Hírek

2009.09.25. 13:36

Látványosan megugrott a magyarok energiatal-fogyasztása

Nálunk 1 liter energiaital átlag 2,1 euróba került tavaly, Görögországban 7,1, Franciaországban 1,5 euróba.

Nielsen

Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma, és meghaladta a 11 milliárd forintot 2008 szeptember-2009 augusztusban. Ez 24 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kereskedelmi Indexe.

Az átlagárak csökkenése következtében a mennyiségben mért forgalom majdnem 40 százalékkal növekedett; immár mintegy 210 ezer hektolitert adtak el a boltokban.

Néhány más országban is divat lett az energiaital fogyasztása. Például Romániában a mienkhez hasonló ütemben nőtt a forgalom 2008-ban, az előző évvel szemben, míg Franciaországban 78 százalékkal adtak el több energiaitalt. A fogyasztás azonban a lakosság számarányához képest alacsonyabb, mint Magyarországon. Lengyelországban 89 százalékkal több energiaitalt adtak el tavaly, mint egy évvel korábban, így a piacméret túllépett a 730 ezer hektoliteren.

Tizenkilenc vizsgált európai ország közül csak kettőben, Norvégiában és Portugáliában csökkent az energiaital bolti forgalma.

Kiemelkedik a kiskereskedelemben eladott mennyiség, a lakosság számarányához képest Hollandiában (620 ezer hektoliter) és Ausztriában (290 ezer hektoliter).
   
Az egy literre jutó átlagárak Magyarországon a tavalyelőtti, literenként 2,2 euróról múlt évben 2,1 euróra csökkentek. Ennél alacsonyabb árakat csak Franciaországban (1,5 euró), Hollandiában és Portugáliában (egyaránt 1,6 euró), illetve Norvégiában (1,8 euró) regisztrált a Nielsen.

Legdrágábban Görögországban és Horvátországban árulták tavaly az energiaitalt, mégpedig literenként 7,1, illetve 6,3 euróért.

Magyarországon egy liter energiaital átlagosan 523 forintba került a boltokban, idén augusztusban, szemben a tavalyi nyolcadik hónapban mért 577 forinttal. Ez azt jelenti, hogy a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 9 százalékkal csökkent egy év alatt.
   
A forgalom úgy rendeződik át, hogy a kis, hagyományos üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 31 százalékról 36-ra emelkedett. Ugyanakkor a hipermarketeké 37-ről 33 százalékra, a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornáé pedig 32-ről 31 százalékra csökkent.

A kereskedelmi márkás energiaitalok mennyiségben mért piaci részesedése kiemelkedik: A tavaly augusztusi 43 után, idén 38 százalékot mért a Nielsen.

A light részaránya némileg emelkedett, de még mindig 10 százalék alatt marad, a sokkal kedveltebb nem light szegmens mellett.

A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 15 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk meghaladja az évi 350 millió forintot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!