2017.02.04. 09:43
Felpörgött a játékpiac
Tavaly több gyerekjátékot vettek, és többet is költöttek erre a szülők és a családtagok, így a becslések szerint akár hétmilliárdos forgalomnövekedést is elérhetett 2016-ban a piac.
A gyerekjátékokat ajándékozók tavaly hajlandók voltak még mélyebbre nyúlni a pénztárcájukba, mint egy évvel korábban. A becslések szerint 2016-ban az előző évi 38 milliárdról 40-45 milliárd forintra nőtt a hazai játékpiac forgalma. A 20-25 százalékos részesedéssel piacvezető Regio Játékkereskedelmi Kft. közel 10 milliárd forintos forgalmat ért el tavaly a 2015-ös 8,8 milliárd után. A számos közkedvelt nemzetközi játékmárkát forgalmazó és a Játéksziget kiskereskedelmi bolthálózatot birtokló Formatex Kft.-nél is jól alakult a forgalom, hiszen 18,76 százalékkal emelkedett a 2015-ös 3,91 milliárdos árbevétel.
„A rendelkezésre álló jövedelem növekedésével a játékokra is több jutott, így a piac mérete is enyhén növekedett – mondta a Világgazdaságnak Gyaraki Dávid, a Regio Kft. marketingvezetője. Az átlagos kosárérték is emelkedett, legnagyobb mértékben az online vásárlásoknál, 6 százalékkal 6829 forintra, de a forgalomnövekedés nem csupán ebből, hanem a tranzakciók számának növekedéséből is eredt.” A Játéksziget nyolc saját üzletében és webáruházában is 6 százalékkal emelkedett a kosárérték a karácsonyi szezonban az előző évihez képest – tette hozzá Józsa Krisztina, a Formatex marketingkoordinátora.
A legnagyobb forgalom tavaly is október és december között zajlott a játékpiacon, a teljes értékesítés nagyjából 60 százaléka ekkor valósult meg. A másik jelentős csúcspont a húsvét, emellett pedig bizonyos „miniszezonok” emelkednek ki, mint például a gyereknap, az iskolaszezon kezdete vagy a Black Friday (fekete péntek). A Regio becslése szerint tavaly már a teljes játékeladás 20 százaléka zajlott internetes felületen. Bár a piacvezető játékkereskedő a hagyományos kereskedelemben realizálja forgalma 90-95 százalékát, egyre többen vásárolnak interneten keresztül is – tette hozzá Gyaraki Dávid. A cég eladási statisztikái szerint tavaly 65 százalékkal több, 52 ezer megrendelés érkezett online, ezen belül is dinamikusan nőtt az okoseszközökről lebonyolított vásárlások aránya. Tavaly 19 százalékról 26 százalékra nőtt a webáruházat tabletről vagy okostelefonról felkeresők száma, ezért folyamatosan fejlesztik ezt a felületet is.
A Formatexnél karácsonykor is az építő- és a társasjátékok voltak a legkeresettebbek. A Játéksziget üzleteiben a mágnesek segítségével térbeli formák kialakítására alkalmas Geomag építőjáték volt a legnépszerűbb, amely 2015 után tavaly is elnyerte „az ország játéka” címet. Emellett a digitális technológiát alkalmazó játékok voltak kedveltek. „A gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle okoseszközökkel játszani, ezért a legnagyobb kihívás a hagyományos játékok gyártói számára, hogy ötvözzék a hagyományos, tényleges játszóértékkel rendelkező játékok előnyeit a technológia által kínált élményekkel” – hangsúlyozta Józsa Krisztina. A Formatex kínálatában két ilyen márka jelent meg 2016-ban, egy videokészítő és a mobillal használható Selfie Microfon, az idén is az ilyen típusú játékok további térhódítására számítanak.
„Egész évben jól fogytak a társasjátékaink, mint például az eredeti Gazdálkodj okosan!, amely tavaly volt ötvenéves. A saját fejlesztésű LED-es diavetítőnk is a legnépszerűbb termékek között szerepel évek óta, tavaly az év végén pedig az interaktív plüssjátékok fogytak jól” – sorolta fel Gyaraki Dávid, aki szerint a hagyományos játékokra folyamatosan nagy az igény. Sőt az elmúlt időszakban mintha a szülők egyre jobban átgondolnák, hogy milyen játékot vesznek a gyermekeknek.
Törekednek például arra, hogy a termékek valamilyen módon hozzájáruljanak a gyermek egészséges fejlődéséhez, vagyis, hogy fejlesszék a fantáziáját, kreativitását vagy tudományos ismereteit.