Kék hírek, bulvár

2009.08.30. 09:04

Ősszel változik a KRESZ

Leginkább a gyalogosok és a kerékpárosok védelmében változik a KRESZ számos pontja ősszel. A polgárőr ezután jelzőőr is lehet, nem lehet manipulálni a leszerelt rendszámmal, a biciklisek pedig beelőzhetnek a pirosnál.

Beol.hu / Origo

Ezek egy része egyértelműen biztonságosabbá teszi a közlekedést, de lesz olyan pontja is, amely az autós szakértő szerint agyrém és betarthatatlan, míg más részét a biciklisek érdekképviselője tartja "a világ botrányának". A jelenlegi KRESZ bírálóinak két legfőbb kritikájára sem ad választ a módosítás: nem lesz átláthatóbb, és a mindenkire nézve kötelező módosítások ismeretét sem kérik számon senkitől – írja az Origo.hu.

Az ősszel érvénybe lépő változások között szerepel, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken vagy ahol például a növényzet miatt nehezebben lehet látni a közlekedési táblákat, azok egy nagyobb, téglalap alakú táblán helyezhetők el. A háttér sárga vagy fényvisszaverő sárga színezése segíti az észlelést, kiemeli a környezetből és jobban láthatóvá teszi a jelzőtáblát – részletezi a lap.

Újítás, hogy a közlekedési tárca pluszjogosítványt ad a polgárőröknek, ezzel némileg tehermentesítve a rendőrséget: „A jelzőőr vagy a polgárőr jelzőtárcsával vagy - feltartott, illetőleg vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett - piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni” – olvasható a módosított jogszabályban.

A rossz helyen parkoló járművek elszállítására jogosult szerveket soroló részbe is bekerült egy új szereplő, a közterület-felügyelet.

A módosítások két pontban is megpróbálnak szigorítani a rendszámok láthatóságán. Egyrészt kötelező lesz indulás előtt - a lámpák, guminyomás stb. ellenőrzése mellett - meggyőződni az azonosító meglétéről. Másrészt a rendszámot a kijelölt helyen kell tartani, tehát a műszerfal tetejére fektetett táblát a rendőrök nem fogadják majd el.

Az új KRESZ meghatározza a quad fogalmát, csakúgy, mint a mopedautóét is, valamint megjelenik néhány részben vagy teljesen új tábla is. Ilyenek a torlódást jelző, valamint a traffipaxos közúti ellenőrzés helyét behatároló táblák.

A legtöbb friss KRESZ-módosítás a biciklisek védelmében született: pontosították a sebességkorlátozásukat (kerékpárúton 30-cal, gyalog- és kerékpárúton 20-szal tekerhetnek), feloldották a szoros jobbra tartási kötelezettségüket amellett, hogy a módosítások után már nem kell mindig kötelezően a kerékpárutat használniuk  – olvasható az Origo cikkében.

Az új szabályozások legalizálják a riksa használatát, valamint a forgalmi viszonyoktól függően megengedik, hogy a biciklisek a piros lámpánál előre menjenek.

Több ponton szigorították a jogszabály előkészítői a gyalogosok védelmét. A zebrát például „a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni”. Ugyanakkor „a gyalogosok a gyalogos-átkelőhelyen nem léphetnek váratlanul, közvetlenül a közeledő jármű elé”. Emellett „a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten” a tömegközlekedési járművek megállóhelyei közelében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!