2008.02.18. 06:36
Véget ért a könyvmolyok aranykora
Egy hét alatt több mint hatvanezer példányban fogyott el a Harry Potter és a halál ereklyéi. A siker meggyőző, azonban nem ez jellemzi a hazai könyvpiacot. A könyves szakemberek szerint a 2007-es jó esetben stagnálást, rosszabb esetben forgalom-visszaesést hozott.
[caption id="" align="alignleft" width="250"] Évente körülbelül 11-12 ezer új cím jelenik meg a polcokon fotó: Kallus György
[/caption]Véget ért a hazai könyvpiac felívelő szakasza, a tavalyi évtől szinten maradást, az infláció mértékét épphogy megközelítő növekedést várnak a könyves szakemberek. A legnagyobb könyvszakmai tömörülés, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója szerint olyan magas volt tavaly az infláció, hogy azt semmiképp sem fogja elérni a forgalomnövekedés mértéke. Zentai Péter László elmondta, a könyvpiac 2006-ban bonyolította a legnagyobb forgalmat: több mint 65 milliárd forint értékben vettek könyvet az emberek. Így ahhoz, hogy legalább stagnálásról beszélhessünk, legalább 70 milliárdos forgalmat kellene elérni. Az igazgató becslésekbe nem bocsátkozott, mivel a jövő hétre készül el az a tanulmány, amelyben a tavalyi évet elemzik.
A könyvpiac, ha nem is válsághoz, de válaszút elé érkezett: mihez kezd a könyves túltermeléssel?
Évente körülbelül 11-12 ezer új cím jelenik meg a polcokon (a 2005-ös év tartja a rekordot 14 ezer címmel), viszont nálunk ekkora mennyiségre nincs felvevőpiac. „Válság nincs, csak túltermelés” – foglalta össze a lényeget Kolosi Tamás, a Líra és Lant Zrt. elnök-vezérigazgatója, majd hozzátette, a hozzánk hasonló népességű országokban 6-8000 új könyv kerül a boltokba évente. Egyelőre a túltermelés csak a kiadóknak jelent
Szabad publikálás kreatívoknak
A lulu.com a kreatív elmék virtuális találkahelye. „A világ legnagyobb online íróközössége” – ahogy hirdetik magukról. Írók, költők, rajzolók, alkotók, művészek publikálhatják itt szellemi termékeiket. Az oldalra regisztrálást követően lehet feltölteni az általunk írt regényt, novellát, szerelmi ódát. Ezt a többi felhasználó olvashatja, osztályozhatja, értékelheti. A lulu.com egyedisége abban rejlik a többi közösségi művészportállal szemben, hogy a felhasználók megvásárolhatják könyvformátumban is az olvasott műveket. A Lulu pedig csekély térítés ellenében segít az alkotás szerzőjének a terjesztésben is, az eladott példányok után pedig jutalékot fizet a szerzőnek. Így anyagi kockázat nélkül lehet könyvet magánkiadásban megjelenteni. Mielőtt azonban eszeveszett vásárlásba kezdenénk, érdemes megnézni az árakat, mert bizony egy lulus könyvért mélyen a pénztárcába kell nyúlni. Magyarországon a konyvmuhely.hu foglalkozik hasonlóval, igaz, itt csak a magánkiadásban segédkeznek - olcsó nyomdai technikát kínálva.pluszterhet: a könyvdömping miatt nagyobb példányszámban kell piacra dobni az árut, hogy az egyáltalán észrevehetővé váljon az áruházakban. És terhet jelent azért is, mert Magyarországon a könyvkereskedők leggyakrabban bizományba veszik át a könyvet – azaz, magasabb pénzügyi kockázatot jelent a kiadóknak minden egyes cím.
A túltermelés egyik oka, hogy könyvpiac legnagyobb szereplői – az Alexandra néven futó Pécsi Direkt Kft., a Libri Könyvkereskedelmi Kft. és a Líra és Lant Zrt – egyre több és nagyobb boltokat, áruházakat, könyvpalotákat húznak fel, amelyek a lehető legnagyobb kínálat érdekében felszívják a hatalmas mennyiségű eladásra váró könyvet. (A Líra és Lant például 17 boltot nyitott az elmúlt két évben, ráadásul ősszel megvásárolta Sunbooks nagykereskedést, amely a hipermarketek legfontosabb könyves és DVD-s beszállítója.) A készletek egyre nagyobbak: tavaly 10 milliárd forintra becsülték a könyvpiaci szakemberek a raktárakban, áruházakban porosodó könyvek értékét.
Zentai Péter László nem tartja problémának a túltermelést: szerinte csak a választék emelésével lehet forgalmat növelni. „Ha nem jöttek volna létre a nagy könyváruházak, akkor a könyvkiadás sem fejlődött volna ilyen gyorsan” – mondja az igazgató. Elismeri, hogy a kiadóknak így növelnie kellett a példányszámot, de hozzátette: a könyv árát is a kiadó állapítja meg. Igaz, nincs túl sok választása a kisebb vállalkozásoknak: vagy elfogadják a nagyok által felállított bizományosi rendszert, vagy megpróbálhatják önállóan értékesíteni a termékeiket. Persze, olykor még a legnagyobbak is összekapnak. Emlékezetes volt például a Libri és az Alexandra novemberi szerződésbontása: az éves könyvforgalom harmadát adó karácsonyi könyvvásár előtt az Alexandra körülbelül 2000 címmel vonult ki hirtelen a Libri áruházaiból. Igaz, Zentai szerint így a többi kiadó járt jól, hiszen nagy mennyiségű könyvet kellett gyorsan pótolni.
