magyar lakosság 2004-ben megközelítően 300 milliárd forintot fordított sajátmárkás termékek vásárlására. Sajátmárkás termékek aránya legmagasabb az olyan cikkeknél, melyek vásárlásához nem kötődik érzelem, de vásárlásuk a napi élethez elengedhetetlen. Ilyenek például a háztartási papíráruk, a vaníliás cukor, a sütőporok és bizonyos tejipari termékek (sűrített tej, kávé krémesítő, vaj). A sűrített tejek piacának közel négyötödét uralják a sajátmárkás termékek. Meglepő, hogy a tejszínhab-piac 42 százalékát, a vaj, a vajkrém és mélyhűtött zöldségek piacának megközelítően egyharmadát szintén a sajátmárkás termékek teszik ki. Lapunk utánajárt a békéscsabai vásárlók szokásainak.
sűrített tej (35, 65)
papírtörlő (55, 45)
papírzsebkendő (57, 43)
wc papír (57, 43)
tejszínhab (58, 42)
tejföl (60, 40)
kutyaeledel (60, 40)
vaníliás cukor (62, 38) -->