Hírek

2008.08.10. 14:55

Védjük meg jogainkat!

Még mindig nem vagyunk eléggé tisztában vásárlói jogainkkal. Pedig a felkészült, tudatos vevőt nem érhetik kellemetlen meglepetések.

Fülöp Anett

Kilencszázmillió forintot oszt szét a következő években a tudatos fogyasztói magatartás kialakítására a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. A pályázat keretében támogatható a fogyasztóvédelmi szervezetek megerősítését, a fogyasztói társadalom problémáinak feltárását, valamint a tudatos fogyasztói magatartás megerősítését célzó programok. Szakértők szerint nagy szükség van az efféle felvilágosításra, hiszen a magyarok még mindig túl gyakran esnek tisztességtelen kereskedők áldozatául. Ismerjük meg jogainkat – ez a legfontosabb!

[caption id="" align="aligncenter" width="400"] Még mindig nem vagyunk eléggé tisztában a vásárlói jogainkkal. Pedig a felkészült, tudatos vevőt nem érhetik kellemetlen meglepetések.
[/caption]

1. Felelősség Egy-egy termék megvásárlásával nem ér véget a kereskedő felelőssége. Ha a megvásárolt áru minőségileg hibás, ne hagyjuk lerázni magunkat! Jogunk van a panasztételhez.

2. Blokk Fontos, hogy a hibás árut minél hamarabb vigyük vissza a kereskedőhöz. Ehhez azonban elengedhetetlen a blokk megőrzése. Ezzel tudjuk bizonyítani az áru vásárlásának dátumát, továbbá azt, hogy a vásárlás az adott kereskedőnél történt, így nem bújhat ki a felelősség alól.

3. Visszavétel A vásárlást követő három napon belüli meghibásodás esetén a forgalmazó köteles a terméket kicserélni.

4. Jótállás Általában a tartós használati cikkekhez tartozik jótállás, amely minimum egy év. A jótállási kötelezettséget jogszabály írja elő, a garancia a cikk átvételének napjától lép életbe. Ha a termék meghibásodik ez idő alatt, kérhetjük a javítását vagy a cseréjét.

5. Szavatosság Jótállás hiánya vagy lejárta  esetén lép életbe a szavatosság, amely a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető.

6. Bizonyítás A vásárlás időpontjától számított hat hónapon belül a kereskedő feladata bizonyítani, hogy a hiba a termék vételekor nem állt fent. Ezt követően viszont már a mi feladatunk igazolni, hogy a hiba a vásárláskor is létezett.

7. Javítás és csere A jótállás és a szavatosság érvényesítése esetén is kérhetjük a termék javítását vagy cseréjét, amit legfeljebb 15 napos határidőn belül teljesíteni kell. Tudnunk kell, hogy annak elszállítási költségeivel minket nem terhelhetnek. Amennyiben a javítás vagy csere megtörtént, a garanciális idő attól az időponttól indul újra.

8. Határidő A határidő túllépése esetén a hiba kijavíttatását mi is vállalhatjuk, amelynek a költsége a kereskedőt terheli.

9. Vételár Ha a  sem a javítás, sem a  csere nem lehetséges, az áru visszaszolgáltatásáért cserébe visszakérhetjük a kifizetett árat, a jogszabály szerint nem kötelezhetnek minket az összeg levásárlására.

10. Akciók A kereskedő az akciós áruban keletkezett hibát is köteles megvizsgálni, amennyiben az árleszállítás nem a hibából ered.

11. Nem minőségi kifogás Ha esetleg nem jó a méret  vagy a szín, tehát kifogásunk nem a minőségre vonatkozik, a kereskedő nem kötelezhető a termék cseréjére. Csupán a jóindulatán múlik, hogy megteszi-e. Azonban a tendencia azt mutatja, hogy az üzletekben általában hajlandók erre jó hírnevük, vásárlói körük megőrzése érdekében.

12. Panaszkönyv A vásárlók könyvét a panaszosok érdekeinek védelmére hozták létre. Ha problémánk van a kiszolgálással, a bánásmóddal, reklamációnkat ebbe a könyvbe vezethetjük be. Minden esetet ki kell vizsgálni, és a megoldás módjáról tájékoztatást kell kapnunk.

13. Fogyasztóvédelem Kérhetjük még ezen kívül az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, vagy bármilyen fogyasztói jogokat védő társadalmi szervezet segítségét is. Ezek a szervezetek a konkrét ügyben nem hoznak határozatot, nem kényszeríthetik a kereskedőt például a cserére, viszont nagyobb eséllyel érhetünk el sikert. Határozathozatalra a békéltető testületek jogosultak, akikhez szintén fordulhatunk panaszunkkal. A megyeközpontokban felvehetjük a kapcsolatot ezekkel a szervekkel.

14. Bíróság Legvégső esetben bírósághoz is fordulhatunk, ilyenkor azonban egy hosszabb, bonyolultabb folyamat veszi kezdetét.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!