Hírek

2008.08.26. 17:38

Nagybevásárlás az interneten

Két éven belül megduplázódhat, és így 2010-re 150 milliárd forintra nőhet az internetes kiskereskedelem forgalma. Az online beszerzés gyors és egyszerű, ugyanakkor nem árt tisztában lennünk a jogainkkal.

Fülöp Anett

[caption id="" align="alignleft" width="465"] Az online beszerzés a népszerűségét annak köszönheti, hogy gyors és egyszerű, és gyakran az árak is kedvezőbbek, mintha „fizikailag is létező" üzletben vásárolnánk.
[/caption]Gyorsan nő az internetes kiskereskedelem Magyarországon, forgalma a felmérések szerint 2010-re 150 milliárd forintra nőhet. Tény ugyanakkor, hogy a mintegy nyolcezermilliárd forintos teljes kiskereskedelmi forgalomnak ez még mindig csak alig két százaléka lesz. Az online beszerzés a népszerűségét annak köszönheti, hogy gyors és egyszerű, és gyakran az árak is kedvezőbbek, mintha „fizikailag is létező" üzletben vásárolnánk. Nem árt ugyanakkor, ha tisztában vagyunk néhány alapvető szabállyal, továbbá a jogainkkal, mielőtt elkezdünk a világhálón vásárolgatni. Lapunk ehhez nyújt segítséget:

1. szabály Mindig azonosítsuk a kereskedőt! Ha nem találjuk a weblapon a teljes cégnevet, a postai címet, továbbá a kapcsolatfelvételhez szükséges adatokat, mint például az e-mail címet és telefonszámat, kérdezzünk rá – vagy ne vásárolunk azon a helyen.

2. szabály Még a szerződés megkötése előtt szerezzünk információt az értékesítőről, az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságáról, a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés feltételeiről, az elállási jogról, azaz a szerződés felbontásának lehetőségéről! Ezeket az információkat a kereskedő köteles megadni.

3. szabály Ha meggondoltuk magunkat, és az elküldött áru mégsem kell nekünk, nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ez a jog attól a naptól kezdve illet meg minket, amikor az árut átvettük. Fontos, hogy erről írásos anyag maradjon, amivel az elállás időpontját, ha szükséges, később igazolni tudjuk.

4. szabály Ha a kereskedő előzetesen nem tájékoztatott bennünket az elállás jogáról, a nyolc munkanapos határidő meghosszabbodik 3 hónapra. Ha a tájékoztatásra ezen az időtartamon belül sor kerül, az elállásra rendelkezésre álló nyolc munkanapos határidő attól a naptól kezdődik, amikor a tájékoztatót megkaptuk.

5. szabály Elállás esetén az értékesítő köteles az általunk kifizetett összeget visszafizetni, legkésőbb az elállást követő harminc napon belül.

Az elektronika és a könyv a legnépszerűbb

Elektronikai termékeket, CD-t, DVD-t és könyvet, továbbá ruhaneműt vásárolnak a leginkább a magyarok a világhálón – derül ki a KutatóCentrum nevű társaság felméréséből. Az anyag szerint nagyjából az internetezők 15 százaléka vásárolt már valamit a hálón. Vásárlás előtti információgyűjtésre ugyanakkor a netezők 92 százaléka használta már a világhálót. A teljes online kiskereskedelem forgalma az idén nagyjából 70-75 milliárd forint lehet.

6. szabály Ha elállunk a szerződéstől, az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségeket nekünk kell fizetni, egyéb díjjal, költséggel azonban nem terhelhetnek.

7. szabály Ha a kereskedőtől a megrendelttől eltérő terméket kapunk, a visszaszolgáltatás költségei őt terhelik.

8. szabály Az értékesítő olyan áruért vagy szolgáltatásért nem követelhet ellenszolgáltatást, amelyet nem rendeltünk meg. Akkor sem kell fizetnünk, ha az általa tévesen kiküldött terméket nem juttattuk vissza a számára.

9. szabály Ellenőrizzük, hogy van-e a honlapnak eljárási módja a reklamációk rendezésére, és ehhez megadja-e a kapcsolat felvételéhez szükséges adatokat! Olyan oldalakat keressünk, ahol azt jelzik, hogy a reklamációkat gyorsan rendezik!

10. szabály Ne adjunk meg olyan adatokat, amelyek nem kapcsolódnak szorosan a vásáláshoz!

11. szabály A külföldről való vásárlás sok kockázattal jár, ezért ha lehet, csak akkor vásároljunk, ha értjük a nyelvet, és tisztában vagyunk a vásárlási feltételekkel!

12. szabály A szállítással és visszafizetéssel kapcsolatos sok probléma miatt lehetőség szerint a szállítás utáni fizetést válasszuk! Alternatív megoldásként, néhány országban a hitelkártyával való fizetés külön védelmet jelent, ha kedvezőtlenül alakulnak a dolgok, mivel ekkor jogunk van követeléssel fellépni a kártyakibocsátónál és az internetkereskedő cégnél. Ez azt jelenti például, hogy ha nem érkezik meg az áru, visszatérítést követelhetünk a kártyakibocsátótól, amennyiben a kereskedő cégtől nem tudunk választ kapni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!