A kiadók helyzetét nehezíti, hogy a könyvek árát sem lehet emelni, még annak fényében sem, hogy az Európai Unió többi országában többet fizetnek az olvasók a könyvekért. (Nagy Britanniában a Harry Potter hetedik kötete 21 fontba (7300 Ft), Németországban 22 Euróba (kb. 5700 Ft) kerül, nálunk 4000 Forintért kapható.) Zentai Péter László szerint mivel a könyv nem elsődleges fogyasztási cikk, bajosan lehetne árat emelni egy olyan évben, amikor a reálbérek jelentősen csökkennek.
Valós konkurencia az internetes könyvpiac
Az internetes könyvpiac egyre nagyobb konkorrenciát jelent a könyváruházaknak. Az egyik legnagyobb internetes könyvesbolt a Bookline Online Könyvnagykereskedés, amelynek adatbázisában nagyjából ötvenezer új könyv van, 100 ezer antikvár, valamint 350 ezer idegen nyelvű. Utóbbiakat a külföldről hozzák, a régiségek a 25 antikvárium-partnertől kerülnek beszerzésre. Az újdonságokból a forgalom kétharmadát kitevő népszerűbb könyveket a cég raktározza, a többit rendelik. „Tavaly 2 milliárd 650 millió forint volt a forgalmunk” – mondta lapunknak Dietrich Tamás, a Bookline vezérigazgatója. Számításai szerint jelenleg a teljes könyvpiac 3-4%-át teszik ki és a forgalmuk évről-évre növekszik. Ráadásul a népszerű könyvek piacra kerülése nem csak vásárlás, hanem a felhasználók számának növekedését is jelenti egy online könyvekereskedés esetében. A legutóbbi Harry Potter-regény többezer új a regisztrálást generált, és mintegy 23 ezer példányt adtak el a könyből. „Jelenleg 160 ezer regisztrált felhasználónk van, kétharmaduk rendszeres rendelőnk” - mondta Dietrich Tamás. A könyvpiac helyzetét elemezve elmondta: jelenleg stagnálás van. Ennek okát abban látja, hogy reálbér csökkenés esetén a kulturális javak kereskedelme vagy csökken, vagy visszaesik.
Mézes G. – Kun T. Szabad publikálás kreatívoknak A lulu.com a kreatív elmék virtuális találkahelye. „A világ legnagyobb online íróközössége” – ahogy hirdetik magukról. Írók, költők, rajzolók, alkotók, művészek publikálhatják itt szellemi termékeiket. Az oldalra regisztrálást követően lehet feltölteni az általunk írt regényt, novellát, szerelmi ódát. Ezt a többi felhasználó olvashatja, osztályozhatja, értékelheti. A lulu.com egyedisége abban rejlik a többi közösségi művészportállal szemben, hogy a felhasználók megvásárolhatják könyvformátumban is az olvasott műveket. A Lulu pedig csekély térítés ellenében segít az alkotás szerzőjének a terjesztésben is, az eladott példányok után pedig jutalékot fizet a szerzőnek. Így anyagi kockázat nélkül lehet könyvet magánkiadásban megjelenteni. Mielőtt azonban eszeveszett vásárlásba kezdenénk, érdemes megnézni az árakat, mert bizony egy lulus könyvért mélyen a pénztárcába kell nyúlni. Magyarországon a konyvmuhely.hu foglalkozik hasonlóval, igaz, itt csak a magánkiadásban segédkeznek - olcsó nyomdai technikát kínálva. Valós konkurencia az internetes könyvpiac Az internetes könyvpiac egyre nagyobb konkorrenciát jelent a könyváruházaknak. Az egyik legnagyobb internetes könyvesbolt a Bookline Online Könyvnagykereskedés, amelynek adatbázisában nagyjából ötvenezer új könyv van, 100 ezer antikvár, valamint 350 ezer idegen nyelvű. Utóbbiakat a külföldről hozzák, a régiségek a 25 antikvárium-partnertől kerülnek beszerzésre. Az újdonságokból a forgalom kétharmadát kitevő népszerűbb könyveket a cég raktározza, a többit rendelik. „Tavaly 2 milliárd 650 millió forint volt a forgalmunk” – mondta lapunknak Dietrich Tamás, a Bookline vezérigazgatója. Számításai szerint jelenleg a teljes könyvpiac 3-4%-át teszik ki és a forgalmuk évről-évre növekszik. Ráadásul a népszerű könyvek piacra kerülése nem csak vásárlás, hanem a felhasználók számának növekedését is jelenti egy online könyvekereskedés esetében. A legutóbbi Harry Potter-regény többezer új a regisztrálást generált, és mintegy 23 ezer példányt adtak el a könyből. „Jelenleg 160 ezer regisztrált felhasználónk van, kétharmaduk rendszeres rendelőnk” - mondta Dietrich Tamás. A könyvpiac helyzetét elemezve elmondta: jelenleg stagnálás van. Ennek okát abban látja, hogy reálbér csökkenés esetén a kulturális javak kereskedelme vagy csökken, vagy visszaesik. Évente körülbelül 11-12 ezer új cím jelenik meg a polcokon fotó: Kallus György -->